FC Barcelona is online de grootste sportclub ter wereld met meer dan 350 miljoen volgers op social media. Om deze leidende positie te behouden, presenteerde de Spaanse topclub aan het begin van 2020 een nieuwe digitale strategie. In dit toekomstplan staat de fan centraal en moeten content en data leiden tot een diepere en betekenisvollere relatie met supporters.
Voor het tweede jaar op rij genereerde Barcelona meer engagement met haar fans - ruim 1,4 miljard om precies te zien - dan welke andere club ter wereld. Mede dankzij het aansprekende voetbal, de vele prijzen én Lionel Messi mag Barça zich zowel op als naast het veld een van de meest succesvolle clubs ter wereld noemen. Voor verdere groei gaat Barcelona nu de strijd aan met multinationals en contentplatforms. Het ziet Amazon, Google, Netflix en Fortnite als voornaamste concurrenten in de strijd om aandacht van de consument. Om de rijkste club ter wereld te blijven en het doel van 1 miljard omzet te halen, wil Barça van haar digitale tak een vijfde bron van inkomsten maken na mediarechten, commercie, ticketing en transfers.
In de nieuwe digitale strategie staat de fan centraal. Er wordt een volledig ecosysteem gebouwd waar producten, diensten en content samenkomen om de best mogelijke ervaring voor fans van over de hele wereld te creëren. De twee focuspunten om dit te bewerkstelligen zijn de Barça Studios waar content wordt gemaakt en het FRM (Fan Relationship Management) project om fans beter te leren kennen.
De nieuwe strategie van Barca kent drie kernelementen: een wereldwijd publiek aantrekken, entertainment en data en het opzetten van een ecosysteem met digitale producten van de club.
Om nog meer mensen van over de hele wereld aan te spreken, speelt social media een cruciale rol in de digitale strategie van Barcelona. De club gaat zich op vijf gebieden focussen: betere content afgestemd op de wensen van fans, meer content gericht op entertainment, actief zijn op nieuwe platforms, lokaal aanwezig zijn om content op bepaalde doelgroepen af te stemmen en een andere tone of voice om fans dichter bij de club te betrekken. Esports zal een van de manieren zijn om jongeren te interesseren voor Barcelona.
Barcelona ziet content en data als rode draad in alles wat de club doet in haar nieuwe digitale strategie. Via haar eigen productiemaatschappij Barça Studios gaat Barcelona zelf content produceren die emoties moet losmaken bij fans van over de hele wereld. Via deze aansprekende content wil Barcelona meer data over haar fans verzamelen. Deze data zal in alle (nieuwe) projecten gebruikt worden. Het FRM (Fan Relationship Management) platform wordt gebruikt om data van de eigen platforms te verzamelen om de fans beter te leren kennen en hen de meest relevante content aan te bieden. Bovendien helpen de data Barcelona om nieuwe producten en diensten aan te bieden afgestemd op de behoeften en wensen van de supporters.
Nieuwe digitale producten worden ontwikkeld om fans meer betrokken te maken en de waarde van de digitale assets van Barcelona en haar partners te maximaliseren. Er worden verschillende diensten uitgerold op basis van het freemium model, wat inhoudt dat producten gratis zijn als je je registreert. Er komt onder meer een nieuw lidmaatschapmodel, Culers genaamd, voor fans van over de hele wereld. Ook het eigen OTT-kanaal Barca TV+ , waar 24/7 content over de club te zien is, moet voor een diepere band met supporters zorgen. Tot slot worden de e-commerce en ticketverkoop onder handen genomen wordt en de wedstrijdervaring in het nieuw te bouwen stadion geoptimaliseerd.
De inspanningen van Barcelona moeten ervoor zorgen dat de Catalanen de komende jaren het aantal fans zien toenemen, dat ze hen beter leren kennen, nieuwe producten en diensten kunnen aanbieden die aansluiten op de persoonlijke behoeftes van supporters en uiteindelijk de omzet doen toenemen zodat Barça zijn positie als rijkste en meest populaire club ter wereld kan behouden.
Headerfoto: Natursports / Shutterstock.com