In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In dit nieuwsoverzicht:
FIFA heeft een eigen streamingdienst genaamd FIFA+ gelanceerd. Naast gratis live wedstrijden van competities over de hele wereld zijn via het platform ook documentaires in de ‘stijl van Netflix’ te zien. FIFA+ is gratis te gebruiken, maar toont wel advertenties.
De live wedstrijden die te zien zijn via FIFA+ zijn geo-blocked, wat betekent dat de meeste duels maar in een beperkt aantal landen te bekijken zijn. Verder is er bij de streamingdienst ook veel archiefmateriaal van voorgaande WK’s voor mannen en vrouwen beschikbaar.
Ter gelegenheid van de lancering van FIFA+ gaat een documentaire over Ronaldinho in première, evenals andere films die de titel ‘FIFA Original’ meekrijgen. Er is ook een 6-delige serie over Dani Alves beschikbaar, een productie met vijf bekende voetbalsters en een serie over de aanvoerders van verschillende nationale teams die meedoen aan het WK later dit jaar.
Met de eigen streamingdienst volgt FIFA het voorbeeld van onder meer de NBA, Formule 1 en LaLiga.
De vrouwen van Feyenoord en Ajax hebben op 14 mei een primeur. Voor het eerst wordt een competitiewedstrijd in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen afgewerkt in De Kuip. De vrouwen van Feyenoord werken hun duels normaal gesproken af op trainingscomplex Varkenoord.
Onlangs schreven de vrouwen van FC Barcelona nog historie door in een uitverkocht Camp Nou een Champions League-wedstrijd tegen Real Madrid af te werken. Met meer dan 91.000 toeschouwers werd een nieuw bezoekersrecord neergezet voor een vrouwenwedstrijd.
De wedstrijd tussen Real Sociedad en Real Betis is aanstaande vrijdag live te zien via TikTok. Dat is een primeur voor La Liga, organisator van de competitie. Voor het eerst is een competitieduel te bekijken op het platform. En Spanje is zelfs de eerste grote Europese competitie dit een wedstrijd live uitzendt op TikTok.
TikTok is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste social media-kanalen ter wereld. Met name jongeren zijn actief op het medium, dat daarmee voor sportorganisaties een belangrijk communicatie- en marketingmiddel is geworden.
Knaken is vanaf april de nieuwe sponsor van Botic van de Zandschulp. Beide partijen tekenen een samenwerkingsovereenkomst voor één jaar. Het logo van het Nederlands handelsplatform prijkt sinds het ATP-toernooi, dat van 9 april tot en met 17 april in Monte Carlo plaatsvindt, op de linkermouw van het wedstrijdshirt van Van de Zandschulp.
Headerfoto: Stefano Ember / Shutterstock.com