App als direct kanaal met fans bezorgt sportclubs en evenementenorganisatoren nieuwe mogelijkheden

In 2021 nam CM.com het Belgische mobiele app-platform Appmiral over. Dit is een app die naast de klassieke programmering, ook zowel marketing- en communicatie- áls ticketing- en betalingsmogelijkheden in huis heeft. Als organisator heb je zo simpelweg alle fandata binnen handbereik om je fans het hele jaar door aan je club, evenement of merk te binden.

Appmiral is in 2010 gestart om de bezoekerservaring en beleving van ticketkopers te verbeteren. Daar waar de focus eerder lag op festivals, is Appmiral zich steeds meer gaan richten op sportevenementen en -clubs. Robin van den Bergh, Managing Director van Appmiral, ziet dat het idee om bezoekers en fans langer te binden langzaam maar zeker doordringt bij het overgrote deel van de organisatoren en sportclubs. “Door een mobiele app in te zetten heb je als organisator de perfecte tool om terugkerende fans te gaan belonen en nauwer aan jouw evenement of club te binden.”

Het hele jaar door betrokken fans

Grote (internationale) namen als de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix, Invictus Games, KLM Open en Big Air Chur zijn enkele voorbeelden van evenementen die hun eigen app vanuit Appmiral gebruiken om voor, tijdens en na het event de fan experience te optimaliseren. Via een mobiele app bieden zij praktische informatie over het evenement, een ticketwallet en een interactieve map. Daarnaast kunnen organisatoren en clubs makkelijker het hele jaar door relevante en zelfs exclusieve content plaatsen. Houd bijvoorbeeld de video’s van een evenement of de toegang tot een fotopagina's exclusief voor de app, lanceer extra merchandise die alleen in de app te vinden is of stuur relevante push-notificaties op basis van de klantgegevens die je hebt. Via de koppeling met de Mobile Marketing Cloud van CM.com kan het gedrag door de app worden geanalyseerd. Zo krijg je inzicht in wat jouw fans of bezoekers interessant vinden, zoals favoriete spelers of teams. Deze persoonlijke data kan vervolgens ingezet worden met hyperpersoonlijke communicatie en exclusieve aanbiedingen.

In-app sponsorcampagnes als inkomstenbron

Een mobiele app is allang niet meer enkel een kostenpost, maar fungeert vandaag de dag steeds meer als een kanaal voor sponsoractivaties en extra bron van inkomsten. Door samen te werken met sponsoren en hen door middel van in-app sponsorships merkzichtbaarheid van topniveau te bieden, kunnen organisatoren de samenwerking met hun sponsoren optimaliseren en tegelijkertijd hun ROI verhogen. Sponsoren krijgen hun eigen plek op de nieuwsfeed van de app of een visuele aanwezigheid in het design, maar kunnen nog meer zichtbaarheid krijgen via pushberichten om de sponsorcampagne te verrijken en het websiteverkeer van app-gebruikers te vergroten. "Onze aanpak gaat breder dan alleen de fans bedienen”, aldus Van den Bergh. “Het gaat ook om commercieel zijn en merkactivaties van sponsoren en partners beter zichtbaar maken via de app, zowel voor, tijdens als na het evenement.”

Crowd management

De app is tegenwoordig tevens een middel om de publiekstromen van en naar het evenement - en op de locatie zelf - inzichtelijk te houden en te managen. Via de Crowd Management-functionaliteit in de app wordt duidelijk waar het druk is en met pushberichten kunnen bezoekers verspreid worden. "Via een heatmap kunnen de organisatoren zien waar zich mensenmassa's vormen en daar realtime op inspelen door pushmeldingen te versturen. Zo kunnen bijvoorbeeld lange rijen bij toegangspoorten worden voorkomen door publieksstromen naar andere ingangen te leiden”, legt Van den Bergh uit. “Dit zou ook kunnen worden ingezet in het verkeersplan van een evenement. Stel dat er omwille van een ongeval een enorme file ontstaat op het parkeerterrein naast de evenementenlocatie, dan kunnen we met deze tools aan andere bezoekers vragen om nog even wat langer op het terrein te blijven of nog iets te drinken totdat de weg is vrijgemaakt.”

De ultieme fan experience

De CM.com mobiele app biedt sportorganisaties de logische volgende professionaliseringsslag om hen klaar te maken voor de toekomst. Met de inzet van deze app hebben zij een krachtige tool in handen om hun fans rechtstreeks te binden, zonder tussenkomst van andere partijen. Loyaliteit kan beloond worden en fans voelen zich meer betrokken als zij zich onderdeel van een community voelen. “Met het toevoegen van Appmiral aan het productportfolio van CM.com kunnen wij onze klanten nog beter helpen om hun volledige fanbeleving naar een nog hoger niveau te brengen. Alles komt samen op één plek, van ticketverkoop en programmacommunicatie, tot drank en voedsel bestellen, service- en communicatiemogelijkheden, noem maar op. Hierin is de inzet van een app is niet langer meer een hulpmiddel, het is onderdeel van de totaalervaring.”