In de week waarin duidelijk werd dat de kijkcijfers van de Giro d’Italia dit jaar 15% lager lagen dan in 2018, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het WK voetbal voor vrouwen is inmiddels van gestart gegaan. Het toernooi krijgt eindelijk de (media-)aandacht die het verdient. In de voorbeschouwingen is er behalve de sportieve bespiegelingen ook veel ruimte voor de verdeling van commerciële gelden. In de VS en Australië wordt er nog steeds gesteggeld over financiën. In Nederland was er vlak voor het WK witte rook. De KNVB trekt de commerciële vergoeding van de speelsters voor de periode 2019-2021 naar een substantieel hoger niveau. De nieuwe overeenkomst start direct na het WK en loopt door tot en met het EK 2021 in Engeland. In de periode 2021-2023 zal deze commerciële vergoeding vanuit de KNVB doorgroeien tot het niveau van de mannen.
Het wereldkampioenschap voor clubs vindt de komende twee jaar plaats in Qatar. Het oliestaatje mag het toernooi in 2019 en 2020 organiseren, als warming-up voor het WK in 2022. Afgelopen jaar werd het WK voor clubs nog georganiseerd in de Verenigde Arabische Emiraten. In welke stadions wordt gespeeld maakt het organisatiecomité binnenkort bekend. Er komen ook zogenoemde 'fanzones' voor de supporters.
Er is de afgelopen maanden veel te doen geweest over het WK voor clubs. De FIFA heeft plannen gemaakt om het format te veranderen. Het vernieuwde toernooi wordt vanaf 2021 in de zomer gehouden en zal 24 clubs tellen. De plannen stuiten op veel weerstand van Europese clubs, die vrezen voor concurrentie van de Champions League.
Wie afgelopen week in de Verenigde Staten via de televisie naar Roland Garros keek, had de mogelijkheid om via zijn of haar smartphone de outfit van Novak Djokovic te kopen. NBCUniversal, de Amerikaanse rechtenhouder, experimenteerde in samenwerking met de Serviër een nieuwe techniek die het mogelijk maakt een QR-code op het scherm te scannen, waarna je een URL op je telefoon ziet. Die link leidt naar de landingspagina van de Lacoste X Novak Djokovic Collection.
Interactief winkelen via televisie biedt logischerwijs enorm veel mogelijkheden voor merken en marketeers. NBC is van plan ‘Shoppable TV’ vaker in te zetten tijdens sport- en enterainmentprogramma’s. Het Amerikaanse bedrijf heeft hoge verwachtingen van deze nieuwe vorm van e-commerce.
GroenLeven stopt als hoofdsponsor van sc Heerenveen. Het bedrijf zou zich niet kunnen vinden in de voorwaarden die de club en Sportstad hebben gesteld. GroenLeven gaat de komende drie jaar wel verder als sponsor. Volgens de Leeuwarder Courant stelde GroenLeven sc Heerenveen een cruciale voorwaarde voor de aanbesteding van het verduurzamen van Sportstad Heerenveen, waar het Abe Lenstra-stadion onder meer onder valt. Omgekeerd wilde Heerenveen een hogere bijdrage van GroenLeven dan de 500.000 euro die men momenteel jaarlijks betaalt.
Bij GroenLeven was ergernis ontstaan toen eind vorig jaar bij de aanbesteding van de aanleg van de zonnepanelen niet voor GroenLeven werd gekozen, maar er vier zonnepanelenleveranciers waren aangeschreven, waarbij elk bedrijf evenveel kans maakte op de opdracht. Volgens Rinse Bleeker, directeur van Sportstad, was GroenLeven significant duurder dan de rest. GroenLeven blijft nog wel drie jaar als sponsor verbonden aan Heerenveen.
Veronica heeft de rechten voor de voorrondes van zowel de Champions League als de Europa League bemachtigd. De wedstrijden van PSV, Feyenoord, AZ en FC Utrecht zijn komende zomer exclusief te zien bij de commerciële zender. Als Ajax zich plaatst voor de play-off van de Champions League, dan zijn ook deze duels te zien bij Veronica. AZ en FC Utrecht komen begin juli als eerst in actie. Ziggo Sport zond vorig jaar nog de kwalificatiewedstrijden van Ajax in de Champions League uit.
FC Barcelona onthulde deze week het nieuwe thuisshirt voor komend seizoen. En dat deed nogal wat stof opwaaien. De Catalanen ruilen de bekende verticale strepen namelijk in voor een blokjespatroon. Barcelona - dat met Nike de grootste kledingdeal voor een voetbalclub ooit heeft van 155 miljoen euro per jaar – stelt dat het een eerbetoon is aan de stad, aan de wijk Eixample, die zich kenmerkt door het geblokte stratenpatroon. De supporters lijken daar heel anders over te denken en spreken op social media hun afschuw uit over het shirt. Oordeel zelf.
We hebben de laatste jaren al veel creatieve video’s van sportorganisaties voorbij zien komen om transfers of nationale selecties bekend te maken. De Belgische voetbalbond maakte een ‘next level-video’ om de selectie voor het EK onder 21 aan te kondigen. In South Park-stijl werden de 23 spelers voorgesteld.
Headerfoto: Janet McIntyre / Shutterstock.com