Oranjekoorts bestaat niet alleen tijdens evenementen. Ook door het jaar heen laten fans van TeamNL zich zien en horen. Als het gaat om engagement, interactie en het groeiende aantal nationale volgers is de online support van fans voor TeamNL namelijk aanzienlijk groter dan die van fans voor sommige traditionele grootmachten in de sport. TeamNL doet het dus niet alleen bovengemiddeld goed in de medailleklassementen, ook online staat Nederland meer dan zijn mannetje. Dat blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau Nielsen Sports dat deze data presenteert tijdens de uitreiking van de SponsorRingen.
Woensdagavond 5 juni vond de jaarlijkse uitreiking van de SponsorRingen plaats. Dit zijn de awards voor de beste sponsorcases van het jaar. Omdat ook de SponsorRing Sport deze avond uitgereikt werd en de wereld aan de vooravond staat van de Olympische Spelen in Parijs, stelde de organisatie samen met onderzoeksbureau Nielsen Sports een onderzoek in naar de impact van TeamNL en alle sporters in Oranje op sociale media ten opzichte van andere landen.
Nielsen Sports heeft in dit onderzoek de vergelijking gemaakt tussen TeamNL, Team USA, Team Great Britain en Team Germany. Daarbij onderzocht het de afgelopen twaalf maanden de interactie op Facebook, YouTube, Instagram, TikTok en X.
In die twaalf maanden reageerden de Nederlandse fans op vier van de vijf sociale media het hoogst van de onderzochte landen. Alleen op X lag het aantal mensen dat op berichten van TeamNL en de atleten reageert wat lager. Zowel bij Facebook, YouTube, TikTok en Instagram scoorde TeamNL procentueel verreweg het best.
Vooral Instagram is in Nederland een favoriet en veelgebruikt platform. Zo lag de interactie bij TeamNL bijvoorbeeld vier keer hoger dan bij Team Great Britain en Team USA. Verder volgt procentueel gezien (ten opzichte van de bevolking) circa twee keer zoveel Nederlanders dit belangrijke sportteam vergeleken met fans uit Groot-Brittannië. En zelfs vier keer zoveel als de Amerikaanse en de Duitse fans.
In de top tien van hardst groeiende Instagram-kanalen van zo’n vijftig bekende en opkomende atleten van TeamNL, Team GB en Team GER staan maar liefst zeven TeamNL’ers. De afgelopen twaalf maanden groeiden de accounts van onder andere baanwielrenners Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland, springruiter Harrie Smolders, Sifan Hassan en Mathieu van der Poel met meer dan twintig procent. Demi Vollering zag haar volgersaantal op Instagram het hardste stijgen. Het aantal Nederlandse Instagrammers dat Vollering in de afgelopen twaalf maanden wist te vinden, zorgde voor een stijging van ruim 95%.
Ook prestaties doen vanzelfsprekend wat met het aantal volgers en de interactie met de sociale kanalen van individuele atleten. De grootste toename op Instagram na een prestatie op de laatste Olympische Spelen van een TeamNL’er komt op naam van baanwielrenner Harrie Lavreysen. Tijdens de Olympische Spelen van Tokyo 2020 (gehouden in 2021) steeg het aantal volgers naar aanleiding van zijn twee gouden medailles op de teamsprint en de sprint en een bronzen medaille op de Keirin met ruim 67%. Deze meting werd gedaan aan het begin van de Spelen in Tokyo en na afloop. Voor de TeamNL atleten staat er met deze kennis niet alleen sportief, maar ook commercieel veel op het spel.