Ajax creëert nieuw verdienmodel met livestreams op YouTube

De wedstrijden van Ajax tegen Eintracht Frankfurt en Union Berlin zijn dit weekend zowel in Nederland als Duitsland op tv te zien, terwijl de rest van de wereld de duels kan volgen via YouTube. Door de wedstrijden op deze manier aan te bieden, creëren de Amsterdammers een nieuw verdienmodel.

Als afsluiting van de voorbereiding treft Ajax zaterdag Eintracht Frankfurt en kruist het zondag de degens met Union Berlin. In Nederland zijn de wedstrijden op de televisie te zien via hoofdsponsor Ziggo. En ook in Duitsland worden de duels uitgezonden via de tv. Supporters uit andere landen kunnen via YouTube live de verrichtingen van de club volgen. Middels een geo-block is de livestream niet beschikbaar in Nederland en Duitsland.

Op deze manier bedient Ajax de thuismarkten van de clubs - in dit geval Nederland en Duitsland – maar kan het wereldwijd haar fans gratis laten kijken naar wedstrijden. Afgelopen week was de wedstrijd tegen Holstein Kiel al gratis via YouTube te bekijken. De livestream is ruim 200.000 keer bekeken.

Extra inkomsten

Door de grote (online) fanbase van Ajax is de club in staat een nieuw verdienmodel te creëren. Rondom de oefenwedstrijden verkopen de Amsterdammers namelijk commercials in verschillende landen. Zo krijgen kijkers in China voorafgaand, in de rust en na de wedstrijd andere reclames te zien dan iemand die het duel in Zuid-Amerika bekijkt.

Het is niet de eerste keer dat Ajax via YouTube wedstrijden uitzendt, maar wel de eerste keer dat Ajax op deze manier haar wedstrijden aanbiedt aan de supporters en partners. Niet alleen bedient het zo huidige fans en sponsors, de livestreams bieden ook de mogelijkheid nieuwe doelgroepen aan te spreken en extra inkomsten te genereren.

PSV en NBA

Sportteams- en organisaties gebruiken de laatste jaren steeds vaker YouTube en andere social media om hun bereik te vergroten en extra geld uit de markt te halen. Zo zond PSV eerder deze maand het duel met KFC Uerdingen 05 live uit via haar eigen YouTube-kanaal.

In 2019 sloot de NBA een overeenkomst met YouTube voor het uitzenden van twee live wedstrijden in bepaalde delen van Afrika. En BT Sport zendt al vijf achtereenvolgende seizoenen de Champions League- en Europa League-finale uit via YouTube.

Ajax is echter een van de eerste in de sport die zowel via tv als online wedstrijden uitzendt en fans zo op verschillende manieren bedient.

Lees meer over de veranderingen in het medialandschap via onderstaande buttons.

Headerfoto: Cosmin Iftode / Shutterstock.com