In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het nieuws in dit artikel:
Het enorme succes van de serie ‘Drive to Survive’ over de Formule 1 heeft de belangrijkste organisatie in golf ertoe besloten een eigen docu-serie te maken. Netflix gaat komend jaar een kijkje achter de schermen tonen van de PGA Tour. Bekende namen als Brooks Koepka, Jordan Spieth en Bubba Watson hebben hun deelname al toegezegd. De streamingdienst krijgt toegang tot de sporters en filmt bij belangrijke evenementen als de vier Masters-toernooien de Players Championship.
“Deze samenwerking met Netflix biedt de PGA Tour en de vier belangrijkste toernooien een mogelijkheid om een compleet nieuw en divers publiek aan te spreken”, zegt Rick Anderson, Media Officer van de PGA Tour. “Deze documentaire geeft fans een authentiek kijkje in het echte leven van onze atleten, wat het is om te winnen - en te verliezen – tijdens een seizoen in de PGA Tour.”
Netflix en de PGA Tour hopen het succes van ‘Drive to Survive’ te kunnen benaderen. Sinds de docuserie in 2019 voor het eerst was te zien via Netflix heeft de F1 met name in de VS enorm aan populariteit gewonnen.
NOC*NSF en Qmusic gaan een meerjarige samenwerking met elkaar aan om de Nederlandse sport en TeamNL op de radio te promoten. Daarmee verdwijnt na 21 jaar Radio 538 als vaste radiopartner van de sportkoepel.
Moederbedrijf DPG Media is sinds 2018 partner van NOC*NSF met het AD als belangrijkste medium voor het promoten van de Nederlandse sport in het algemeen en TeamNL in het bijzonder. Door Qmusic toe te voegen als exclusief radiopartner wordt de samenwerking met DPG Media verder geïntensiveerd.
Marc van den Tweel, algemeen directeur NOC*NSF: "Qmusic is een prachtig, vernieuwend radiostation dat al geruime tijd een grote vaste, maar nog steeds groeiende, groep luisteraars aan zich weet te binden. Voor ons een belangrijk platform om TeamNL onder de aandacht te brengen bij de fans. Zeker nu er geen Nederlandse fans bij de Winterspelen in Beijing aanwezig mogen zijn. Dat de Qmusic dj’s tijdens de verschillende shows aandacht besteden aan de sportprestaties van onze TeamNL sporters, is een enorme meerwaarde."
Robert Bernink, algemeen directeur Qmusic & directeur entertainment DPG Media: "We kijken ernaar uit om de olympische fakkel over te nemen als dé radiopartner van NOC*NSF. Het DNA van Qmusic en NOC*NSF sluit naadloos op elkaar aan. We hebben als gezamenlijk uitgangspunt om mensen te verbinden en te inspireren en dat gaan we de komende jaren doen. Zowel tijdens de Olympische Spelen, als met sport in het algemeen."
Buckaroo wordt sponsor van het Vlaams-Nederlandse BEAT Cycling. Binnen de sponsorovereenkomst gaat Buckaroo wielerclub BEAT Cycling ondersteunen in de sportieve ambities én actief bijstaan in de ontwikkeling van het businessmodel.
Geert Broekhuizen, directeur van BEAT Cycling, is trots op de samenwerking met Buckaroo. “De match in visie en ambitie was ons al opgevallen tijdens de gesprekken die we hebben gevoerd, want zowel Buckaroo als BEAT zijn vernieuwend, ambitieus en hebben een sterke groeiambitie de komende jaren. Als BEAT hebben we sinds de oprichting in 2016 enorme stappen gemaakt in de ontwikkeling van een alternatief businessmodel in de wielersport, namelijk door naast sponsoring ook memberships en een webshop te lanceren. Met Buckaroo hebben we nu een partner aan boord waar veel kennis ligt op het vlak van subscriptions en e-commerce en waarmee we volgende stappen gaan zetten in onze ontwikkeling."
Lars Smit, Head of Marketing van Buckaroo: "Het partnership met BEAT is een belangrijke en mooie nieuwe stap voor Buckaroo. BEAT bouwt aan de sportploeg van de toekomst en vergroot haar bereik door proposities aan te bieden die gestoeld zijn op e-commerce en subscription modellen. Hier ligt de kracht en directe verbinding met de strategie die Buckaroo zelf nastreeft."
"Door de samenwerking met BEAT verbinden we ons aan een ambitieuze wielerclub met inspirerende topsporters en een achterland van actieve en passieve wielerliefhebbers met een groot groeipotentieel. We kijken er naar uit om een bijdrage te leveren om de sport nóg toegankelijker te maken voor wielerliefhebbers in België en Nederland en voor onze eigen klanten en relaties."
Vitesse heeft het contract met hoofdsponsor eToro voor een jaar verlengd. De optie in het initiële contract is verzilverd, waardoor het hoofdsponsorschap nog minimaal zal doorlopen tot medio 2023. eToro prijkt sinds de start van dit seizoen op het shirt van Vitesse. Beide partijen zijn erg tevreden over de samenwerking tot dusver.
Voor eToro hebben de sportieve successen van Vitesse in het lopende seizoen, met onder meer de eerste Europese overwintering in de clubhistorie, het commitment richting de Nederlandse markt een boost gegeven. “De filosofie en idealen van eToro sluiten naadloos aan bij de visie van Vitesse. We investeren beiden in de toekomst waarin we geloven, omdat we ervan overtuigd zijn dat er meer mogelijk is”, zegt commercieel directeur Peter Rovers.
De voortijdige verlenging ziet Rovers als een krachtig signaal. “Het zorgt niet alleen voor stabiliteit en continuïteit, maar toont eveneens aan dat we commercieel gezien de juiste invulling geven aan onze partnerships. Met ons nieuwe team en de goede energie zijn we klaar voor de toekomst. Iets wat absoluut ook geldt voor eToro. We danken hen voor het vertrouwen.”
Eelco Vos, Netherlands Regional Manager bij eToro, stelt dat het afgelopen half jaar ook naar meer smaakt voor de hoofdsponsor. "Nederland blijft een vitale markt voor eToro, aangezien we blijven groeien en toonaangevend zijn voor de particuliere investeerder. De verlenging van de samenwerking bouwt voort op de sterke basis van enerzijds de sportieve excellentie van Vitesse en anderzijds eToro's vermogen om gewone investeerders in staat te stellen om deel te nemen aan de financiële markten.”
Als belangrijkste partner van Vitesse heeft eToro het doel om haar naamsbekendheid en de financiële kennis van de supporters verder te vergroten.
Max Verstappen heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met Viaplay. Speerpunt van de samenwerking is het creëren van exclusieve content voor Viaplay-abonnees. De streamingdienst is de nieuwe uitzendgemachtigde van de Formule 1 in Nederland. Viaplay wordt op 1 maart 2022 in Nederland gelanceerd.
Viaplay krijgt door de overeenkomst exclusieve contentrechten met Verstappen, zoals voorrang bij interviews. Onderdeel van de deal is ook dat Jos Verstappen zijn expertise zal delen bij Viaplay. De overeenkomst tussen Viaplay en Verstappen geldt voor alle landen waar Viaplay de Formule-1 rechten bezit.
Max Verstappen: “Ik kijk echt uit naar deze samenwerking met Viaplay, zeker omdat onze ambities om de beste in ons vak te zijn overeenkomen. Het zal geweldig zijn om samen te werken met Viaplay’s professionele team in de paddock, onder wie David Coulthard, Mika Hakkinen en Tom Kristensen. Ik ben ervan overtuigd dat hun ervaring als voormalige topcoureurs van grote toegevoegde waarde zal zijn. Viaplay is misschien nieuw voor de Nederlandse kijkers, maar de streamingsdienst heeft in het buitenland zijn sporen inmiddels verdiend. Het is fantastisch dat we een grote groep fans kunnen trakteren op unieke content die we samen gaan maken.”
Verstappen had de afgelopen jaren een contract met Ziggo, maar dat verloor de liverechten van de F1 aan Viaplay. De zender maakte onder meer de driedelige documentaire ‘Max Verstappen: Whatever It Takes’.
De UFC is in Nederland voortaan te bekijken via discovery+. Discovery heeft een meerjarige deal gesloten met de grootste vechtsportorganisatie ter wereld voor de exclusieve uitzendrechten van de UFC. De nieuwe meerjarige samenwerking tussen discovery+ en UFC omvat alle live-evenementen. Eurosport 1 zal een wekelijkse voorbeschouwing en een selectie van de beste live evenementen uitzenden.
De presentatie tijdens het eerste evenement dit weekend is in handen van contentmaker, presentator en theatermaker, Nesim El Ahmadi, bekend van onder meer het duo Supergaande. Analyse en achtergronden komen van Marloes Coenen, de eerste vrouwelijke MMA wereldkampioen met jaren ervaring in en rond de vechtsport. Coenen schuift ook aan als co-commentator naast lead-commentator Sander Schrik.
Gijs Poortman, Head of Discovery Sports Nederland: “Met de aankoop van de UFC rechten voor discovery+, breiden we ons toch al brede sportaanbod nog verder uit met de meest premium vechtsport. Om de perfecte ervaring te creëren, zullen we wekelijks een volledige studioshow produceren en extra content bieden voor de MMA-fan op al onze platformen, zodat discovery+ de komende jaren echt de nieuwe Streaming Home of UFC wordt. Met Eurosport.nl als dé bestemming voor al het UFC-nieuws, denken we de Nederlandse UFC-fan perfect van dienst te kunnen zijn.”
De Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) en zorgverzekeraar ONVZ hebben hun partnership tot eind 2024 verlengd. Hiermee geven beide partijen een vervolg aan de bestaande langjarige samenwerking.
Met het partnership willen ONVZ en de KNHB hockeyend Nederland helpen en inspireren gezond en vitaal te zijn en te blijven. De samenwerking richt zich naast beweging ook op gezonde voeding, ontspanning, sociale verbinding en preventie. Daarnaast komen hockeyers en fans ONVZ de komende jaren weer tegen rond internationale evenementen van de Oranjeteams, zoals bij de wedstrijden in de FIH Pro League en het WK Hockey Dames.
De KNHB is blij een vervolg te geven aan de huidige samenwerking. Algemeen directeur Erik Gerritsen: “Wij zijn erg trots op de verlenging van de samenwerking met ONVZ als official partner van de KNHB. Er is gelukkig steeds meer aandacht in de maatschappij voor preventie en het belang van bewegen voor alle leeftijden. Maar tegelijkertijd is er nog veel te winnen. Met ONVZ als partner verbinden wij de expertise van ONVZ aan de KNHB en kunnen we hockeyers en fans helpen een gezondere levensstijl na te streven.”
Headerfoto: Shutterstock.com / motorsports photographer