In de week waarin de schaatssport een feestje vierde bij het NOS | NOC*NSF Sportgala, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
We hebben al Studio Voetbal, Rondo, Veronica Inside en Natafelen, maar toch denkt RTL dat er ruimte is voor nóg een voetbalpraatprogramma. VTBL gaat de nieuwe show heten, die door Humberto Tan wordt gepresenteerd. Onder meer Theo Janssen, Jimmy Floyd Hasselbaink, Bart Nolles en Simon Zijlemans zijn vaste gasten in het programma. VTBL wordt vanaf 20 januari elke zondagavond om 20.00 live uitgezonden op RTL 7. VTBL staat niet alleen voor het nieuwe televisieprogramma, ook het online voetbalplatform van RTL draagt vanaf januari de naam VTBL. Via de app, site en de social pagina’s blijven liefhebbers 24/7 op de hoogte van al het voetbalnieuws. Nu heet het platform nog Voetbal Inside.
In navolging van PSV is ook de wielerploeg van Team Jumbo-Visma gebruik gaan maken van de Jumbo Foodcoach. De app ondersteunt de 27 renners van de ploeg bij de maaltijdkeuze. De performance staf van Team Jumbo-Visma begeleidt de sporters door een persoonlijk voedingsplan in te voeren dat is afgestemd op het wedstrijd- en trainingsschema van de wielrenner. Op basis hiervan stelt de app passende maaltijden voor, waarvan de ingrediënten in de juiste portionering met een druk op de knop zijn toe te voegen aan de boodschappenlijst. In de loop van 2019 zal Jumbo verschillende functionaliteiten van de app ook beschikbaar maken voor klanten die graag hulp willen bij het maken van gezondere keuzes.
CEO Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten is blij met de topwielrenners als nieuwste gebruikers van Jumbo Foodcoach. "Als hoofdsponsor ondersteunen we op deze manier Team Jumbo-Visma niet alleen financieel, maar ook op sportief-technisch vlak. Een gezonde en evenwichtige voeding is immers van groot belang voor de prestaties van topsporters."
Veronica presenteert zich als dé nieuwe mannenzender van Nederland. Talpa TV maakte eind vorige week namelijk bekend de uitzendrechten van de UFC te hebben gekocht. De populaire vechtsport was de afgelopen jaren in Nederland alleen te zien bij FOX Sports. Daar komt nu dus verandering in. De gevechten die plaatsvinden de Verenigde Staten zijn overigens alleen online live te volgen en pas op maandagavond op het open net te zien. In Europese tijdzones is alles wel live op tv te volgen. Het eerste evenement dat Veronica uitzendt, is UFC Fight Night 143 op 19 januari. Veronica bezit ook al de uitzendrechten voor GLORY, de kickboksorganisatie waar Rico Verhoeven voor uitkomt.
Rabobank is de komende vier jaar sponsor van de KNSB. De bank wil een structurele bijdrage leveren aan de ontwikkeling en vernieuwing van de schaatssport, met versterking van de lokale verenigingen als fundament. Binnen de samenwerking met de KNSB richt Rabobank zich vooral op het jeugdschaatsen en talentontwikkeling. Het is een uitbreiding op het huidige sponsorcontract van Rabobank met TeamNL en wordt geactiveerd met het nieuwe foodconcept Koek&Zopie 2050.
Met dat nieuwe foodconcept laat de bank op winterse wijze zien hoe het voedsel van de toekomst eruit. Hierbij staan regionale productie, minder vlees en geen verspilling centraal. “Duurzame voeding is een belangrijk thema voor Rabobank”, aldus sponsorstrateeg Tom van Kuyk. “Samen met de KNSB willen we gezonde voeding voor heel Nederland beschikbaar maken. De invulling van deze samenwerking sluit perfect aan bij ons Kickstart Food programma.”
2018 was het jaar van Nike. Het merk wist alle schijnwerpers op zich gericht toen bekend werd dat Colin Kaepernick het gezicht van de Just Do It-campagne was. Nike nam stelling en sprak zich uit tegen racisme. Dat doet het nu opnieuw. Raheem Sterling is namelijk het nieuwe gezicht van een Nike-campagne.
De speler van Manchester City werd vorig week racistisch bejegend door Chelsea-fans. De Engels international liet via Instagram weten dat deze leuzen zijn aangewakkerd door de media. Hij nam twee artikelen van de Daily Mail als voorbeeld, waarin spelers een huis willen kopen voor hun moeder en het stuk over de zwarte speler een negatievere toon heeft. Een week nadat Sterling zijn verhaal vertelde, maakte Nike bekend dat hij het nieuwe gezicht wordt van de ‘Just do it’-campagne. De beslissing eerder dit jaar van Nike om Kaepernick openlijk te steunen, kon rekenen op gemengde reacties.
De Nevobo is als een van de eerste bonden in Nederland gestart met een eigen podcast. De volleybalbond komt een serie van vijf podcasts waarin een trainer/coach centraal staat die voor of achter de schermen van grote betekenis is voor het volleybal. In de afleveringen vertellen ze over hun opvattingen, keuzes en levenslessen. Het doel van de podcasts is te leren hoe anderen bepaalde dingen doen en waarom. Met de serie springt de Nevobo in op de stijgende behoefte aan podcasts. We zijn benieuwd welke sportbond dit goede voorbeeld volgt.
Het sportevenementenbureau The Organizing Connection van directeur/eigenaar Eric Kersten gaat verder onder de naam Team TOC. De naamswijziging komt onder meer voort uit de groei van het bedrijf, dat sinds 1998 onder meer verantwoordelijk was voor de organisatie van de wereldkampioenschappen BMX in Ahoy en in 2019 de Wereldkampioenschappen (Para) Handboogschieten in ’s-Hertogenbosch organiseert. Waar directeur/eigenaar Eric Kersten het avontuur alleen aanging, werkt er tegenwoordig een heel team aan de realisatie van nationale en internationale sportevenementen. Ook de komende 20 jaar wil Team TOC spelers in de sportwereld blijven verbinden en grootschalige evenementen van wereldklasse organiseren.
Headerfoto: A.RICARDO / Shutterstock.com