Social media vormen een goede manier om met fans in contact te komen en hen bij je organisatie te betrekken. Met name in landen als China, India en Indonesië hebben steeds meer mensen de beschikking over internet en een smartphone. Sportorganisaties zien het aantal volgers op social media dus nog steeds groeien.
KMPG analyseerde social media gegevens van meer dan 1.000 clubs, competities en sportorganisaties op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Het bedrijf maakte een top tien van de populairste sportorganisaties op social media, waarbij de Champions League de eerste plek bezet met 141 miljoen volgers. De NBA (119 miljoen) en Premier League (95 miljoen) completeren de top drie.
De Champions League blijkt ook een goede manier om meer volgers aan je club te binden. Zo begroette Liverpool na de winst in het miljardenbal afgelopen seizoen 11 miljoen nieuwe volgers. De uitstekende prestaties van Ajax resulteerden in een groei van 3 miljoen volgers op social media en ook Tottenham Hotspur zag de digitale achterban met een vijfde – 4 miljoen nieuwe volgers - groeien.
KPMG zette eveneens de populairste voetbalclubs op een rijtje. Real Madrid blijft FC Barcelona op social media nipt voor: 249 miljoen om 246 miljoen. Opvallend is verder dat Juventus het aantal volgers sinds de komst van Cristiano Ronaldo vorige zomer met 62% zag groeien op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube, tot een totaal van 85 miljoen.
Hieronder het overzicht van de tien populairste sportorganisaties op social media. Cijfers per 10 oktober 2019.
Positie | Organisatie | Aantal volgers (in miljoenen) |
---|---|---|
1 | UEFA Champions League | 141 |
2 | NBA | 119 |
3 | Premier League | 95 |
4 | LaLiga | 87 |
5 | FIFA World Cup | 68 |
6 | NFL | 63 |
7 | UFC | 54 |
8 | International Cricket Council | 48 |
9 | Indian Premier League Cricket | 31 |
10 | MotoGP | 27 |
Headerfoto: CosminIftode / Shutterstock.com