Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Met onderstaande tips en trends ben jij als organisatie of merk helemaal klaar voor de start van een nieuw sportseizoen. Content Stadium deelt in deze blog 10 goede voorbeelden om je social media-strategie verder aan te scherpen, de fan engagement te verhogen en nieuwe volgers te genereren.
Twitter introduceerde dit jaar een nieuwe functie: de full-size weergave van afbeeldingen. Voorheen werden afbeeldingen afgesneden waardoor je de volledige foto pas zag door erop te tikken. Dat is nu verleden tijd.
Dus welk formaat kun je het beste gebruiken op Twitter? Wij adviseren 1:1 vierkante afbeeldingen. Deze tonen niet alleen het beste in de nieuwe volledige weergave op de tijdlijn, maar je kunt deze foto’s ook nogmaals gebruiken voor je Twitter cards en de carrousel.
Daarnaast zijn portretfoto’s ook een goede keuze om op de juiste manier zichtbaar te zijn in de tijdlijn.
TikTok was tussen februari en mei 2021 de meest gedownloade app ter wereld, games buiten beschouwing gelaten. Maar verwijder niet meteen je account op oudere platforms, want Facebook was in dezelfde periode na TikTok de meest populaire app qua downloads. Facebook is met name populair bij volwassenen en ouderen, die vanwege de pandemie steeds meer tijd doorbrengen op social media. Onder Gen Z is TikTok nog steeds de grote favoriet.
Heb je weleens een podcast willen starten, maar ontbrak het je aan tijd? Overweeg dan een podcast van een paar minuten te beginnen.
Voetbalflitsen weet gemiddeld 9.000 luisteraars per aflevering te bereiken met hun ultrakorte voetbalpodcast op Instagram. De hosts nemen een paar minuten durend gesprek op Skype op. De uitwerking daarvan plaatsen ze op Instagram via een speciale template met geluidsgolven.
Podcasts met de duur van 1 minuut of zelfs korter scoren het best. De meest populaire aflevering duurde slechts 55 seconden en heeft maar liefst 50.000 weergaven!
Vind je het lastig om branded social media posts te maken wanneer je niet op kantoor, onderweg of in het werkveld bent? Dan is Content Stadium LIVE de oplossing; de nieuwe mobiele app is bedoeld om razendsnel in je eigen huisstijl social content te maken. De app maakt het eenvoudig om vanaf je telefoon frames, stickers en verschillende lettertypen toe te voegen. Ideaal om verslag te doen van live evenementen.
Bekijk hieronder hoe FC Utrecht de app inzet.
Jonge sportfans hebben meer interesse in individuele sporters dan in clubs of competities. Jongeren willen een een-op-een connectie met sporters en hun persoonlijkheid leren kennen. Jongeren willen alles weten over de prestaties van atleten en wat ze na een wedstrijd te zeggen hebben. Je kunt als organisatie aan deze behoefte voldoen door hoogtepunten van één speler te delen, exclusieve interviews te publiceren, hun persoonlijke mijlpalen te vieren en privé-momenten, zowel binnen als buiten het veld, te delen.
In deze video doet de Product Manager van YouTube uit de doeken hoe de algoritmes voor het zoeken en ontdekken van video’s werken. Dit zijn de belangrijkste tips:
Carrousels, of slideshows, op Instagram zorgen voor de hoogste betrokkenheid in vergelijking met andere typen posts. Niet alleen swipen gebruikers sneller naar links in carrousels, maar Instagram brengt je post ook meerdere keren onder de aandacht van je volgers. Eén keer met de eerste foto in de carrousel en nog een keer met een andere foto uit de carrousel.
Ben je op zoek naar een snelle manier om de betrokkenheid bij je social media-berichten te vergroten? 433 adviseert een vraag bij de opmerkingen toe te voegen, vlak nadat je bericht is geplaatst. Dit zorgt ervoor dat gebruikers worden gemotiveerd te reageren en met elkaar in gesprek te gaan.
Verticale mobiele video-advertenties werken beter dan horizontale, zelfs wanneer deze full-screen worden bekeken. Dit effect is nog sterker bij jongere generaties.
Hoewel dit onderzoek zich richtte op advertenties, is de trend van verticale video’s te zien bij alle videocontent. Dat is niet verrassend als je bedenkt dat meer dan 75% van alle video’s via een telefoon wordt bekeken. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, TikTok en zelfs (in bepaalde mate) YouTube moedigen hun gebruikers aan om verticale formats te gebruiken.
Uit recent onderzoek van Twitter in de Verenigde Staten blijkt dat er steeds meer gesprekken over sport plaatsvinden op het platform. Niet alleen worden meer sportfans lid van Twitter, het aantal tweets over sport groeit ook exponentieel. Elke seconde worden er maar liefst 30 sportgerelateerde tweets geplaatst!
Wil je nog meer tips over social media? Bekijk dan de blog van Content Stadium voor een maandelijks overzicht met tips en trends. Of volg Content Stadium op LinkedIn, Twitter en Instagram en mis niets!