Een uitverkocht Philips Stadion voor de finale van de UEFA Women's Champions League. Hét bewijs dat vrouwensport qua populariteit (weer) grote stappen maakt. In het voetbal, maar ook daarbuiten. Welke kansen biedt dit voor de sport en sponsors?
32. Minutes SPORTNEXT is een podcast over sport, marketing en media. Iedere maand bespreekt Baardemans samen met één of meerdere gasten actuele thema’s in de sport(marketing)wereld. In aflevering zeven zijn co-host Ruud van der Knaap (Sportmarketeer Triple Double), Daphne Koster (Manager Vrouwen bij AFC Ajax en voormalig aanvoerdster Oranje Leeuwinnen) en Paul van den Acker (Director marketing en communicatie bij DHL Parcel) te gast.
Geheel volgens het thema van aflevering zeven, is deze vlak voor de aftrap van de finale opgenomen in het Philips Stadion. De wedstrijd zou het hoogste aantal toeschouwers bij een vrouwenwedstrijd ooit in Nederland opleveren, en dat terwijl er geen Nederlands team bij de twee finalisten zit. De brug naar de kracht van vrouwen en sport is daarmee snel geslagen. Koster over de finale in Eindhoven: "Dat zegt dat vrouwenvoetbal leeft en dat er een enorme groeimarkt in zit. Dit jaar hebben we in verschillende landen al een aantal keer kunnen zien dat stadions gewoon vol zitten. Niet alleen met landenteams, maar ook met clubwedstrijden, zoals vandaag."
De potentie zit niet alleen in het voetbal, maar in de gehele vrouwensportwereld. Van den Acker: "Wij zijn vorig jaar in april gestart als partner van de KNVB, de KNHB, de Nevobo en de KNHB. We zijn sponsor van hun vier nationale vrouwenteams. Die proberen we zo goed mogelijk te supporten bij het najagen van hun dromen. Je noemde al dat het hier in Eindhoven volle bak is, we hebben het afgelopen jaar een vol Gelredome gezien bij het WK Volleybal en een vol Wagener Stadion bij het WK Hockey. Dat is echt fantastisch. Vrouwensport leeft, er zit zo ontzettend veel energie in. En niet alleen door wat er op het veld gebeurt, maar ook in het publiek. Er zitten gezinnen, hele families, jongerenteams... Die energie en positiviteit vind ik enorm mooi om te zien."
Beluister de podcast 32. Minutes SPORTNEXT nu via Spotify, Google Podcast of Springcast