Dit zijn in 2021 de populairste clubs op social media uit de Vrouwen Eredivisie

De Vrouwen Eredivisie werd afgelopen jaar in een nieuw jasje gestoken. De uitstraling is sterk verbeterd, de wedstrijden zijn vaker (live) op televisie te zien en er wordt actiever gecommuniceerd richting de fans. Na de social media-overzichten van de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie is het nu tijd om de digitale achterban van de 8 clubs in de Vrouwen Eredivisie onder de loep te nemen.

Voor ons onderzoek hebben we een rondje langs de social media-kanalen van de clubs uit de Vrouwen Eredivisie gemaakt. We hebben gekeken naar het aantal volgers op Facebook, Instagram en Twitter. YouTube is buiten beschouwing gelaten, omdat – op vv Alkmaar (116 volgers) na - alle clubs de content over de vrouwenteams plaatsen op hun reguliere YouTube-kanaal.

Ajax de grootste

Ajax is veruit de grootste club op social media in de Vrouwen Eredivisie. De Amsterdammers hebben zelfs meer volgers dan alle andere zeven ploegen bij elkaar: 146.718 om 135.139. Ajax heeft sinds het ontstaan van de vrouwentak in 2012 flink geïnvesteerd, wat onder meer heeft geresulteerd in twee landstitels en vier KNVB-bekers. Dankzij de kampioenschappen speelden de Ajax Vrouwen ook twee jaar mee in de Champions League, wat voor extra (inter)nationale uitstraling zorgde. Daarnaast lijken de vrouwen te profiteren van de florerende social media-afdeling van Ajax, die al jarenlang indruk maakt met goede content.

FC Twente is enigszins verrassend de runner-up in ons overzicht, met 46.569 volgers. De meest succesvolle ploeg in de geschiedenis van het Nederlandse vrouwenvoetbal zag de afgelopen jaren Ajax en PSV qua budget weglopen, maar het weet sportief nog altijd meer dan goed tegenstand te bieden. De Tukkers stonden in het afgebroken seizoen 2019/’20 op de derde plek en draaien ook nu weer mee in de top. PSV volgt op de derde plek met 38.650 volgers. Dat komt onder meer omdat de vrouwen geen eigen Twitter-kanaal hebben. De club kiest ervoor via het hoofdkanaal verslag te doen van de vrouwen.

ADO Den Haag, in het verleden één keer landskampioen, staat met ruim 16.00 volgers op de vierde plek, voor PEC Zwolle (11.893) en vv Alkmaar (10.941). De Alkmaarders, als enige niet gelieerd aan een BVO, hebben een actief social media-beleid en weten zich door het gebruik van templates op een positieve manier te onderscheiden. Ons overzicht wordt gecompleteerd door Excelsior (5.253 volgers) en sc Heerenveen met iets meer dan 5.000 volgers.

Instagram populair

Wat opvalt is dat Instagram bij vrijwel alle clubs het meest populaire medium is. Dat komt enerzijds omdat veel clubs pas recent actief zijn op social media en Instagram de laatste jaren tot de snelst groeiende social media hoort. Maar een andere verklaring is dat veel vrouwenvoetbalfans in Nederland relatief jong zijn en het meest actief zijn op Instagram. Daar lijkt gelijk nog een grote kans te liggen voor de clubs. Met de jonge fanbase en het momentum van vrouwenvoetbal in het achterhoofd, is dit dé kans om ook op TikTok een plek te veroveren en nog meer jonge fans te binden. Het begin is gemaakt, de potentie is enorm. Op SPORTNEXT gaan we in ieder geval jaarlijks verslag doen van de groei die de clubs uit de Vrouwen Eredivisie doormaken.

Bekijk ook onze overzichten van de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie:

Hieronder het complete overzicht van het aantal volgers van de clubs uit de Vrouwen Eredivisie op social media. Cijfers per 5 februari 2021.

Headerfoto: AFC Ajax

Overzicht: Vrouwen Eredivisie clubs op social media

Positie Club Totaal Facebook Instagram Twitter
1 Ajax 146.718 24.218 108.700 13.800
2 FC Twente 46.569 14.369 19.500 12.700
3 PSV 38.650 6.350 32.300 nvt
4 ADO Den Haag 16.753 6.208 6.451 4.094
5 PEC Zwolle 11.893 4.023 4.919 2.951
6 vv Alkmaar 10.941 4.505 3.683 2.753
7 Excelsior 5.253 1.885 2.365 1.003
8 sc Heerenveen 5.080 1.607 2.713 760