In de week waarin het coronavirus voor een tekort aan ijshockeysticks in de NHL zorgt, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Op de 11e februari om 11 over 11 presenteerde RKC Waalwijk haar nieuwe carnavalsshirt. De Waalwijkers ontworpen in samenwerking met kledingsponsor Stanno een shirt gebaseerd op de kleuren van Schoenlapperslaand, zoals Waalwijk tijdens carnaval genoemd wordt. De basis voor het carnavalstenue zijn cirkels in de kleuren blauw, geel en rood verwijzend naar de kleuren van Waalwijk tijdens carnaval. Belangrijk element van het shirt is het logo. De leeuw is afgebeeld met een sjaal in de carnavalskleuren en wordt geflankeerd door de kleuren van Schoenlapperslaand. RKC draagt het shirt op vrijdag 21 februari in de thuiswedstrijd tegen Sparta Rotterdam.
Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heineken de miljoenen bezoekers vanuit de hele wereld verbinden en een onvergetelijk evenement bezorgen.
Heineken is op het SAIL-terrein de exclusieve leverancier van bier en cider, met daarbij een groot aanbod aan 0,0%-varianten. Daarnaast levert de grootste brouwerij van Europa een bijdrage aan het maatschappelijk programma van het evenement. David Lette, Marketing Director van Heineken:
"Tijdens SAIL Amsterdam 2020 zal naast ons reguliere assortiment ook Heineken 0.0 een prominente plaats krijgen. Daarnaast hebben we ook oog voor duurzaamheid door het gebruik van plastic tot een minimum te beperken en de bevoorrading zo effectief mogelijk en uitstoot arm te bevoorraden. Want in alles wat we doen, gaan we voor groen."
In België hebben de clubs een nieuw tv-contract voor de komende vijf jaar getekend. Eleven Sports heeft de rechten voor de Pro League voor maar liefst 103 miljoen euro gekocht. Dat is 20,5 miljoen meer dan het vorige contract. Woensdag wordt het nieuws openbaar, zo meldt HLN. Eleven Sports troeft de huidige rechtenhouders Proximus, Telenet en VOO af.
De 20,5 miljoen euro extra gaat grotendeels naar de zogenaamde G5, de vijf grootste clubs in België, te weten: AA Gent, Anderlecht, Club Brugge, Racing Genk en Standard Luik. Zij krijgen 80 procent (16,4 miljoen euro), de kleinere clubs moeten het doen met de overige 20 procent ter waarde van 4,1 miljoen euro.
De Premier League is bezig plannen te maken voor een eigen Over The Top-platform. De service zou mogelijk al in 2022 beschikbaar zijn als het huidige tv-contract in Engeland afloopt. Volgens CEO Richard Masters gaat het nog altijd goed met verkoop van de uitzendrechten, maar hij verwacht dat in de toekomst de Premier League zowel via rechtenhouders als via een eigen op te zetten platform te zien zal zijn. Onder meer de UEFA en LaLiga hebben al een eigen OTT-platform en de Bundesliga start volgend jaar met deze service.
Headerfoto: Screenshot/YouTube RKC Waalwijk