PSV legt met nieuwe app fundament onder digitale strategie van de toekomst

PSV wil in 2030 bij de beste 32 clubs van Europa horen, zowel op als naast het veld. Die doelstelling spraken de Eindhovenaren aan het begin van dit seizoen uit bij de presentatie van Visie 2030, het strategisch plan voor het komend decennium van de club. In het plan komt onder meer naar voren dat PSV de komende jaren de fanbeleving wil vergroten. Daartoe deed het onlangs de eerste aanzet met een vernieuwde PSV App en de komst van Mijn PSV, waarmee volledige personalisatie weer een stap dichterbij is.

Algemeen directeur Toon Gerbrands zei het eerder dit seizoen al treffend in een interview met VI: ‘Tegenwoordig geldt: als het niet gemeten kan worden, is het niet gebeurd.’ Bij PSV worden data al volop ingezet in de marketingstrategie. Met de nieuwe PSV App - ontwikkeld door TDE - en Mijn PSV leggen de Eindhovenaren de basis voor de digitale strategie van de toekomst van PSV. “Ons doel is de meest gepersonaliseerde clubapp maken. Op die manier kunnen we de supporters zo goed mogelijk van dienst zijn", zegt Joeri Verbossen, Marketing Intelligence Coördinator, bij PSV, uit.

Om personalisatie mogelijk te maken en een duurzame relatie met supporters op te bouwen, is een ijzersterk fundament van alle digitale touchpoints, en dus ook de app, essentieel. Dankzij dit fundament hebben supporters nog maar één account nodig om op elke PSV-omgeving in te loggen. "Met de app kun je bijvoorbeeld betalen voor eten en drinken in het stadion. En in de toekomst is het onder andere ook mogelijk om tickets te kopen en merchandise te bestellen via één account. We hebben de eerste stap richting Single Sign On gezet en daarmee gaat het een stuk overzichtelijker worden voor supporters", zegt Mark van Wijnen, Digital Marketeer bij SportsCloud, dat PSV hielp bij de ontwikkeling van Mijn PSV en de app.

De ontwikkeling van de PSV App kwam tot stand in nauwe samenwerking met supporters, die gedurende het gehele proces om feedback werd gevraagd om zo waardevolle inzichten op te doen. "We ontwikkelen de app ook door aan de hand van enquêtes die we uitzetten onder de gebruikers. Zo hebben de fans aangegeven dat ze graag willen dat hun wedstrijdtickets beschikbaar zijn in de app. Daar zijn we nu mee bezig. En ook de rest van de roadmap laten we grotendeels door onze supporters bepalen”, aldus Verbossen.

'We willen dat je als fan heel PSV in je broekzak hebt'

Mark van Wijnen (PSV)

Aanbiedingen gericht op persoonlijke voorkeuren

Via de PSV App kunnen supporters een Mijn PSV-account aanmaken. Het Mijn PSV-account stelt de club meteen in staat om de database - die bestaat uit ongeveer 450.000 personen – te optimaliseren. "Geheel in lijn met de AVG kunnen supporters een nieuw account aanmaken. We hebben nu beter zicht op wie onze fans zijn, waar ze wonen, wat hun interesses en voorkeuren zijn, wie hun favoriete speler is etc.”, vervolgt Verbossen.

“Met deze informatie kunnen we supporters op de hoogte brengen van acties en aanbiedingen gericht op hun persoonlijke voorkeuren. Denk aan het attenderen op de start van de losse kaartverkoop voor een bepaalde wedstrijd voor niet-seizoenkaarthouders. En ook onze partners profiteren hiervan. Op basis van interesses kunnen zij gerichte aanbiedingen doen aan onze supporters.”

De app is tevens speciaal ontwikkeld voor iOS en Android. PSV kan nu altijd de laatste featuresvan Google en Apple bieden aan gebruikers. De basis van de app staat en de komende periode zullen daar telkens nieuwe functionaliteiten aan worden toegevoegd. “Denk aan het versturen van een Tikkie uit de app, of cashless betalen in de toekomst via de app”, geeft Van Wijnen als voorbeelden.

Fundament gelegd

Naast het bieden van praktische informatie en mogelijkheden, wordt de PSV App ook benut om meer contactmomenten met supporters te creëren. "Onze fans spenderen veruit hun meeste tijd buiten ons stadion. Hoe kunnen wij toch een band of relatie met hen opbouwen in die tijd? Dat denken we te bereiken, door onder meer gamification te gebruiken en quizzen in te zetten. Wanneer fans plezier hebben, is binding en loyaliteit een logisch gevolg. Van daaruit kun je als club pas de volgende stappen zetten in je commerciële ontwikkeling”, zegt Van Wijnen.

"We willen dat je als fan heel PSV in je broekzak hebt. Op digitaal gebied behoort PSV nu tot de subtop van Europa en in lijn met ons Strategisch Plan willen we in de nabije toekomst tot de top gaan behoren. Met Mijn PSV en een nieuwe app hebben we het fundament gelegd om een topspeler te worden op het gebied van digitale technologie."

Lees ook: