Sportel geeft zicht op nieuwe mediaontwikkelingen in de sport

Anno 2021 hebben software aanbieders en data partijen definitief hun intrede hebben gedaan in de media- en omroepindustrie. Zij kunnen op allerlei manieren iets toevoegen aan de miljoenen uren live sportcontent. Van spectaculaire graphics tot interactieve games. Met Techonomy Sports waren wij aanwezig bij dé conferentie op het gebied van mediaontwikkelingen in de sport. Dit waren vanuit marketing-en mediaperspectief de belangrijkste trends op Sportel.

Distributie van content wordt goedkoper

Steeds meer partijen bieden distributie van content aan via het internetprotocol. Dat klinkt voor de hand liggend, maar tot op heden was dat te risicovol voor belangrijke sportwedstrijden. Daarom wordt dat vandaag de dag nog steeds veel via de relatief dure satelliet gedaan. Met goedkopere vormen van distributie via SRT ontstaan er nieuwe kansen zogenaamde two-tier en three-tier content aan te bieden vanuit de sport. Dat vergoot de komende jaren de populariteit van bijvoorbeeld topsportcompetities ‘onder de top’ of jeugd WK’s en EK’s.

Nieuwe fan engagement oplossingen vanaf de plank

De mogelijkheden om interactie toe te voegen aan live content wordt groter en groter. Dat geldt natuurlijk vooral voor content die digitaal via livestreams wordt aangeboden. Daar is immers rechtstreekse interactie met de kijker mogelijk. Het digitale aandeel in live sportcontent groeit sowieso ten opzichte van het lineaire aanbod (broadcast). En daarmee groeien de mogelijkheden voor bijvoorbeeld het live voorspellen van de winnaar of het stemmen op een favoriete speler. Op Sportel was een aantal innovatieve aanbieders aanwezig zoals Sport Buff, Monterosa, Lasource en Greenfly die hun oplossing als eenvoudige plug-in aanbieden. Daarmee wordt de aantrekkelijkheid voor kijkers aanzienlijk vergroot.

Monteren wordt een AI oplossing

Een van de meest innovatieve aanbieders op Sportel was WSC. Een Israëlisch bedrijf dat gespecialiseerd is in het automatisch selecteren van hoogtepunten uit duizenden of zelfs miljoenen uren content. Het betekent dat er automatisch heel veel content gemaakt kan worden – tegen extreem lage kosten – die aantrekkelijk is om opnieuw te publiceren via andere kanalen. Zo kan er bijvoorbeeld na afloop van een live wedstrijd binnen één minuut een top 5 van highlights worden samengesteld die direct op sociale media kanalen of andere platforms kan worden geplaatst. Er waren op Sportel overigens meer partijen met nieuwe en slimme editing software. AI gaat de komende jaren de distributie van sportcontent sterk veranderen.

Graphics: mooier, gaver, spectaculairder

We zijn er al een beetje aan gewend als kijker; de mooie line-ups en graphics rondom het kijken van sportwedstrijden. Vooral bij het voetbal is dit al nadrukkelijk aanwezig, maar het is steeds vaker in ontwikkeling voor andere sporttakken. Voor de graphic aanbieders was er op Sportel dus nog heel wat markt te veroveren. Veel van deze bedrijven komen traditioneel uit het Verenigd Koninkrijk. Graphics kunnen worden voorbereid en kunnen dus ook in broadcast televisie maximaal worden benut.

Dreamwall uit België heeft een uitstekende reputatie op dit gebied. Naast mooie line-ups voor de wedstrijden lieten zij tijdens het EK-voetbal spelers uit de Belgische selectie ‘fysiek’ in de televisiestudio bij de interviewer verschijnen terwijl ze gewoon in het hotel zaten. Nieuwe toepassingen met graphics zullen ook steeds vaker gedreven worden door belangen van sponsors. Want wat het oog van de kijker vangt is ook goed voor de sponsor.

Integratie van content met data oplossingen

Ook Techonomy was natuurlijk niet voor niets op Sportel. Data zijn een belangrijke factor geworden in het businessmodel van de sport. Dat varieert van traditionele CRM oplossingen op basis van registraties (denk aan het registeren voor een betaald OTT platform) tot het verdiepen van inzichten in grote groepen fans (en vervolgens nieuwe segmenten bouwen). Dat heeft verschillende verdienmodellen. Het wordt bijvoorbeeld toegepast om terugkeer naar het kijkersplatform te beïnvloeden, maar wordt ook gebruikt voor cross sales van andere producten en diensten aan de fan. Duidelijk is inmiddels dat de beste data oplossing voor een sportorganisatie echt maatwerk is en op basis van de business doelstellingen moet worden ontworpen. Daar komt vervolgens een logische keuze uit voort voor de omvang en de vorm van de data oplossing.

Remote en AI camera productie

Als laatste de fascinerende ontwikkeling van camera’s op afstand. Het bedrijf Pixelot produceert daarmee over de hele wereld inmiddels 80.000 wedstrijden per maand en dat is op jaarbasis bijna een miljoen. De oplossingen zijn zowel vast als mobiel beschikbaar. Vast rondom binnen- of buitenvelden is natuurlijk het meest effectief. Wel moet je goed het onderscheid begrijpen tussen camera’s die een vast beeld produceren en camera’s die geautomatiseerd het spel volgen. Per sportcategorie wordt inmiddels de AI toepassing binnen de software geoptimaliseerd om het spel zo goed mogelijk te volgen. Kansen komen er nu voor de lagere sport categorieën. Zij kunnen nu vaker professioneel beelden aanbieden tegen veel lagere kosten. Gelukkig zien we dit in Nederland ook al gebeuren, onder andere het bij handbal, volleybal, voetbal en hockey.

Ja, en het ging op de Sportel conferentie natuurlijk ook over esports en de kansen die de sportindustrie daarin ziet. Maar daarover komt al het een en ander aan de orde in bijgaande video’s. Wel een spannende ontwikkeling nu esports kijkcijfers zich in de hogere regionen van de kijkcijfers gaan melden.

Terugblik op dag 1:

Terugblik op dag 2:

Terugblik op dag 3: