Het laatste sportmarketingnieuws: 'AZ vindt in BetCity.nl nieuwe shirtsponsor'

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

'AZ vindt in BetCity.nl nieuwe shirtsponsor'

BetCity.nl wordt de nieuwe shirtsponsor van AZ. De kansspelorganisatie en de Alkmaarse voetbalclub gaan een samenwerking aan voor vier jaar, zo meldt het Noordhollands Dagblad.

AZ moest op zoek naar een nieuwe shirtsponsor, omdat het contract met de huidige hoofdsponsor AFAS na twaalf jaar niet werd verlengd. AFAS is ook naamgever van het stadion en sponsor van de AZ-jeugd. Het is de verwachting dat AZ deze sponsorrechten separaat wil gaan verkopen om zo uiteindelijk meer geld binnen te halen dan de naar schatting 2 miljoen euro die het jaarlijks van AFAS ontving.

BetCity.nl sloot twee weken geleden ook een overeenkomst van 2,5 jaar met Vitesse als non-exclusive betting partner, met een optie voor nog een jaar.

Afgelopen jaar werd ook Unibet regelmatig genoemd als de potentiële bettingpartner van de club uit Alkmaar. Van Unibet wordt ook gezegd dat het de bettingpartner van Ajax wordt op het moment dat het bedrijf zijn licentie krijgt.

NOC*NSF en KNSB starten thuissupport-campagnes voor Winterspelen

NOC*NSF start een TeamNL Thuissupport-campagne om de sporters in Peking vanuit Nederland aan te moedigen. Vanwege de coronamaatregelen is er geen publiek toegestaan bij de Olympische Winterspelen in China. Nederlandse fans en familie en vrienden kunnen de TeamNL-atleten dus niet vanaf de tribune supporten.

Om de sporters toch aan te moedigen is NOC*NSF samen met de Koninklijke Nederlandse Schaatsbond, Bobsleebond en Nederlandse Ski vereniging een campagne gestart waarbij zij Nederland oproepen om te juichen voor TeamNL in Peking. Dat kan door een persoonlijke video te uploaden op de site van TeamNL. TeamNL Thuissupport wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van de Nederlandse sport en de suppliers van TeamNL.

De KNSB is ook een thuissupport-campagne gestart. Onder het motto ‘We own the Ice’ stimuleert de schaatsbond alle Nederlanders om de TeamNL-schaatsers de komende weken aan te moedigen en de medaillewinnaars te feliciteren. Tijdens de Spelen wordt elke medaille gevierd met online felicitatieposts van onze landgenoten en familieleden aan de schaatsers.

Schaatsfans kunnen hun foto uploaden op schaatsen.nl/weowntheice. Zij zien zichzelf straks samen met de medaillewinnaars op mozaïekfoto’s die Schaatsen.nl en de KNSB publiceren om ze te feliciteren als het raak is.

PSV verlengt met Brainport Eindhoven partners, High Tech Campus Eindhoven hoofdsponsor PSV Vrouwen

PSV heeft de overeenkomsten met ASML, VDL en Jumbo als partners in Brainport Eindhoven met drie jaar verlengd. Schoonmaakbedrijf CSU treedt toe tot de bedrijvengroep. High Tech Campus Eindhoven stapt uit Brainport Eindhoven en wordt hoofdsponsor van de PSV Vrouwen.

ASML, Jumbo Supermarkten en VDL Groep committeren zich voor langere tijd als Premium Partner aan PSV. De drie bedrijven uit Metropoolregio Brainport Eindhoven zijn, net als Philips en High Tech Campus Eindhoven, vanaf het begin in 2019 betrokken bij de nieuwe sponsorconstructie van PSV. Later kwam daar Swinkels Family Brewers (Bavaria) bij. De bedrijven betalen ieder ongeveer 1,25 miljoen euro per seizoen. Philips verlengde hethuidige sponsorcontract met PSV in 2020 tussentijds met tien jaar tot 2031. Behalve onder andere de verlenging van de naamgeving van het Philips Stadion, hield deze nieuwe afspraak ook al een langer commitment aan Brainport Eindhoven in met vijf jaar tot 2026.

CSU is al ruim dertig jaar trouwe partner van de club. In 2018 verlengde en intensiveerde CSU de samenwerking met PSV om zich tot 2023 als Official Partner aan PSV te verbinden. Als nieuwe Brainport-partner wordt vanaf komend seizoen de samenwerking iets anders georganiseerd en verlengd tot medio 2027.

Algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV is blij dat de bedrijven doorgaan om de regio sterker te maken. “De samenwerking tussen deze topbedrijven en PSV wordt door velen gezien als het ultieme voorbeeld van hoe we als één regio samen de wereld veroveren. Uit onderzoek bleek al dat Brainport Eindhoven steeds meer bekend staat als een aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving. Dat maakt ons trots. Daarbovenop willen we meer onderstrepen dat Brainport Eindhoven van en voor iedereen is, net als PSV. We willen dat meer mensen trots zijn om bij Brainport Eindhoven te horen. Deze drie partijen gaan zich daar samen met de andere partners en PSV hard voor maken de komende jaren.”

High Tech Campus wordt hoofdsponsor PSV Vrouwen

High Tech Campus Eindhoven stapt uit het platform en gaat zich richten op het vrouwenteam van PSV. Daarvoor gaat de campus ongeveer een half miljoen betalen. Het ecosysteem van 260 hightechbedrijven uit Eindhoven heeft zich voor twee seizoenen aan PSV Vrouwen verbonden. Per 1 juli 2022 staat de sponsornaam op de borst van het shirt. “We willen vrouwelijke rolmodellen meer in de spotlights zetten”, zegt Jan-Willem Neggers, Managing Director van High Tech Campus Eindhoven.

High Tech Campus Eindhoven strijdt al jaren voor meer diversiteit in de techwereld. “Dat doen we met ons initiatief Fe+male Tech Heroes, dat onder andere vrouwelijke rolmodellen in de spotlights zet”, vertelt Hilde de Vocht, Marketing & Communications Director van High Tech Campus Eindhoven. “We laten zien hoe gaaf het is om in de techwereld te werken, en waarom diversiteit zo belangrijk is. En dat inspireert: van jong tot oud.”

Die vrouwelijke rolmodellen vind je ook in de voetbalwereld. “Alle voetbalvrouwen bij PSV zijn rolmodellen, van Jeslynn Kuijpers tot Sari van Veenendaal. Door hun verhalen te vertellen, willen we meisjes en vrouwen in deze regio inspireren om hun dromen te volgen. Als hoofdsponsor van PSV Vrouwen gaat High Tech Campus strijden voor meer diversiteit, rolmodellen, en uiteraard: de winst.”

Gebruik Instagram, TikTok én Twitter groeit in Nederland

Het populairste sociale platform in Nederland is het afgelopen jaar minder intensief gebruikt. Het dagelijks gebruik van WhatsApp is licht afgenomen, van 9,8 miljoen naar 9,7 miljoen Nederlanders. Jongeren en 20-29-jarigen maken minder vaak gebruik van de dienst. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de opmars die TikTok in 2020 inzette vorig jaar is doorgezet. In 2021 groeide het aantal gebruikers van 1,7 miljoen naar 3 miljoen, een stijging van 75%. Het dagelijks gebruik verdubbelde bijna, van 836.000 naar 1,6 miljoen Nederlanders. Ook Instagram blijft winnen aan populariteit. De dienst van Meta (voorheen Facebook) groeit naar 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Hiermee is Instagram het de op drie na grootste sociale medium in ons land, na WhatsApp (12,5 miljoen), Facebook (10,3 miljoen) en YouTube (9,3 miljoen).

Wat verder opvalt, is dat Twitter flink in populariteit heeft toegenomen. Het gebruik is afgelopen jaar met 22 procent gegroeid tot 3,5 miljoen Nederlanders. De grootste groei zit hem in de groep 25-29-jarigen. Onder hen groeide de adoptie van 26 naar 39 procent. Deze groei bij Twitter zien we overigens ook in andere landen terug.

Het is voor sportorganisaties dus belangrijk om te blijven inzetten op verschillende platforms. TikTok voor de jongste doelgroep, Instagram en Twitter voor de millennials en Facebook voor de oudere fans.

Na vijf jaar einde aan samenwerking ADO Den Haag en Cars Jeans

Na vijf seizoenen komt er deze zomer een einde aan de samenwerking tussen ADO Den Haag en Cars Jeans. ADO Den Haag bedankt het bekende kledingmerk voor de onvoorwaardelijke steun de afgelopen jaren, een periode die zeker voor de voetbalclub niet altijd makkelijk was.

Cars Jeans is sinds 2017 hoofdsponsor van AOD Den Haag. Vanaf het seizoen 2017/2018 prijkt Cars Jeans niet alleen op het shirt van de Hagenezen, maar was het kledingmerk ook de naamgever van het Cars Jeans Stadion. "Het zegt veel over de loyaliteit en de betrokkenheid van Cars Jeans, dat als hoofdsponsor altijd onvoorwaardelijk achter ADO Den Haag is blijven staan", laat ADO Den Haag weten.

Jesper van den Bosch, Commercieel manager van ADO Den Haag: "Het was een rollercoaster waarin ADO Den Haag en Cars Jeans vooral in de beginjaren zeer succesvol waren. Sportief werden de play-offs behaald door ADO Den Haag en daarnaast groeide Cars Jeans uit tot één van de bekendste sponsoren binnen het Nederlandse voetbal. De afgelopen twee seizoenen waren voor ADO Den Haag en Cars Jeans zeker niet altijd makkelijk. Toch is het kledingmerk altijd achter de club blijven staan waar ik ze namens ADO Den Haag enorm voor wil bedanken."

Headerfoto: Shutterstock.com