Het laatste sportmarketingnieuws: kwart Nederlanders volgt sportzomer 2024 via media

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: een kwart van de Nederlanders volgt de sportzomer van 2024 via media, de KNWU en AGU ontwikkelen innovatieve kleding voor olympische wielerselectie en Decathlon lanceert Decathlon Pulse.

Kwart Nederlanders volgt sportzomer 2024 via media

Een kwart van de volwassen Nederlanders is van plan om de Olympische en Paralympische Spelen, het Europees kampioenschap voetbal, Wimbledon, de Tour de France en de Tour de France Femmes via de media te volgen. Dit zijn 3,1 miljoen Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Het Europees kampioenschap voetbal trekt het meeste bekijks (60%), gevolgd door de Olympische en Paralympische Spelen (57%). Vooral sporters en hoger opgeleiden tonen interesse om de evenementen te volgen. Van de volwassen Nederlanders is 6% van plan om ten minste één van deze vijf topsportevenementen te bezoeken. Dat zijn ruim 800.000 personen.

Acht op de tien Nederlanders op de hoogte van Tour de France

Bijna negen op de tien volwassen Nederlanders zijn op de hoogte van ten minste één van de vijf topsportevenementen. Vooral de Tour de France is bekend (79%), gevolgd door de Olympische en Paralympische Spelen (75%). De 55-plussers zijn vaker bekend met de evenementen dan jongere leeftijdsgroepen. Bij Wimbledon is dit verschil het grootst.

Onderzoek op basis van Nationaal Sportonderzoek

Voor dit onderzoek heeft het Mulier Instituut in april 2024 data verzameld onder 2005 Nederlanders van 16 t/m 79 jaar via het Nationaal Sportonderzoek (NSO). Het NSO wordt op initiatief van het Mulier Instituut online uitgevoerd bij een bevolkingspanel van een onderzoeksbureau Ipsos.

Bekijk het factsheet ‘Belangstelling voor de sportzomer 2024’.

KNWU en AGU ontwikkelen innovatieve kleding voor olympische wielerselectie

De KNWU en AGU - de officiële kledingpartner van de wielerbond - hebben het nieuwe wielertenue voor de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs geïntroduceerd. Het innovatieve ontwerp, dat symbool staat voor kracht en verbondenheid, combineert de iconische Nederlandse vlag en de tulp en geeft de KNWU-selectie een unieke identiteit binnen TeamNL. De KNWU en AGU werkten samen met innovatiepartners TU Delft, NOC*NSF en Sportconfex.

De outfits zijn geoptimaliseerd voor alle renners en disciplines tijdens de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen: BMX, mountainbiken, baanwielrennen, wegwielrennen en tijdrijden. Renners als Mathieu van der Poel, Demi Vollering, Harrie Lavreysen, Jaymio Brink en Puck Pieterse zijn zeker van het beste materiaal in hun jacht op medailles.

Customized kleding voor alle disciplines

Honderden testuren in de windtunnel hebben geresulteerd in de best presterende kleding. Er zijn per discipline specifieke tenues ontwikkeld met verschillende stoffen, materialen en fittings en iedere renner heeft meerdere fittings gehad om de kleding perfect te laten aansluiten. Zo rijden baansprinters in andere pakken dan baanwielrenners en tijdrijders. Opvallend is dat de BMX'ers voor het eerst in aerodynamische kleding zullen rijden, in plaats van in de traditionele loose fit outfits, om ook hier niets aan het toeval over te laten.

De optimalisaties voor de tenues in alle disciplines dragen bij aan de strijd om medailles, waarbij de kleinste marges het verschil kunnen maken. De kleding die voor de profs is ontwikkeld, is voor alle fietsers verkrijgbaar, doordat dezelfde producten ook in de collecties van AGU zijn opgenomen.

Decathlon lanceert Decathlon Pulse

Decathlon lanceert Decathlon Pulse, een volledige dochteronderneming die zich toelegt op het bouwen van nieuwe groeimotoren voor de lange termijn, waardoor de ambitie van Decathlon (“move people through the wonders of sport”) wordt versneld.

Decathlon Pulse zal investeren in innovatieve mensen en bedrijven die de waarden en commitment van Decathlon delen. In lijn met de mondiale strategie van Decathlon, zal Decathlon Pulse de kernactiviteiten van de Decathlon Group volledig aanvullen en versterken.

Decathlon Pulse zal zich concentreren op de volgende drie pijlers:

  • Het opbouwen en opschalen van ideeën en concepten met een sterk potentieel om op zichzelf staande nieuwe bedrijven te creëren, die de kernactiviteiten van Decathlon zullen aanvullen en de waardepropositie van de Decathlon Group zullen versterken;
  • Investeren in zeer innovatieve bedrijven die het sportecosysteem kunnen veranderen en de acceptatie van nieuwe langdurige bedrijfsmodellen kunnen versnellen;
  • Het verwerven van sterke en toekomstgerichte sportmerken en distributeurs van sportartikelen die de markt veranderen door hun revolutionaire ideeën en baanbrekende bedrijfsmodellen.

Startups en premiemspelers

Al jarenlang investeert Decathlon in bedrijven met dezelfde intentie: positieve invloed hebben op alle stadia van de waardeketen van het sportecosysteem. Sinds 2018 heeft Decathlon bijna 400 miljoen euro geïnvesteerd in partnerships: van investeringen in startups en kleine bedrijven, tot de verwerving van meerderheidsbelangen in pure premiumspelers zoals AllTricks en Bergfreunde.

Barbara Martin Coppola, CEO van Decathlon Global en voorzitter van Decathlon Pulse: “We zijn heel blij met de lancering van Decathlon Pulse. Dit markeert een belangrijke mijlpaal in onze reis om beter te kunnen voldoen aan de sportieve behoeften van de klanten van morgen. Decathlon Pulse is een aparte entiteit, maar zal een aanvulling vormen op Decathlon omdat ze hetzelfde doel nastreven: “move people through the wonders of sport”. Decathlon Pulse zal zich toeleggen op het vinden van nieuwe groeimogelijkheden en baanbrekende innovaties binnen de sportmarkt. Ik kan niet wachten om te zien wat het team in de toekomst zal bereiken.”

Franck Vigo, CEO van Decathlon Pulse, laat optekenen: “Vandaag start een spannende nieuwe reis voor ons met de lancering van Decathlon Pulse, gedreven door een passie voor sport en een unieke visie om onze impact op de levens van mensen voortdurend te vergroten. Wij geloven dat de beste manier om dit te doen het opbouwen van langetermijnrelaties is met baanbrekende bedrijven en mensen, waarin we investeren met behoud van hun volledige autonomie om een betere sportindustrie te creëren.”

Credits headerafbeelding: Shutterstock