Veel sporten en competities hebben de laatste jaren een hoop kijkers verloren. Dat komt onder meer omdat jongeren over het algemeen minder interesse hebben in sport dan voorgaande generaties. Een Amerikaans bedrijf denkt hier met een nieuw businessmodel verandering in te kunnen brengen. Streamingservice Buzzer hoopt de drempel om naar live sport te kijken te verlagen met een geclusterd aanbod en gepersonaliseerde notificaties.
Uit een recent Amerikaans onderzoek van Morning Consult blijkt eens te meer dat de interesse van jongeren in sport minder is dan bij oudere generaties. Zo identificeren Gen Zers die momenteel tussen de 13 en 23 jaar oud zijn zich minder snel als sportliefhebber dan een groot deel van de rest van de bevolking. 53% van de 1.000 ondervraagde Gen Zers omschrijft zichzelf als sportfan. Voor alle volwassenen (18+) in de VS ligt dit percentage op 63% en voor millennials zelfs op 69%. Opvallend is dat bij mannen het verschil het grootst is; 58% van de mannelijke Gen Zers zegt sportfan te zijn, tegenover 75% van alle volwassen mannen.
Ook gaven jongeren in een ander gerelateerd onderzoek aan zich minder snel te bestempelen als fan van een specifieke sportorganisatie in vergelijking met de brede bevolking. Van de 27 sporten of competities in het onderzoek, zijn er maar twee waarbij Gen Zers in de meerderheid zijn als het gaat over het aandeel fans. Dit zijn esports en de NBA, terwijl het aandeel fans van de UFC gelijk was aan dat van de brede bevolking.
De mindere interesse van Gen Z in sport zien we ook terug in het kijkgedrag van deze doelgroep. Terwijl 42% van alle volwassenen en 50% van de millennials zegt minimaal één keer per week live sport te kijken, geeft maar een kwart van de jongeren tussen de 13 en 23 jaar aan wekelijks live sport te kijken. Bovendien is het aandeel Gen Zers dat nooit sport kijkt, twee keer zo hoog als bij millennials.
Het moge duidelijk zijn; voor sportclubs, -organisaties, atleten en merken ligt er een enorme uitdaging om jongeren toch te interesseren voor sport. Buzzer, een nieuw online platform, denkt de juiste formule te hebben gevonden om jongeren warm te maken voor sport. Het bedrijf heeft onlangs 4 miljoen dollar opgehaald bij een investeringsronde en gaat nu de markt op.
De visie van Buzzer is om sport op één plek samen te brengen en gebruikers gepersonaliseerde notificaties te sturen zodat het makkelijk wordt voor hen om live wedstrijden te volgen. Dit kan via bestaande abonnementen of zogenaamde microbetalingen. Gebruikers kunnen dus hun eigen abonnementen van bijvoorbeeld kabeltelevisie, ESPN+ of de NBA League Pass koppelen, maar ook voor een klein bedrag van bijvoorbeeld 0,99 dollar een (deel van een) wedstrijd kopen die ze willen zien.
De rechten voor veel sporten zijn versnipperd en via verschillende platforms te zien. Met name in de VS is een trend zichtbaar waarbij jongeren geen kabelabonnement meer nemen (zogenaamde cord-cutters) en alleen korte hoogtepunten tot zich nemen via bijvoorbeeld social media. Buzzer wil deze groep weer interesseren voor (live) sport door bovenop het huidige ecosysteem een nieuwe laag te bouwen waarbij gebruikers notificaties krijgen om eenvoudig via hun smartphone in te schakelen bij wedstrijden en evenementen. Het moet de toegang tot spannende sportmomenten vereenvoudigen.
De uitdaging voor Buzzer is tweeledig. Enerzijds moet het rechtenhouders en sportorganisaties ervan zien te overtuigen dat de dienst een aanvulling op het huidige aanbod is en geen aanval. Anderzijds is het de vraag of jongeren daadwerkelijk op deze service zitten te wachten en wel gaan inschakelen voor bepaalde sportwedstrijden en -evenementen.
Buzzer denkt dat bovenstaande vraag met ‘ja’ beantwoord kan worden en wil een nieuwe categorie in sport creëren. Het noemt dit ‘short-form live’. “Twitter is de ultieme sportbar. Maar gedurende mijn tijd daar merkte ik dat het vaak aanvoelt alsof je geen controle hebt over de afstandsbediening in de sportbar. Onze missie is om alle sportfans ongelimiteerde toegang tot live sport, waar en wanneer dan ook”, aldus oprichter en directeur van Buzzer, Bo Han.
Buzzer is nog niet operationeel en zal zeer waarschijnlijk eerst in de VS gelanceerd worden, voordat het eventueel naar Europa komt.
Headerfoto: Shutterstock.com