Clubhouse: wat zijn de mogelijkheden voor de sportwereld?

De nieuwste hype uit Silicon Valley heet Clubhouse. De audio-app heeft in korte tijd het aantal gebruikers zien verviervoudigen. Wat is Clubhouse precies? Hoe kan de sportwereld het platform gebruiken? En heeft Clubhouse wel bestaansrecht in het toch al overvolle medialandschap? Een eerste kennismaking met de app die de wereld verovert.

Ryan Babel die met honderden anderen een gesprek aangaat over mentale weerbaarheid, of Andy van der Meijde in een levendige discussie met een 14-jarige voetbalfan. Tot voor kort leek het ondenkbaar, maar dankzij Clubhouse is het mogelijk. De app draait om audio en onderscheidt zich daarmee van social media-netwerken als Twitter (tekst) of Instagram (beeld). Clubhouse fungeert als een soort chatroom waar iedere gebruiker een eigen kamer kan beginnen om over een bepaald onderwerp te praten. Volgers krijgen hiervan een melding en kunnen het gesprek gaan volgen. Elk gesprek is live en kan niet achteraf worden teruggeluisterd. De host van de kamer heeft de controle over wie er spreekrecht heeft. Luisteraars kunnen een virtuele hand opsteken, zoals in Zoom of Teams, en zo meedoen aan de discussie als de gastheer toestemming geeft.

Neal Petersen, oprichter van FC Afkicken, is enthousiast over Clubhouse. “Het voegt echt iets toe voor ons. Je kunt via de app heel direct op een gelijkwaardige manier met elkaar communiceren. Gesprekken kunnen heel grappig en luchtig zijn, maar juist ook heel diepgaand. Er is geen hiërarchie en iedereen komt bij elkaar. De diversiteit van mensen maakt het voor mij zo mooi. We hebben gesprekken gehad waarbij het ging over mentale weerbaarheid van profvoetballers. Daar ontstond een fantastisch mooi en open gesprek tussen profvoetballers, oud-profs, internationals van het Nederlands elftal, maar ook voetbalsupporters, waaronder een jongen van 14 jaar, die heel zinnige vragen stelde. Zo’n bijzondere samenstelling zie je nergens anders.”

"Sporters kiezen zelf de momenten om hun boodschap te verkondigen of in gesprek te gaan met hun fans en hier is Clubhouse uitermate geschikt voor"

Neal Petersen (FC Afkicken)

Exclusiviteit

Clubhouse is een klassieke start-up uit Silicon Valley. Opgericht in april van 2020, steun gekregen van bekende investeerders en geëxplodeerd nadat Elon Musk een account aanmaakte en een openbaar interview hield. Inmiddels heeft Clubhouse wereldwijd ongeveer 2 miljoen actieve gebruikers en wordt de waarde geschat op 1 miljard dollar. Lid worden kan alleen als je een uitnodiging krijgt van iemand anders en is tot op heden alleen mogelijk voor iPhone-gebruikers. Deze exclusiviteit draagt bij aan de hype.

Sportorganisaties zijn op dit moment nog niet (op grote schaal) actief op Clubhouse - FC Utrecht heeft in het weekend van 20 en 21 februari als Nederlandse BVO een kamer gehost -, maar Petersen ziet wel degelijk kansen voor de sportwereld. “Het is nog relatief vroeg. Ik verwacht dat binnenkort de eerste clubs een kamer gaan hosten. Je kunt bijvoorbeeld met je supporters in gesprek gaan over het shirt voor het nieuwe voetbalseizoen. Dan kun je heel direct hun mening vragen. Ook wedstrijden bespreken met spelers zou heel goed kunnen werken. Met FC Afkicken hebben we met onze Pantelic Podcast-crew de bekerwedstrijd Ajax-PSV nabesproken op Clubhouse. Daar kwamen enorm veel mensen op af. Vooralsnog zie ik vooral sporters die actief zijn op Clubhouse. Zij mengen zich in allerlei discussies, van voetbalinhoudelijk tot maatschappelijk. Dat is heel leuk om te zien. Sporters hebben de media niet meer nodig om hun stem te laten horen. Ze kiezen zelf de momenten om hun boodschap te verkondigen of in gesprek te gaan met hun fans. Clubhouse is hier uitermate geschikt voor.”

Spontaniteit moet behouden blijven

Zoals veel andere social media heeft ook Clubhouse al te kampen met de nodige problemen. Zo zijn er meldingen van mensen die racistisch zijn bejegend, zijn er vraagtekens over de privacy van gebruikers en wordt er nepnieuws verspreid. Voor de toekomst van de app is het belangrijk hoe hiermee wordt omgegaan. Bovendien werken Facebook en Twitter al aan hun eigen versies van Clubhouse. Volgens Petersen is het vooral te hopen dat de spontaniteit van Clubhouse behouden blijft. “Nu is alles nog heel respectvol. Het wordt gevaarlijk wanneer gesprekken worden opgenomen en uit hun context in de media terechtkomen.”

"Door de laagdrempeligheid en het directe contact zie ik heel veel mogelijkheden voor de sportwereld op Clubhouse"

Neal Petersen (FC Afkicken)

Interactiviteit grootste kracht van Clubhouse

De snelle groei van Clubhouse brengt ook vragen met zich mee over de toekomstplannen van de makers. Hoe ziet de doorontwikkeling eruit en wat wordt het verdienmodel? Oprichters Paul Davison en Rohan Seth hebben aangegeven het platform voorlopig vrij van advertenties te willen houden. Inkomsten moeten worden gegenereerd via een abonnementsmodel waarmee je toegang krijgt tot gesprekken tussen populaire sprekers, tickets tot ‘evenementen’ (zoals het interview van Elon Musk) en een doneerfunctie. Een percentage van de inkomsten vloeit dan terug naar de makers, net zoals bij Patreon of Substack.

Petersen denkt dat de richting die de oprichters van Clubhouse kiezen bepalend gaat zijn voor het bestaansrecht van het platform. “De beginfase van een sociaal netwerk is altijd leuk. Clubhouse is nu echt anders dan de bestaande social media-apps. Blijft dat zo? Dat is bepalend voor de toekomst. Het heeft FC Afkicken in ieder geval al veel gebracht. Er zijn onderwerpen vanuit nieuwe invalshoeken besproken en we hebben nieuwe mensen met een frisse blik op de sport leren kennen. Bij andere media, zoals YouTube of via podcasts, ben je als merk voornamelijk aan het zenden. Clubhouse is interactief en dat is de grootste kracht van de app. De laatste dagen worden wij ook platgebeld door merken die aankloppen bij ons om samen kamers te gaan hosten en te kijken wat we daarin samen kunnen betekenen. Het is nu nog even kijken hoe en of we dat gaan doen, zonder de oprechtheid van dit nieuwe medium te schaden. Ik zie zowel voor merken als voor de sportwereld heel veel mogelijkheden op Clubhouse door de laagdrempeligheid en het directe contact.”

Headerfoto: Gina Hsu / Shutterstock.com