In de week waarin de Oranjevrouwen een kijkcijferrecord neerzette, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Ajax heeft de presentatie van de Frenkie de Jong bij FC Barcelona aangegrepen om haar internationale positionering extra kracht bij te zetten. De Amsterdammers hadden vrijdag een Europese primeur met een paginagrote advertentie in de Spaanse krant El Mundo Deportivo waarin De Jong succes werd gewenst bij de Catalaanse topclub. Ook huurde Ajax een bus met een afbeelding van De Jong daarop. Tevens werd er via social media ruimschoots aandacht besteed aan de transfer van de middenvelder. In de communicatie kwam telkens de pay-off #ForTheFuture terug.
Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp in de sportwereld. De KNWU wil haar steentje bijdragen aan verduurzaming van de wielersport en gaat dat doen in samenwerking met de nieuwe partner Greenchoice, een duurzame energieleverancier. Beide organisaties zetten erop in om Nederlandse wielerliefhebbers naar duurzamer gedrag te sturen. Met ‘6 groene gewoontes’ streven beide organisaties naar een groen convenant dat echt impact maakt.
In de samenwerking worden KNWU-leden, die de overstap maken naar de groene energie van Greenchoice, beloond met een geldbedrag waarvan een deel terugvloeit naar de eigen vereniging en een deel naar de KNWU ten behoeve van de verduurzaming van de sport. Greenchoice en de KNWU gaan daarnaast actief aan de slag met wielerverenigingen die het eigen clubgebouw willen verduurzamen, maar nog niet precies weten hoe. Met een Groen Convenant, een overeenkomst met daarin zes afspraken over groene gewoontes, willen Greenchoice en KNWU een voorbeeld zijn op het gebied van milieu en duurzaamheid. Hiermee wil de KNWU, leden en verenigingen helpen te verduurzamen en gedrag positief beïnvloeden op het gebied van afval, recycling, water, vervoeren, inkoop én energie. Tot slot wordt er een Groen Peloton in het leven geroepen. Voor deze groep, bestaande uit KNWU-leden die ook Greenchoice klant zijn, worden er unieke wielerbelevenissen georganiseerd.
AS Roma verwierf de afgelopen jaren faam op social media vanwege de bijzonder creatieve en humoristische transferaankondigingen. Dit jaar gooien de Italianen het over een andere boeg. Bij elke transfer wordt op social media aandacht geschonken aan vermiste kinderen. Daarmee toont AS Roma haar maatschappelijke gezicht.
Bij elke nieuwe speler die naar de club komt, zal er informatie van twee vermiste kinderen worden gedeeld: één Amerikaans kind, en één Italiaans kind. AS Roma werkt voor de actie namelijk samen met het Amerikaanse National Center for Missing and Exploited Children en het Italiaanse Telefono Azzurro. Die organisaties leveren ook de informatie aan. Met het enorme online bereik van AS Roma hoopt het een rol te kunnen spelen in het opsporen van vermiste kinderen.
Een opvallende naamswijziging van een voetbalclub in Spanje. Mostoles Balompie, een club uit de vierde divisie, veranderde vorige week zijn naam in Flat Earth FC. Voorzitter Javi Poves heeft de opmerkelijke beslissing genomen om te sympathiseren met de volgers van het ’platte aarde-gedachtegoed’. "We zijn een professionele voetbalclub in de vierde divisie van Spanje en we zijn geboren om de stemmen te verenigen van miljoenen volgers van de platte aarde-beweging en al die mensen die op zoek zijn naar antwoorden”, luidt het statement van Poves. "Voetbal is de populairste sport en heeft wereldwijd een grote impact. Het creëren van Flat Earth FC is de beste manier om voortdurend aanwezig te zijn in de media.”
Ook het logo van de club is intussen aangepast aan hun overtuiging, onder het motto: 'Flat Earth FC, het moeilijkste is om de realiteit in te beelden.'
Na lang onderhandelen heeft Paris Saint-Germain het contract met kledingsponsor Nike verlengd. De nieuwe verbintenis loopt tot medio 2032 en levert PSG naar verluidt een bedrag van €75 miljoen per jaar op, drie keer zoveel als het huidige bedrag. Ook de vrouwenploeg en handbalafdeling zijn onderdeel van het nieuwe contract. Nike is al sinds 1989 sponsor van de Franse landskampioen.
De twee organisaties hadden het afgelopen seizoen nog veel succes met de lancering van een speciaal derde tenue, dat werd uitgebracht op het label Jordan Brand. Dankzij de samenwerking werden er in de VS het afgelopen jaar maar liefst 470% meer shirts van PSG verkocht dan vorig seizoen.
De Amerikaanse voetbalvrouwen zijn al jaren ongekend populair in eigen land. De goede prestaties op het WK in Frankrijk hebben zelfs voor een bijzonder record gezorgd. Het WK-shirt van ‘Team USA’ is het bestverkopende voetbalshirt ooit in de online store van Nike. Het verkoopt in één seizoen beter dan (mannen)shirts van bv FC Barcelona en Brazilië. Met het bereiken van de WK-finale zal dit record ongetwijfeld nog scherper zijn gesteld.
Headerfoto: Twitter@AFCAjax