Primeur Ziggo Sport bij El Clásico; eerste AR voorbeschouwing in Nederland

Ziggo Sport heeft in Nederland een primeur op het gebied van augmented reality in sport. In aanloop naar El Clásico, de wedstrijd tussen Real Madrid en FC Barcelona, wordt voor het eerst voorbeschouwd op de wedstrijd in mobile AR. Door een QR-code te scannen blikt commentator Sierd de Vos vooruit op het treffen tussen de twee rivalen. Ziggo Sport verwacht in de toekomst vaker met AR te werken.

“De manier waarop we televisiekijken verandert. Ziggo Sport groeit mee door continu te innoveren en zo consumenten altijd en overal de beste kijkervaring te bieden”, zegt Will Moerer, directeur Ziggo Sport. “Mobile AR is een uitermate geschikte manier om het traditionele tv-kijken te verrijken. Zo zou je in de toekomst 3D-circuits of opstellingen met live statistieken op je salontafel kunnen bekijken, gewoon met je mobiele telefoon.”

Via de landingspagina ziggosport.nl/sierd kan iedereen toegang geven tot de camera en bewegingssensoren van de smartphone, waarna De Vos verschijnt en op de voor hem kenmerkende wijze El Clásico voorbeschouwt.

AR leent zich perfect voor sportcontent en wordt al ingezet in de tv-uitzendingen van Ziggo Sport. Zo worden de Formule 1-raceweekenden dit seizoen weer geanalyseerd en besproken vanuit een virtuele pitbox, waarbij de belangrijkste data en kleinste details van de wagens met behulp van deze technologie kunnen worden uitgelicht. Ook interviewden Rob Kamphues en Robert Doornbos onlangs live Max Verstappen in Monaco, die door middel van AR in de studio in Hilversum tevoorschijn kwam.

Veel potentie

Volgens Farisa El Moussaoui, Senior Corporate Communication Advisor, biedt AR de mogelijkheid informatie en content op een aantrekkelijke en makkelijke manier toegankelijk te maken voor kijkers. “De voorbeschouwing van Sierd de Vos in AR is een eerste stap om er meer over te leren. Zo werken we al met AR bij de Formule 1-raceweekenden. Uiteraard blijven we door innoveren en zien we mogelijkheden als het gaat om bijvoorbeeld de Formule 1 en hierbij 3D circuits en live statistieken te kunnen tonen, maar ook rondom voetbal zien we potentie.”

Ziggo Sport heeft ook nog een winactie gekoppeld aan de virtuele voorbeschouwing. Fans die een screenshot van De Vos delen met @ziggosport, via Instagram of Twitter, maken kans op een shirt van Real Madrid of FC Barcelona.