In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Heineken heeft haar sponsorportfolio flink uitgebreid. Het biermerk investeert fors in vrouwensponsoring in het voetbal en de autosport. Aan de bestaande samenwerking met UEFA zijn de UEFA Women's Champions League en UEFA Women's EURO 2022 en 2025 toegevoegd. Bovendien wordt Heineken sponsor van de W Series, het internationale single-seater autoportkampioenschap voor 's werelds beste vrouwelijke coureurs. Heineken bouwt hiermee voort op de al bestaande partnerships binnen voetbal en autosport.
Julia George, Global Sponsorship Manager Heineken: "Dankzij onze meerjarige overeenkomsten met de W Series, UEFA Women's Champions League en UEFA Women's EURO 2022 en 2025 kunnen we nog meer ervaringen van wereldklasse creëren door de sporten waar fans van houden uit te breiden. We weten dat de passie van fans niet wordt bepaald door het geslacht, maar door de liefde voor de sport en de atleten van wereldklasse. Daarom zijn we trots op de uitbreiding van onze partnerships in voetbal en autosport."
Nadine Kessler, Chief of Women’s Football bij UEFA: "We zijn heel blij dat we ons fantastische 25-jarige partnership met Heineken uitbreiden met de UEFA Women's Champions League en UEFA Women's EURO 2022 en 2025. Het laat zien dat Heineken zich blijft inzetten als voorvechter en supporter van het Europese voetbal, zowel bij de vrouwen als bij de mannen. En ook de geweldige fans, spelers en coaches support die deze toernooien zo speciaal maken."
Sportunity en MYLAPS gaan een langlopende samenwerking aan. Het partnership behelst onder meer dat Sportunity alle event apps voor de evenementen van MYLAPS gaat ontwikkelen en vermarkten. Door de samenwerking wordt de eventbeleving van deelnemers, fans en sponsors verhoogd. Naar verwachting bieden Sportunity en MYLAPS steun aan ongeveer 600 evenementen en 3 miljoen atleten.
Niels Schut, directeur en oprichter van Sportunity, is trots op de samenwerking. “Onze missie is ‘Connect people who love sports’ en dit partnership helpt ons verder invulling te geven aan deze missie. We zijn enorm blij om samen te gaan werken met de wereldwijde leider in sport timing en live data, haar partners en organisatoren van evenementen.”
De esports-competitie van de Keuken Kampioen Divisie gaat dit jaar verder onder een nieuwe naam: Predator eLeague - presented by Keuken Kampioen Divisie. Acer heeft zich namelijk met haar gamingmerk Predator voor de tweede keer als hoofdpartner verbonden aan de competitie. Net als afgelopen seizoen wordt weer gespeeld met de game Rocket League en is de competitie open voor alle fans. De competitie start op 23 september en bestaat uit vier periodes met in totaal 30 speelronden en loopt gelijk met het reguliere voetbalseizoen.
Sterre Swank, Marketing Manager van Acer geeft aan op een mooi eerste seizoen terug te kijken: ‘Het enthousiasme en de loyaliteit van de spelers en kijkers was bijzonder. Onze wens om mede door deze competitie esport en de reguliere sport meer te integreren heeft goed uitgepakt. De clubs pakten de competitie goed op en dat we dit jaar extra clubs mogen verwelkomen geeft alleen maar aan dat esport echt een serieus onderdeel is geworden van de huidige sportwereld. En wij blijven onze passie voor gamingtechnologie met Predator op deze manier graag delen met de fans."
De terugwedstrijd van AZ tegen Celtic in de play-offs van de Europa League is niet live te zien op televisie. Nadat vorige week geen van de Nederlandse zenders de uitzendrechten van het duel in Glasgow had weten te bemachtigen, is dat deze week wederom het geval. Algemeen directeur Robert Eenhoorn is teleurgesteld in de houding van de Nederlandse omroepen. “Nadat biedingen voor deze wedstrijd bij ons waren binnengekomen, begrijpen we nu ook beter waarom vorige week door Celtic geen overeenkomst is gesloten. Vanuit het buitenland is er meer dan voldoende serieuze interesse, maar bij de Nederlandse zenders ligt dat blijkbaar anders. Deze ontwikkeling is niet goed voor het Nederlands voetbal en wat ons betreft een mooie uitdaging voor de toekomstig directeur van de NL League.”
Om de Nederlandse fans toch de mogelijkheid te bieden de wedstrijd live te volgen, heeft AZ Media de registratie in eigen hand genomen in samenwerking met ‘een gerenommeerd en ervaren productiebedrijf’. De stream, conform internationale kwaliteitsnormen, zal via de clubkanalen van AZ te zien zijn.
Investeringsmaatschappij Reggeborgh blijft tot en met 2026 sponsor van het schaatsteam van trainer Gerard van Velde. Het bedrijf is sinds 2018 sponsor van de ploeg, waar onder meer Kjeld Nuis, Femke Kok en Ireen Wüst onder contract staan.
Van Velde is erg blij met de contractverlenging. "Wij zijn gewend dat sponsoren niet verlengen en dat je steeds op zoek moet naar een nieuwe sponsor. Dus we zijn hier superblij mee", zegt hij tegen de NOS.
Van Velde vergelijkt het met Ajax en Feyenoord in de Eredivisie. "In het schaatsen heb je nu Reggeborgh en Jumbo-Visma", zegt hij. "Twee grote teams in de basis zorgt voor concurrentie. Daarnaast heb je nu twee teams met goede budgetten en faciliteiten. Dat hebben topsporters nodig."
Iedereen in Nederland kan van donderdag 2 tot en met dinsdag 7 september naar alle programma's rond de Grand Prix in Zandvoort kijken. De zes Ziggo Sport Totaal-kanalen zijn die dagen voor iedereen in Nederland te zien, ook voor mensen zonder Ziggo-abonnement. Deze beslissing zorgt ervoor dat ook de extra uitzendingen van de talkshow Formule 1 Café voor iedereen te zien zijn.
“Als trotse aanbieder van Formule 1 in de afgelopen negen jaar maken we dit nationale racespektakel op Zandvoort graag beschikbaar voor zo veel mogelijk fans", aldus Ziggo Sport-directeur Will Moerer.
"Laten we hopen dat heel Nederland een prachtige en spannende race ziet tussen Max Verstappen, Lewis Hamilton en alle andere coureurs."
Headerfoto: Vitalii Vitleo / Shutterstock.com