Het laatste sportmarketingnieuws: EK vrouwenvoetbal in 2021 bij NOS

In de week waarin Marco van Basten uit FIFA 20 werd gehaald vanwege zijn uitspraak 'Sieg Heil', lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

EK vrouwenvoetbal in 2021 te zien bij de NOS

Het EK voetbal voor vrouwen is in 2021 live te volgen bij de NOS. De NOS heeft de rechten voor het volgende Europees kampioenschap bemachtigd. "Sport verbindt, en als er één team is dat dat de afgelopen jaren heeft aangetoond, dan is dat het Nederlands vrouwenelftal", zegt Gerard Timmer, algemeen directeur bij de NOS. "We waren erbij toen Oranje in 2009 voor het eerst meedeed aan een EK, in 2017 toen ze in eigen land Europees kampioen werden en dit jaar toen ze tweede werden op het WK. Het is fantastisch dat ook het komende EK bij de NOS, bij de publieke omroep, te zien zal zijn."

Het Europees kampioenschap voetbal voor vrouwen 2021 vindt plaats in Engeland van 11 juli tot en met 1 augustus 2021. De OranjeLeeuwinnen zijn dicht bij plaatsing voor het eindtoernooi.

Real-voorzitter Pérez staat open voor vertrek uit LaLiga

Real Madrid ondersteunt de plannen voor een European Super League, waar de beste clubs uit de topcompetities in Europa onderdeel van uit moeten maken. De Spaanse recordkampioen is bereid LaLiga te verlaten om de nieuwe elitecompetitie op gang te schieten. Florentino Pérez, de voorzitter van Real Madrid, heeft onlangs gesproken met vertegenwoordigers van Europese topclubs en FIFA-president Gianni Infantino. De preses zou volgens The New York Times in deze gesprekken hebben voorgesteld een volledige competitie tussen de rijkste clubs ter wereld te beginnen. Real wil dat de topclubs uit de eigen nationale competitie stappen en gedurende een heel seizoen acteren in de nieuw op te richten Europese league. De inkomsten van de topclubs zouden volgens Pérez kunnen verdubbelen als zijn plan doorgang vindt.

Kabinet steunt plannen voor CL-finale in Eindhoven

Ook het kabinet staat achter de plannen om de Champions League-finale voor vrouwen in 2023 naar Eindoven te halen. De KNVB, de gemeente Eindhoven en het Philips Stadion stelden zich eerder al officieel kandidaat als gastheer van de finale van het toernooi voor Europese topclubs. De UEFA beslist in maart in welk stadion de eindstrijd wordt gespeeld.

Minister Bruno Bruins denkt dat de organisatie van de Champions League-finale kan helpen ook het WK voor vrouwen van 2027 binnen te halen. “Dat kan een mooie opmaat zijn voor het bid voor het WK in 2027”, zei hij tijdens het debat over de sportbegroting in de Tweede Kamer. Kabinet en Kamer namen zich eerder voor zich in te spannen om dat wereldkampioenschap naar Nederland te halen.

Liverpool eerste sportclub die abonnement op YouTube aanbiedt

Liverpool zet een nieuwe stap in hun contentstrategie. De Engelse topclub heeft een primeur met het aanbieden van een abonnementsmodel op YouTube. Voor 0,99 pond krijgen fans toegang tot exclusieve video’s, als live reacties na wedstrijden en beelden van achter de schermen. Ook wordt supporters de mogelijkheid gegeven badges te verzamelen en met elkaar in gesprek te gaan via een community in YouTube. Liverpool heeft 3,4 miljoen abonnees op YouTube en is daarmee de grootste club in de Premier League. Een paar weken geleden werd al bekend dat van alle YouTube-kanalen van voetbalclubs het kanaal van Liverpool het meeste geld oplevert. De Engelse topclub verdient volgens een onderzoek van Livefootballtickets.com per maand $663.940.

Tommy Hilfiger sponsort Sail Amsterdam 2020

Het Amerikaanse PVH, moederbedrijf van kledingmerk Tommy Hilfiger, verbindt zich als sponsor aan SAIL Amsterdam 2020. Onder PVH Europe, gevestigd in Amsterdam, vallen onder meer het wereldwijde hoofdkantoor van modemerk Tommy Hilfiger en de Europese kantoren van Calvin Klein. Als onderdeel van het partnership voorziet PVH Europe alle ruim 2000 SAIL-vrijwilligers van Tommy Hilfiger-kleding waarmee ze duidelijk herkenbaar zijn tijdens het vijfjaarlijkse evenement.

De samenwerking is tot stand gekomen na een oproep van burgemeester Femke Halsema aan het Amsterdamse bedrijfsleven om samen het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland mogelijk te maken. In overeenstemming met de duurzaamheidsfocus van SAIL Amsterdam 2020 zal het merendeel van de gesponsorde kleding afkomstig zijn van reeds bestaande TOMMY HILFIGER collecties. SAIL Amsterdam 2020 vindt plaats van 12 tot 16 augustus 2020.

Spectaculaire BMX-beelden uit Nijmegen

Red Bull Contained vond afgelopen weekend plaats in Nijmegen en dat leverde mooie beelden op.