De tweede seizoenshelft in de Eredivisie gaat komend weekend van start. Net als de voorgaande vier jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuw jaar de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs is.
Voor ons onderzoek hebben we wederom een rondje langs de social media-kanalen van de Eredivisieclubs gemaakt. We hebben gekeken naar het aantal volgers op Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en YouTube. Vanwege de explosieve groei van TikTok in 2021 is dit medium voor het eerst meegenomen in ons onderzoek. Snapchat hebben we buiten beschouwing gelaten om twee redenen: ten eerste zijn veel Eredivisieclubs niet actief op Snapchat, en ten tweede tonen niet alle clubs het aantal volgers dat ze hebben.
Voor ons overzicht zijn alleen het aantal volgers op de hoofdkanalen van de clubs meegerekend. Als voorbeeld: PSV heeft een internationaal kanaal op Twitter (PSV International), met bijna 70.000 volgers, maar dit is niet meegenomen in ons onderzoek.
Omdat we TikTok voor het eerst hebben meegerekend in ons overzicht is het aantal volgers bij bijna alle clubs sterk gegroeid het afgelopen jaar. In de berekening voor het verschil in aantal volgers met vorig jaar hebben we TikTok buiten beschouwing gelaten om een eerlijk en realistisch beeld te schetsen.
Net als voorgaande jaren is Ajax veruit de grootste Nederlandse voetbalclub op social media. De Amsterdammers hebben in totaal ruim 16,7 miljoen volgers. De huidige kampioen is vooral op Instagram en TikTok heel groot. Had Ajax vorig jaar nog 1,6 miljoen volgers op TikTok; dit jaar is dat gegroeid tot 4,5 miljoen. Daarmee behoort de ploeg van Erik ten Hag internationaal ook tot de top. Het verschil met de rest van de Eredivisie op social media is door het succes op TikTok nog groter geworden.
PSV is nog steeds de nummer twee met ruim 2 miljoen volgers (5,5% groei), maar het voelt de hete adem van Feyenoord in de nek. De Rotterdammers komen elk jaar een stapje dichterbij. Feyenoord is op TikTok een stuk populairder dan PSV en kan daarmee het gat met de concurrent uit Eindhoven gaan dichten.
Sparta Rotterdam noteerde de grootste percentuele stijging in het aantal volgers als we TikTok niet meenemen in de berekening: 38,2%. We kunnen niet precies achterhalen wat deze groei heeft veroorzaakt. Of het de megatransfer van doelman Maduka Okoye naar Watford is, het feit dat Henk Fraser assistent-bondscoach bij Oranje is, het huwelijk van doelman Benjamin van Leer met Lieke Martens of een nieuwe mediastrategie van de club. Hoe dan ook, Sparta heeft een goed jaar achter de rug.
Ook FC Utrecht kan tevreden terugkijken op 2021. De club uit de Domstad zag het aantal volgers op social media met ongeveer een derde toenemen. Met name op Instagram en YouTube kwamen er veel nieuwe fans bij. De oorzaak lijkt de komst van het Indonesische talent Bagus Kahfi te zijn. De jonge aanvaller, die zijn minuten maakt bij Jong FC Utrecht, kan op veel interesse rekenen in zijn thuisland.
Net als vorig jaar verdient RKC Waalwijk een eervolle vermelding. De Brabanders maken een megasprong in onze lijst. Van plek 18 naar plaats 14. Die stijging is vooral te danken aan het grote aantal volgers op TikTok. RKC hoeft hier alleen Ajax, Feyenoord, PSV en AZ voor te laten gaan.
Wat verder opvalt is dat de rek er bij de ‘oudere’ social media – Facebook en Twitter – wel uit is. Als clubs nieuwe fans aan zich willen binden, kunnen zij zich het beste richten op Instagram en TikTok. Vooral op TikTok liggen legio mogelijkheden om in korte tijd een grote fanschare op te bouwen.
Er zijn dit jaar twee clubs die het aantal volgers zagen dalen. Net als vorig jaar is dat sc Heerenveen. De Friezen kenden in 2020 een enorme opleving met de komst van de Vietnamees Doan Van Hau, maar sinds zijn vertrek vorig jaar verloor sc Heerenveen vooral op Facebook veel volgers. Ook Fortuna Sittard noteerde een min. Bijna een vijfde van de volgers taaide in 2021 af. De verklaring bij de Limburgers ligt in de explosieve groei (139,5%) vorig jaar. Na een oproep op de Turkse televisie van Acun Ilicali – die de nieuwe eigenaar leek te worden – kreeg Fortuna Sittard er in één klap ruim 50.000 volgers bij op Instagram. De overname ging echter niet door en inmiddels hebben de eigenaren van digitale game- en reclamebedrijf Azerion 20% van de aandelen in handen, naast Fortuna-voorzitter Isitan Gün.
Headerfoto: AFC Ajax / Jasper Ruhe
Hieronder het complete overzicht van het aantal volgers van de Eredivisieclubs op social media. Cijfers per 7 januari 2021.
Positie | Club | TikTok | YouTube | Totaal | Verschil tov 2021 in % | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ajax | 3.370.873 | 6.500.000 | 4.500.000 | 1.500.000 | 845.000 | 16.715.873 | +13,8 |
2 | PSV | 880.220 | 536.000 | 130.400 | 475.300 | 220.000 | 2.241.920 | +5,5 |
3 | Feyenoord | 623.840 | 516.000 | 233.500 | 500.100 | 143.000 | 2.016.440 | +6,8 |
4 | sc Heerenveen | 313.199 | 66.000 | 10.900 | 83.500 | 54.600 | 528.199 | -5,6 |
5 | FC Twente | 213.859 | 113.000 | 23.300 | 130.900 | 26.300 | 507.359 | +13,7 |
6 | AZ | 109.000 | 140.000 | 117.500 | 78.600 | 37.300 | 482.400 | +10,2 |
7 | FC Utrecht | 109.487 | 143.000 | 54.400 | 78.300 | 37.900 | 423.087 | +31,3 |
8 | FC Groningen | 116.112 | 114.000 | 21.900 | 87.200 | 21.400 | 360.612 | +7,4 |
9 | Vitesse | 105.885 | 85.800 | 13.000 | 72.000 | 16.000 | 292.685 | +12 |
10 | PEC Zwolle | 39.000 | 52.800 | 30.400 | 68.500 | 10.700 | 201.400 | +4,7 |
11 | Willem II | 45.944 | 58.700 | 44.400 | 43.000 | 8.710 | 200.754 | +4,9 |
12 | NEC | 50.633 | 47.000 | 9.172 | 45.300 | 6.130 | 158.235 | +20,2 |
13 | Sparta Rotterdam | 54.843 | 46.600 | 6.525 | 28.600 | 5.770 | 142.338 | +38,2 |
14 | RKC Waalwijk | 17.000 | 34.700 | 60.200 | 21.700 | 2.710 | 136.310 | +18,6 |
15 | SC Cambuur | 27.439 | 37.700 | 4.633 | 48.000 | 6.240 | 124.012 | +11,6 |
16 | Fortuna Sittard | 20.831 | 62.700 | 10.500 | 23.600 | 2.270 | 119.901 | -17,3 |
17 | Heracles Almelo | 32.693 | 32.900 | 6.235 | 32.600 | 6.940 | 111.368 | +7,5 |
18 | Go Ahead Eagles | 28.333 | 34.900 | 3.738 | 30.500 | 5.310 | 102.781 | +13,9 |