Het sportverenigingsleven in Nederland is sinds maart 2020 in de greep van het coronavirus. Verenigingen hebben een groot gedeelte van het afgelopen jaar hun deuren gesloten moeten houden om verspreiding van het virus te voorkomen, waardoor leden niet meer fysiek aanwezig konden zijn op de club. Hoe konden de clubs hun leden aan zich gebonden houden nu de kern van hun dienstverlening stil werd gelegd? Het antwoord: via online activiteiten.
Er zijn door het hele land als het ware online verenigingen ontstaan in de vorm van een online community, waarbij leden en vereniging hun band via de digitale wegen voortzetten. Uit een afstudeeronderzoek van Robin van Gorp en Tim Bouw van Fontys Economische Hogeschool (SPECO Sportmarketing) onder al de initiatieven van verenigingen zijn 7 tips af te leiden die verenigingen helpen een online community te bouwen.
Om een goede community te bouwen is het van belang dat verenigingen nadenken over wat ze er mee willen en hoe ze het willen aanpakken. Een plan van aanpak en richtlijnen zorgen voor duidelijkheid en structuur binnen de online community. Er moet nagedacht worden over de kanalen die de vereniging wil gaan gebruiken voor welke doelgroep, de manier waarop ze deze kanalen willen gebruiken, het soort content dat ze willen plaatsen en de huisstijl die ze hierbij willen hanteren.
Beheer en de 'contentcreatie' van de online kanalen wordt vaak gedaan door het bestuur. Er is geen eindverantwoordelijke die de kanalen serieus oppakt en ervoor zorgt dat de kanalen netjes worden bijgehouden. Zoek binnen de vereniging wat je al aan kennis en kunde hebt op dit vlak. Een vrijwilliger (mediamanager) als verantwoordelijke voor de online kanalen aanstellen zorgt ervoor dat er duidelijkheid is in wie de kanalen oppakt en dat de strategie makkelijker geborgd kan worden.
Een vereniging draait om het clubgevoel: samen sporten, gezelligheid, vermaak en sociale verbinding. Net als dit het geval is op de vereniging moet dit dus ook binnen de online community de insteek zijn. Uit het onderzoek naar de effecten van online communities op het clubgevoel binnen verenigingen is gebleken dat verenigingen die zich middels online activiteiten richten op deze punten een hogere mate van betrokkenheid (clubgevoel) genereren onder de leden. Denk hierbij aan training via een live verbinding waarbij je met je teamgenoten, tijdens de lockdown, toch kunt samen kunt sporten. Of een online pub quiz onder het genot van een borrel als vervanging van de wekelijkse clubavond.
Beslissen over de toekomstige richting van de vereniging? Tijdens de coronacrisis organiseerden verschillende sportverenigingen de bestuursvergaderingen online. Dit alternatief kwam voort uit de sluiting van de sportparken waardoor bestuurders en vrijwilligers niet meer konden samenkomen. Bestuurders gaven aan dat dit alternatief een hoop tijd scheelde en ze dit in de toekomst ook willen gaan toepassen bij algemene leden vergaderingen. Hiermee spelen ze dan ook in op een hogere opkomst van jeugdleden.
Niet kunnen trainen door de komst van het coronavirus? Geen probleem, trainers en coaches door het hele land creëerden online video’s met sportoefeningen en challenges voor thuis om zo toch in beweging te blijven. Deze alternatieven van trainen kunnen in de toekomst ook ingezet worden wanneer het bijvoorbeeld zomer- of winterstop is.
Op een creatieve manier de leden binnen de vereniging op de hoogte stellen van recente zaken die binnen de vereniging spelen? Hier en daar hebben we tijdens het onderzoek naar online initiatieven van sportverenigingen podcasts en interviews op YouTube voorbij zien komen. Met de groeiende populariteit van het concept podcasts, wellicht een interessante toevoeging aan je online community om op een creatieve en vernieuwende manier je leden op de hoogte te houden van het laatste nieuws binnen de vereniging.
Als laatste en wellicht belangrijkste: elke vereniging heeft een uniek ledenbestand met eigen specifieke wensen en behoeften. Alleen de vereniging zelf weet wat leden graag zien en hoe ze de leden moeten benaderen, zowel offline als online. Het weerspiegelen van je identiteit als vereniging binnen een online community is dan ook belangrijk. Als een vereniging hier op inhaakt creëren ze naast de fysieke club, ook online een unieke community voor de leden. Het biedt de leden online een mogelijkheid zich te identificeren met de vereniging, zichzelf te laten horen en de activiteiten bieden de leden ook thuis een plezierig tijdverdrijf. Daarnaast kan de vereniging op deze manier tijdens de winter- en zomerstop de leden actief en verbonden houden. Hiermee maakt een vereniging zichzelf relevanter voor de leden wat tot een hoger retentiepercentage moet leiden. Als laatste draagt de online zichtbaarheid ook bij aan het externe imago van de vereniging.
Robin van Gorp en Tim Bouw zijn afstudeerders bij SPECO Sportmarketing aan Fontys Economische Hogeschool in Tilburg en student-assistent bij de SPECO Kenniskring, die namens NOC*NSF onderzoek hebben gedaan naar virtual community building bij Nederlandse sportverenigingen. Lees op Sport & Strategie hoe sportverenigingen in coronatijd online het clubgevoel versterken.
Headerfoto: Shutterstock.com