Voetballers die challenges met een wc-rol uitvoeren, schaatsers die dansen met familie, basketballers die allerlei trucjes doen of wielrenners die zogenaamd met elkaar in gevecht gaan. Wie TikTok opent, ziet een enorme hoeveelheid content gemaakt door sporters en sportteams voorbijkomen. De sportwereld is sinds de corona-uitbraak een stuk actiever op TikTok. Het platform biedt dan ook nieuwe kansen in moeilijke tijden.
Het maken van video’s lijkt de favoriete bezigheid van de sportwereld tijdens het leven in isolatie. Veel atleten en organisaties hebben vanwege het coronavirus een TikTok-account aangemaakt, of zijn de laatste maanden actiever geworden op het platform. In de eerste drie maanden van dit jaar is de app 315 miljoen keer gedownload, waarmee het totaalaantal downloads inmiddels op 2 miljard staat. Hoewel dit niets over het aantal gebruikers zegt, is het aannemelijk dat inmiddels minimaal een miljard mensen TikTok gebruiken.
In Nederland heeft TikTok volgens Newcom Research tenminste 0,7 miljoen gebruikers. Het werkelijke aantal gebruikers ligt een stuk hoger, omdat de app enorm populair is onder 6-14-jarigen en die niet meegenomen worden in het onderzoek van Newcom.
Dat TikTok steeds populairder wordt, zien we dus ook terug in de sportwereld. De NBA is de populairste sportorganisatie op TikTok met meer dan 10 miljoen volgers. In Nederland hebben onder meer Ajax en de KNVB een actief account met honderdduizenden volgers. Maar het is nog wachten op de grote doorbraak in de Nederlandse sport, merkt ook Bas Tietema. “Je ziet dat er een scheiding is tussen sporters en clubs die het actief gebruiken en een groep die alleen nog passief naar video’s kijkt. Nu is echt de tijd om in te stappen en content te maken. Er liggen namelijk enorm veel kansen om snel te groeien. TikTok wil nu zoveel mogelijk gebruikers trekken om er daarna een verdienmodel omheen te bouwen. Je wordt als gebruiker gepromoot en je video kan snel viral gaan. Nu er niet gesport wordt en geen evenementen plaatsvinden heeft de sportwereld bovendien de tijd om na te denken over wat voor content er gedeeld en gemaakt kan worden voor fans. TikTok moet hierbij zeker een rol spelen. Er is veel groeipotentieel”, zegt de maker van onder meer Tour de Tietema.
Tietema is zelf sinds kort ook actief op TikTok met een eigen kanaal en daarnaast adviseert hij bedrijven en organisaties over hoe zij TikTok kunnen inzetten. De geboren Zwollenaar zou deze zomer onder meer video’s maken rondom de Tour de France, het EK voetbal en de Olympische Spelen, maar veel opdrachten zijn weggevallen vanwege het coronavirus. De lege agenda geeft hem nu de tijd om nieuwe concepten voor onder meer TikTok te bedenken. “Ik heb veel geleerd van Fabian Ouwehand, die in China een eigen TikTok agency heeft. Wij proberen op een leuke manier korte verhalen te vertellen. We gebruiken zowel oud als nieuw materiaal. Een eerste test was om mini-versies van onze afleveringen van Tour de Tietema online te zetten. Dat werd goed bekeken en daar zijn we mee doorgegaan. Eén video heeft al meer dan 100.000 views. Door actief te zijn op TikTok hebben we een nieuw publiek aangeboord.”
Net zoals vele andere platforms kent ook TikTok de nodige problemen. Zo zijn er vragen over de veiligheid van de app en verschenen er berichten in de media over discriminatie op het platform. Volgens Tietema wordt er hard aan gewerkt om van TikTok een volwassen en betrouwbaar platform te maken. “De makers willen graag wat meer serieuze content gaan delen. Nu staat TikTok vooral bekend om de dansjes en challenges. Maar de doelen voor in de toekomst gaan meer richting informatievoorziening en kennisdelen. Sport speelt ook een belangrijke rol in die visie.”
Hoewel TikTok enorm snel groeit, is in Nederland nog lang niet elke grote sportorganisatie of elk groot merk actief op het platform. Tietema deelt een aantal tips om een goede start te maken op TikTok. “Om succesvol te zijn moet je in ieder geval creatief zijn. Daarnaast zie je dat veel organisaties één persoon inzetten die het merk vertegenwoordigd. Op die manier weten onder meer NU.nl en de Washington Post extra verkeer naar hun website te trekken. Voor sportbonden en -clubs kan het lastig de sporters hiervoor in te zetten. Maar vrijwel iedereen in de sport heeft moeite jongeren te bereiken, en daar is TikTok juist een ideaal platform voor. Bovendien is de toon veel positiever dan bij andere social media. En de gebruikers zijn erg betrokken bij de content. Wij zien dat de conversie erg hoog ligt als je een vraag stelt, of linkt naar andere social media-kanalen.”
Dit blijkt ook uit een onderzoek van Influencer Marketing Hub in 2019, waarin de engagement tussen Instagram, TikTok en Twitter werd vergeleken. Uit het onderzoek blijkt dat hoe hoger het aantal volgers, hoe groter het verschil in betrokkenheid tussen de drie platforms. Als het aantal volgers relatief laag is – onder de 10.000 – is de betrokkenheid van gebruikers bij Instagram en TikTok nog redelijk gelijk. Bij meer dan 100.000 volgers is het verschil tussen TikTok (5,3%) en Instagram (1,1%) echter erg goot.
In China, waar TikTok is ontstaan, is de ontwikkeling van het platform een stuk verder dan in de rest van de wereld. Het biedt volgens Tietema een mooi kijkje in de toekomst. “In China is zelfs een heel succesvolle politie community. Daar is TikTok echt door de gehele samenleving omarmd. Er zijn plannen om een webshop te beginnen op het platform. Dat is natuurlijk superinteressant voor de sport. TikTok is perfect voor sport, omdat sport spectaculair is en emotie met zich meebrengt. Maar tegelijkertijd zie je dat het platform ook wordt gebruikt door officiële instituten om informatie over bijvoorbeeld corona te delen. TikTok is echt volwassen aan het worden.”
Wil je meer weten over kansen en mogelijkheden van TikTok? Bas Tietema is een van de sprekers op het driedaagse congres ‘Connect Online’, dat SPORTNEXT en Sponsorreport samen organiseren. Meer informatie en inschrijven kan via onderstaande button.