De top tien reclames tijdens de Super Bowl LIX

Langzaam daalt het stof van de Super Bowl LIX neer. De sportieve én commerciële climax zit erop. Sportief omdat het de finale is van de twee American Football-competities die Amerika rijk is, commercieel vanwege de reclameblokken rondom de televisie-uitzending waar gigantisch veel geld mee gemoeid is en de bekende halftime show. Welk bedrijf wist het grootste eendaagse sportevenement ter wereld het beste te benutten? In dit artikel zoomen we in op de reclameblokken.

Voor veel kijkers zijn de reclamespotjes en de halftime show nog belangrijker dan de wedstrijd zelf. Dat geldt zeker ook voor adverteerders. Voor 10 van de reclamespotjes die dit jaar werden getoond, werd meer dan 8 miljoen dollar (7,7 miljoen euro) betaald. Dat dit de duurste reclameminuten ter wereld zijn, is dan ook geen verrassing. Al helemáál niet als blijkt dat de meeste spotjes slechts een halve minuut duren. Maar ja, als adverteerder moet je er wat voor over hebben. Er kijken immers nooit zoveel mensen tegelijkertijd televisie als tijdens de Super Bowl. Met 128 miljoen kijkers vestigde het evenement opnieuw een kijkersrecord en komt er nog altijd geen andere televisie-uitzending dichter bij die van de maanlanding in 1969.

En dus trekken de allergrootste bedrijven de portemonnee. Bij de Super Bowl moet je zijn, en goed ook. Dat betekent dat het prijskaartje van 8 miljoen dollar nog bovenop de productiekosten voor het spotje komen. Ex-topvoetballer David Beckham en acteur Matt Damon lieten zich vast niet vrijwillig voor het karretje van bierbrouwer Stella Artois spannen, net zo min als acteur Harrison Ford dat gedaan zal hebben voor Jeep... Het grapje dat zijn achternaam niet rijmt met het merk dat hij nu promoot, maakte hij in de commercial gelukkig zelf al.

De top tien

De USA Today (Amerikaans dagblad en de grootste krant van de VS) organiseert al 37 jaar lang de 'Super Bowl Ad Meter', een ranglijst die wordt samengesteld op basis van de beoordelingen van iedereen die zich aanmeldt om alle Super Bowl-commercials te bekijken. Sindsdien is de Super Bowl Ad Meter uitgegroeid tot toonaangevend in hoe de reclames zijn ontvangen. Dit was de top tien van 2025:

  1. Budweiser – "First Delivery"
  2. Lay's – "The Little Farmer"
  3. Michelob Ultra – "The ULTRA Hustle"
  4. Stella Artois – "David and Dave"
  5. NFL – "Somebody"
  6. FL – "Flag 50"
  7. Bud Light – "Big Men on Cul-De-Sac"
  8. Uber Eats – "Century of Cravings"
  9. Hellmann's – "When Sally Met Hellmann’s"
  10. Pfizer – "Knock Out"

De paarden van Budweiser

De nummer één is dus Budweiser. Het biermerk is onderdeel van brouwer Anheuser-Busch (net als onder meer Michelob, Stella Artois en Beck's) en wint voor de negende keer de prijs voor beste Super Bowl-reclame. Het is ook niet voor het eerst dat een paard de hoofdrol in het spotje speelt. De zogeheten Budweiser Clydesdales zijn een groep Clydesdalepaarden (grote trekpaarden uit Schotland) die door Anheuser-Busch worden gebruikt voor promoties of reclames. De paarden verblijven in een historische stal bij de brouwerij en zijn vooral bekend en populair geworden door hun optredens in diverse Super Bowl-advertenties.

Met Budweiser heeft eigenaar Anheuser-Busch bij de Super Bowl dus al de trotse nummer een van de ranglijst, maar de brouwer laat zich ook zien in de rest van de top. Liefst vier van de eerste zeven reclames zijn van merken van Anheuser-Busch, met Michelob op plek 3, Stella Artois op plek 4 en Bud Light op plek 7. Dan kun je wel spreken van een succesvolle Super Bowl-campagne.

Kiss from a Lime

Ook een speciale vermelding is voor de nummer 24 op de lijst. Het frisdrankmerk Mountain Dew wist een absurde commercial de wereld in te slingeren en dat bleef niet onopgemerkt. Het spotje – waarin we kijken naar een zeehond met het gezicht van de Britse zanger Seal, die ‘Kiss from a Rose’ van Seal zingt als ‘Kiss from a lime’, verwijzend naar de frisdranksmaak - was volgens Google de meest gezochte commercial tijdens de uitzending van de Super Bowl. We kunnen dus niet anders concluderen dan dat ook Mountain Dew het gigantische sportevenement goed heeft weten te benutten.

Rake klappen

Wat verder opvalt: zoals ieder jaar stonden de reclames wederom vol met beroemdheden en humor. Toch zien we in de top tien bij zeker drie reclames (2. Lay’s, 5. NFL en 10. Pfizer) dat een andere aanpak ook werkt. Het zijn spotjes die niet kiezen voor simpele humor, maar je meer in het hart willen raken. Dat werkt, getuige hun rangschikking. Waar het Super Bowl-spektakel zich op het eerste oog misschien goed lijkt te lenen voor simpele, grappige spotjes met bekende acteurs of voetballers, kun je met een serieuze, mooi vertelde boodschap – zoals Pfizer met de anti-kanker-reclame “Knock Out” doet – ook behoorlijk rake klappen uitdelen.

Credits headerafbeelding: Shutterstock / William A. Morgan