In de week waarin Amazon bekendmaakte te werken aan eigen games en een gamingplatform, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Als gevolg van de coronacrisis mist de Premier League mogelijk 1 miljard pond aan inkomsten. Richard Masters, directeur van de competitie, schreef afgelopen week een brief aan het Britse parlement waarin hij sprak over verliezen van een ‘ongekend niveau’. “We kijken naar een verlies van tenminste 1 miljard pond als we het seizoen 2019/’20 niet kunnen uitspelen en nog grotere verliezen als de pandemie langer aanhoudt. Hier moeten we samen iets aan doen, anders gaan clubs en andere bedrijven die afhankelijk zijn van voetbal voor hun inkomen failliet. De pandemie is een regelrechte bedreiging voor de clubs.”
Inmiddels is besloten voorschotten van het prijzengeld en het televisiegeld uit te betalen aan Premier League-clubs om de financiële gevolgen van de coronacrisis te beperken.
In Engeland woedt al enkele weken de discussie of spelers salaris moeten inleveren om de clubs door de crisis heen te helpen. Tot nu toe is Southampton de enige club waar spelers en technische staf een deel van hun salaris inleveren. De spelers in de Premier League zijn wel een gezamenlijk initiatief gestart om geld in te zamelen voor de gezondheidszorg in Groot-Brittannië, de NHS. Er zou al ruim 4,5 miljoen euro zijn opgehaald.
Ook in andere buitenlandse competities zijn er financiële zorgen. Zo wil de Bundesliga de competitie halverwege mei alweer hervatten. De resterende wedstrijden worden in een maand tijd achter gesloten deuren gespeeld. Volgens directeur Christian Seifert is het uitspelen van de competitie noodzakelijk om meerdere clubs te redden van een faillissement. De Bundesliga schat de schade vanwege de coronacrisis op 750 miljoen euro.
Lange tijd leek niets de UFC te kunnen stoppen. Voorzitter Dana White wilde zijn evenementen koste wat kost door laten gaan. Hij had het idee opgevat om voor internationale gevechten uit te wijken naar een privé-eiland en gevechten tussen Amerikanen te houden in het Tachi Palace Casino Resort, een indianenreservaat in Californië waar - in tegenstelling tot in de rest van de VS - wél een UFC-event kon plaatsvinden. Onder druk van Disney en ESPN (rechtenhouder van de UFC) is besloten aankomende evenementen toch uit te stellen. “We kregen een telefoontje van de hoogste bazen van Disney en ESPN. Zij hebben mij gevraagd het evenement op 18 april af te lasten”, zegt White tegen ESPN. Zo kwam er een einde aan een saga, die de afgelopen weken veelvuldig in het nieuws was.
PSV gaat sponsors die getroffen zijn door de coronacrisis helpen. Bedrijven kunnen gebruik maken van een betalingsregeling waardoor ze een paar maanden langer de tijd krijgen om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Normaal betalen sponsors van PSV hun bijdrage voor het komende seizoen voor 1 juli. De Eindhovense club heeft maandag aan zijn partners laten weten dat - indien zij hard geraakt zijn door de coronacrisis - dit tot twee maanden later kan.
"We zijn het grootste businessplatform van Zuid Nederland en in onze business-familie zitten allerlei bedrijven: van multinationals tot de lokale middenstander, MKB-bedrijven en ZZP’ers”, zegt Commercieel Directeur van PSV Frans Janssen. “We vroegen ons af wat we in deze voor iedereen moeilijke tijd konden doen om de getroffen bedrijven te hulp te schieten. Door de betalingstermijn voor onze sponsors, die normaal eindigt op 1 juli, op te schuiven naar 1 september geven we onze sponsors de ruimte om even adem te halen. Het past bij het We Stand Together dat we als PSV willen uitdragen. We moeten hier samen uitkomen."
Vanwege het verplaatsen van de Olympische en Paralympische Spelen naar de zomer van 2021, hebben NOC*NSF en ATPI Sports Events hun aflopende samenwerking verlengd met een jaar. ATPI Sports Events zal hierdoor tot en met september 2021 verantwoordelijk blijven voor het verzorgen van reizen en entreekaarten voor topsporters, begeleidingsstaf, sportbonden en de commerciële partners van TeamNL. Ook blijven zij de zakelijke markt bedienen op weg naar Tokyo 2020. Sunweb Sports & Events, sinds maart 2019 official partner van TeamNL, blijft verantwoordelijk voor het aanbieden van reizen en entreekaarten voor fans.
De sport- en cultuursector hebben de handen ineengeslagen met een ticketregeling die wordt ondersteund door de ministeries van OC&W en VWS. Gezamenlijk roepen de sectoren bezoekers van evenementen op om tickets te bewaren tot de deuren weer opengaan met de slogan: Bewaar je ticket, geniet later.
De regeling bestaat uit passende oplossingen voor de houders van tickets, de bezoekers. Er wordt zoveel mogelijk gezocht naar nieuwe data voor de evenementen die nu geen doorgang kunnen vinden en het oorspronkelijke ticket blijft gewoon geldig. Is zo’n verplaatsing niet mogelijk, dan wordt het evenement definitief afgelast. Is de houder van het ticket verhinderd op de nieuwe datum, dan krijgt de houder van het ticket een voucher ter waarde van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief (service)kosten, die dan later ingewisseld kan worden.
Vrijwel alle sportcompetities liggen momenteel stil. In Finland is de ijshockeycompetitie weer opgestart, maar dan wel digitaal. De competitie is een samenwerking aangegaan met omroep en esports provider Telia om een toernooi op te zetten dat wordt gespeeld via EA Sports’ game NHL 20. Het toernooi wordt op nationale tv met commentators uitgezonden. Elk team kiest één persoon die voor de club uitkomt. De spelers bestaan uit professionele ijshockeyers, Finse beroemdheden en fans.
Headerfoto: Oleksandr Osipov / Shutterstock.com