Een trainer die tijdens de rust uit zijn dak gaat, een voorzitter die een teleurgestelde voetballer troost of spelers die zich druk maken over de VAR. Sinds de start van de play-offs in België heeft Club Brugge overal camera’s geplaatst, tot in de kleedkamers toe. Het besluit van de Belgische topclub past in de ontwikkeling waarbij professionele betaald voetbalorganisaties via de eigen kanalen (owned media) de fans unieke content voorschotelen. Kirsten Willem, Communication Manager bij Club Brugge, over het succes van ‘We Never Walk Alone’.
Na documentaires op Netflix over Juventus en Southampton kwam Club Brugge onlangs met een eigen serie. In ‘We Never Walk Alone’ krijgt de kijker een inkijkje in de boezem van de club. "We zijn dit jaar gestart met ons ‘Club Media House’. Als het ware een one-stop-shop. We zijn een mediabedrijf, creatief bureau én productiehuis wat betreft Club Brugge-content. Op die manier kunnen we onze eigen content optimaal benutten én onze commerciële partners optimaal bedienen. We zijn daarvoor het best geplaatst omdat we de competenties in huis hebben én een bevoorrechte relatie met de spelers en staf hebben", legt Kirsten Willem, Communication Manager bij Club Brugge, uit.
Club Brugge timmert op communicatie- en marketingvlak al een aantal jaar aan de weg. Zo zette het in 2011 de eerste stappen richting een meer data-driven communicatie via Facebook, Twitter en Instagram.
Inmiddels heeft die strategie een vervolg gekregen en wordt er deze play-offs geëxperimenteerd met de online videoreeks, waarbij fans een unieke blik achter de schermen krijgen. "De deal naar onze supporters is duidelijk”, zegt Willem. "We geven onze fans unieke toegang, zowel in goede als slechte tijden. In ruil daarvoor verwachten wij dat alle Club-supporters mee gaan in ons verhaal en ons onvoorwaardelijk steunen. Juist in deze cruciale fase van het seizoen kunnen we hun steun het hardst gebruiken."
Waar in bijvoorbeeld American football en basketbal al langer camera’s worden geplaatst in de kleedkamer, zijn dit soort initiatieven in het voetbal nog nieuw. In 2013 probeerde Sparta Rotterdam een reality-soap te maken, maar haalde trainer Henk ten Cate al snel de camera’s weg. In Brugge werken spelers en technische staf juist graag mee. Willem: "Om camera’s in de kleedkamer op te hangen, is een goede verstandhouding tussen de spelers, staf en de rest van de organisatie cruciaal. We hebben veel overleg met spelers en staf gehad. Maar zij gaven aan dat ze graag meewerkten. Just omdat we als mediateam al jarenlang samenwerken met hen en het onderlinge vertrouwen groot is."
Het initiatief van Club Brugge kan vooralsnog op veel enthousiasme rekenen. Zowel supporters als media reageren positief. Een sterk punt is ook dat de club in goede én slechte tijden video’s publiceert. Zo verscheen er na de nederlaag bij Racing Genk eveneens een aflevering, waarin trainer Ivan Leko zijn spelers hard aanpakt.
De kracht van de serie is dat het perfect aansluit bij de identiteit van de club en de supporters. Volgens Willem hecht Club Brugge veel waarde aan de authenticiteit van de content. "De video’s zijn kort, snappy en goed gemaakt. Er is niet in scène gezet, De beelden zijn 100% echt. Dat is denk ik de belangrijkste reden dat het zo goed wordt ontvangen. Niet alleen onze eigen supporters, maar ook fans van andere clubs reageren enorm positief."
Vooralsnog eindigt de reeks aan het einde van dit seizoen. Maar Willem sluit niet uit dat er een vervolg wordt gegeven aan het project. "Een dergelijke productie willen we alleen op speciale momenten doen. Gezien de reacties, smaakt dit wel naar meer."
"Je ziet dat voetbalclubs steeds meer eigenaarschap over hun eigen communicatie nemen. Goede content wordt belangrijker om fans aan je te binden. En als club kun je enorm veel content maken en ook nog eens content die je nergens anders te zien krijgt. Daar ligt een unieke kans voor clubs om gebruik van te maken. En aan het aantal views van onze video’s te zien, werkt het goed.”