Techonomy ontwikkelt samen met KNVB campagne voor welkomstprogramma startende jeugdtrainers

Elke week staan er duizenden vrijwilligers als jeugdtrainer op het veld. Zij hebben een cruciale rol, want zij zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor het plezier en de ontwikkeling van spelers. Om de startende trainers te ondersteunen, ontwikkelde de KNVB samen met Techonomy het Welkomstprogramma Jeugdtrainers. Een belangrijk onderdeel van dit programma is de Aftrapmodule: een laagdrempelige introductiebijeenkomst van één avond waarbij nieuwe trainers de basisbeginselen van het trainen en coachen meekrijgen. Maar hoe bereik je deze diverse doelgroep – van jonge (selectie)voetballers tot ouders zonder voetbalachtergrond - effectief?

Om de Aftrapmodule stevig in de markt te zetten, ontwikkelde Techonomy een campagneplan dat inspeelt op de instroommomenten in de zomer- en winterstop. Elke campagne-uiting startte vanuit een herkenbaar probleem voor de beginnende trainers, zoals onzekerheid over het geven van een eerste training. Deze problemen fungeerden als zogeheten attention-grabber, waarna de content een concrete oplossing bood: deelnemen aan de Aftrapmodule.

Verplaatsen in campagne-uiting

De stijl van de uitingen over de Aftrapmodule was een afgeleide van de KNVB-huisstijl. Vervolgens werd de uiting toegespitst op de doelgroep. Zo werd gekozen voor beelden van trainers die leken op de gewenste deelnemers: niet druk coachend langs de lijn bij een seniorenwedstrijd op hoog niveau en overduidelijk heel ervaren, maar juist in een kleinere setting en met jeugdspelers. Doordat de doelgroep zich goed kon verplaatsen in de persoon in de campagneuiting, nam de betrokkenheid toe. Naast deze voetbalcampagnes ontwikkelde Techonomy ook een non-voetbalstrategie om ouders zonder voetbalachtergrond te bereiken. Via TikTok werd ingezet op specifiek de jongere trainers.

Door te werken met locatietargeting werd in iedere regio waarin de campagne verspreid werd, de dichtstbijzijnde sessie uitgelicht. De Aftrapmodules vonden immers plaats bij amateurverenigingen in heel het land, dus dan was het voor de jeugdtrainers wel zo prettig om meteen te zien waar in de buurt zij terechtkonden.

Explosieve groei

De strategie van Techonomy heeft zijn vruchten afgeworpen: de najaarscampagne van 2024 overtrof alle verwachtingen met een groei van 119% in aanmeldingen. Een mijlpaal in de ontwikkeling van en werving voor de Aftrapodules was het bereiken van de 10.000ste deelnemer, eind vorig jaar. Bovendien droegen de campagnes bij aan de uitbreiding van het aantal locaties, waardoor de Aftrapmodule nu een brede dekking heeft. Dat betekent weer meer mogelijkheden voor trainers om een Aftrapmodule te volgen, meer trainers met (basis)kennis van het vak en daardoor meer plezier en ontwikkeling op de velden!

Credits headerafbeelding: Bram Berkien - KNVB Media