In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Feyenoord en Heineken Nederland hebben hun langdurige partnership opengebroken en verlengd tot en met het seizoen 2024/'25. De club trekt al ruim 27 jaar samen met de brouwer op. De vernieuwde samenwerking geldt ook voor de frisdranken van Heinekens dochteronderneming Vrumona, waar Pepsi, 7-Up, Sisi en Sourcy onder vallen.
"Feyenoord staat bekend om de zeer trouwe aanhang en we zijn heel blij dat we een brouwer van formaat als Heineken ook daartoe kunnen rekenen", aldus Feyenoords commercieel directeur Joris van Dijk. "We geloven in de kracht van langdurige samenwerkingen en zijn blij dat Heineken ook komende jaren weer zij aan zij staat met de club en alle supporters."
Algemeen directeur Heineken Nederland Hans Böhm: "Heineken en voetbal zijn al decennialang met elkaar verweven. Je komt ons tegen in talloze stadions en langs de velden in de Champions League, Europa League, Eredivisie en bij de KNVB Beker. Een innige band met een club geeft daar nog verder betekenis aan, omdat je door dik en dun gaat. Dat laatste blijkt ook uit het feit dat we de samenwerking juist in deze moeilijke tijd verlengen."
Ipswich Town heeft een bijzondere nieuwe shirtsponsor gevonden, namelijk Ed Sheeran. De Britse artiest gaat in ieder geval voor één jaar op de shirts van het mannen- en vrouwenteam staan. Op het tenue staan vooralsnog de symbolen voor plus, delen en vermenigvuldigen die Sheeran heeft gebruikt als albumtitels.
Sheeran woont in de regio Suffolk en is al van jongs af aan supporter van Ipswich Town. “De club is een belangrijk onderdeel van de lokale gemeenschap en dit is mijn manier om de club te steunen. Ik heb altijd genoten van mijn bezoeken aan Portmand Road (stadion Ipswich Town, red.) en ik kijk ernaar uit weer terug te keren zodra publiek weer is toegestaan bij wedstrijden.
Ipswich Town heeft nu nog een overeenkomst met Magical Vegas, maar die samenwerking leverde boze reacties op bij supporters, die lever geen gokbedrijf op het shirt zagen staan. Daarop besloot Magical Vegas het shirt te doneren aan het goede doel Carers Trust.
Ajax en M line hebben donderdag een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Met het tekenen van het contract is M line vanaf komend seizoen voor vier jaar Official Supplier van de club. M line gaat de samenwerking met Ajax onder andere inzetten om het belang van goede nachtrust voor het leveren van (topsport)prestaties te benadrukken.
Menno Geelen, Commercieel Directeur Ajax: "We verwelkomen M line met veel plezier in onze partnership-familie. M line heeft met samenwerkingen met topsporters, bonden en teams als NOC*NSF, KNVB en Team Jumbo-Visma al laten zien te geloven in de kracht van sportsponsoring; we gaan ze daar graag verder mee helpen. We zullen M line terugzien op onder andere onze boarding en kanalen maar zullen zeker ook hun kennis en producten inzetten op het gebied van slaap, rust en herstel."
Pieter-Bas Stehmann, Algemeen Directeur M line: "Onze ambitie ligt in lijn met die van Ajax: tot de top van Europa behoren. Met onze belofte 'Sleep well. Move Better.' en de focus op innovatie weten we een steeds sterkere nationale en internationale positie te realiseren. Door dit partnership met Ajax willen wij aandacht creëren voor het belang van goede nachtrust, inclusief de rol die onze producten daarbij kunnen spelen."
Supporters van PSV maken de komende weken kans op een luchtbed in de vorm van het thuistenue van de Eindhovense club. Rugsponsor energiedirect.nl heeft het PSV Dobberpak samen met PSV ontwikkeld en geeft 700 exemplaren weg.
Het PSV Dobberpak is niet het eerste item dat energiedirect.nl lanceert in samenwerking met PSV. Zo is met kerst het vijfjarig jubileum van de PSV Kersttrui gevierd en werd vorig jaar de XL PSV Handdoek geïntroduceerd. Leonoor Schrijen, Marketing Directeur bij energiedirect.nl: “Wij houden van ludieke acties waarbij de fans van PSV centraal staan. Daarom hebben we een product ontwikkeld waarmee fans overal kunnen laten zien dat PSV hún club is. Of dat nu op vakantie aan zee is of thuis in het zwembad; met het PSV Dobberpak genieten fans deze zomer maximaal.”
Fans kunnen deelnemen aan de actie via de website van energiedirect.nl.
De NOS kan ook de komende jaren de Olympische Spelen blijven uitzenden. Discovery Benelux en de publieke omroep hebben een akkoord bereikt voor een nieuwe sublicentie voor de NOS voor de Olympische Spelen van 2022 (Peking) en 2024 (Parijs). Daarmee is de volledige toegang tot de Olympische Spelen gegarandeerd via de publieke omroep, Eurosport en de streamingdienst discovery+.
Discovery verleent een sublicentie aan de NOS van de televisie- en radiorechten voor het uitzenden van de Olympische Winterspelen Peking 2022 en de Olympische Spelen Parijs 2024. De overeenkomst houdt in dat de NOS de Spelen van Peking 2022 en Parijs 2024 live kan uitzenden op televisie en op NOS.nl, de NOS-app en NPO Start. Voor Parijs 2024 heeft de publieke omroep een extra digitale stream.
“Het olympisch vuur blijft branden bij de NOS”, zegt Gerard Timmer, algemeen directeur bij de NOS. “We hebben vorig jaar gemerkt wat het gemis van sport betekent voor de samenleving. Sport verbindt, socialiseert en enthousiasmeert. Dat we in de komende vier jaar drie Olympische Spelen voor iedereen in Nederland mogen uitzenden is goed nieuws. Voor het Nederlands publiek maar ook voor de Nederlandse sport.”
Deze overeenkomst bouwt voort op bestaande afspraken, aangekondigd in 2017, waarbij Discovery de audiovisuele rechten in sublicentie heeft gegeven aan de NOS voor de Olympische Winterspelen PyeongChang 2018 en Olympische Spelen Tokyo 2020, die deze zomer zullen plaatsvinden.
Hoofdsponsor Ziggo en partner Bud hebben het 35e landskampioenschap van Ajax aangegrepen voor een felicitatiecampagne. Ziggo ontwikkelde in samenwerking met MediaMonks een outdoorcampagne om de kampioen te feliciteren. De campagne wordt uitgerold op social media, in print en op digitale buitenreclame in Amsterdam.
Thomas Metz, sponsor manager bij VodafoneZiggo noemt dit seizoen het ‘Seizoen van de thuiskijkers: “We hebben tijdens speelronde 30 de ESPN Eredivisie-kanalen opengezet. Op die manier konden zoveel mogelijk fans de kraker Ajax-AZ en alle andere wedstrijden zien. Met het behalen van het kampioenschap zochten we nu ook nog naar een passende felicitatie voor Ajax, die het thema ‘thuiskijkers’ extra benadrukt en daarnaast lekker opvalt.”
Bud eert de 35e landstitel met een graffiti kunstwerk op NDSM-plein. De Amsterdamse graffiti-artist Tim Rodermans en partner Bud sloegen de handen ineen en creëerden een fraaie creatie met de passende titel ‘Kings of the Game’. Bud lanceerde eerder al het lied ‘Voor Ajax’ in samenwerking met Sophie Straat ter ere van de 35e landstitel. De campagne Kings of the Game is een eerbetoon voor de behaalde successen van Ajax en haar spelers.
Headerfoto: yakub88 / Shutterstock.com