In de week waarin er plannen werden gesmeed voor een nieuwe golfcompetitie met een prijzenpot van 240 miljoen dollar, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
96 procent van de Nederlanders maakt gebruik van social media. WhatsApp blijft het populairst. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers en Facebook ziet jongeren massaal vertrokken naar onder meer TikTok. Dat blijkt uit het jaarlijkse Social Media Onderzoek 2020 van Newcom Research.
Gemiddeld zitten Nederlanders dagelijks 98 minuten op social media. Alle grote platforms zijn gegroeid in gebruik ten opzichte van vorig jaar. De grootste stijgers zijn Instagram (+710.000 gebruikers) en YouTube (+ 430.000 gebruikers). WhatsApp is nog steeds de meest gebruikte social media; 12,1 miljoen Nederlanders maken gebruik van de dienst. Facebook volgt op gepaste afstand met 10,4 miljoen gebruikers, voor YouTube (9,1 miljoen gebruikers). Procentueel gezien groeide Instagram (14%), Twitter en TikTok (beide 13%) het afgelopen jaar het snelst. TikTok wordt momenteel door 0,7 miljoen Nederlanders gebruikt. Het werkelijke aantal gebruikers ligt nog een stuk hoger, omdat de app enorm populair is onder 6-14-jarigen en die niet meegenomen worden in het onderzoek van Newcom.
In de gamingwereld is een heftige concurrentiestrijd gaande tussen Amazon, Microsoft en Google. Laatstgenoemde is eind vorige week een samenwerking aangegaan met uitgever Activision Blizzard en heeft de uitzendrechten bemachtigd voor Call of Duty, Overwatch en Hearthstone. Competities van deze drie games zijn exclusief te bekijken via YouTube. Tot eind vorig jaar keken honderdduizenden fans op Twitch naar deze games. Het is niet bekend hoeveel YouTube heeft betaald voor de rechten. Twee jaar geleden betaalde Twitch nog 90 miljoen dollar voor de exclusieve rechten op de Overwatch League.
De wereldwijde bestedingen in sportsponsoring groeien dit jaar naar verwachting met 5% en komen daarmee boven de $48 miljard uit. Het is de sterkste groei in tien jaar, en meer dan de groei in andere traditionele media. Dat blijkt uit de Global Ad Trends van WARC, waar Sponsorreport over bericht.
De groei naar $48,4 miljard wordt met name veroorzaakt door sponsorinvesteringen in aanloop naar de Olympische Spelen in Tokio dit jaar. De spelen gaan naar verwachting $5,94 miljard aan sponsorinkomsten opleveren gedurende de huidige olympische cyclus, bijna het dubbele van de vorige cyclus. Het rapport signaleert verder dat nationale properties onverwoestbaar gezond zijn. Noord-Amerika ziet een groei van 4.6% sinds 2011 naar $18,8 miljard in 2020. De verwachting is dat de Europese sponsormarkt dit jaar groeit met 5% naar $12,9 miljard en ook In Azië krijgen de sportsponsorbestedingen een forse impuls door de komende Olympische Spelen.
Tot slot groeien ook de merkinvesteringen in esports in 2020 wereldwijd naar $795 miljoen. Driekwart daarvan komt uit sponsorships, zoals Nike dat een vierjarige shirtsponsordeal heeft gesloten met League of Legends Pro League (LPL) in China.
Middels een gaming quiz is IT-bedrijf van IT-Profile (Veldhoven) op zoek gegaan naar nieuwe werknemers. Duizenden game-fans hebben de afgelopen maanden online challenges gespeeld en de beste 170 waren gekwalificeerd voor de quiz Player 1. Dit alles om de gaming doelgroep, die vaak overeenkomt met technisch opgeleid talent, aan te trekken en te binden aan regio Eindhoven (en bijbehorende vacatures).
170 geselecteerde game fans waren deze week aanwezig om de strijd met elkaar aan te gaan op het gebied van kennis, inzicht en natuurlijk ook gaming skills. Dit omdat er naast de grote quiz verborgen challenges/vragen te vinden waren. Wanneer teams deze challenges vonden, maakten ze direct kans op een Mercedes of gaming prijzen. In de verschillende game-battles namen de teams het tegen elkaar op in kleine mini-games op de grote schermen.
Jumbo-Visma denkt eraan op korte termijn ook een vrouwenploeg op te richten. De Nederlandse equipe onderzoekt hiervoor de mogelijkheden. Algemeen directeur Richard Plugge denkt dat de tijd rijp is om met een vrouwenploeg te beginnen. “Volgend seizoen raakt een van de grootste ploegen in het vrouwenpeloton, Boels-Dolmans (van onder anderen Anna van der Breggen en Chantal Blaak, red.), beide hoofdsponsors kwijt. Wellicht verdwijnt de ploeg, misschien komt er een doorstart, maar waarschijnlijk komen er rensters vrij”, zegt Plugge tegen Bicycling.
Schaatsploeg Team Jumbo-Visma en Unox gaan komend seizoen een sponsorovereenkomst aan. Samen zullen zij een nieuw marathonschaatsteam opzetten. Het team gaat onder de vlag van Team Jumbo-Visma het ijs op, met Unox als primaire partner en de formatie zal deelnemen aan alle marathonwedstrijden op natuur- en kunstijs.
Unox, ook hoofdsponsor van Stichting Natuurijs Klassiekers en al tientallen jaren actief in het marathonschaatsen, wil zich hiermee steviger binden aan de oer-Hollandse marathonschaatssport. die net als het merk zelf diep is verankerd in de Nederlandse cultuur. "Schaatsen is praktisch Nederlands erfgoed en brengt elk jaar veel mensen bij elkaar. Als Unox willen we graag de magen en harten van alle Nederlanders verwarmen en wij zien hier een belangrijke rol voor deze oer-Hollandse sport. Bijvoorbeeld het samenbrengen van een buurt op de bevroren sloot of, hopelijk ooit weer eens, samen met een warme kom erwtensoep genieten van de Elfstedentocht. Wij zijn nu al fan", aldus Debora van der Zee, Vice President Foods Benelux bij Unilever.
Ruim een vijfde van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder (3,2 miljoen personen) bezocht in 2018 maandelijks of vaker sportwedstrijden of –evenementen. Er is geen land in de Europese Unie waar het bezoeken van sportevenementen zo populair is. Dit blijkt uit het essay ‘Beleving van sportevenementen in Nederland’ van het Mulier Instituut, het Sociaal en Cultureel Planbureau en Victoria University. Het essay is mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Sportraad.
Uit het onderzoek komt verder dat 57 procent van de Nederlanders van zes jaar en ouder (9,3 miljoen personen) in 2018 minstens eens per week sport(evenementen) volgde in de media. Niet geheel verrassend wordt internet door de jeugd vaker dan de televisie gebruikt om sport(evenementen) te volgen.
Online verzekeraar Allianz Direct startte deze week met een nieuwe Europese reclamecampagne waarin de olympische legende Usain Bolt de hoofdrol speelt. Verantwoordelijk bureau is Alfred International uit Amsterdam, waarbij Triple Double een ondersteunende rol had.
Headerfoto: BigTunaOnline / Shutterstock.com