Hoewel Mathieu van der Poel bijna een week lang de gele trui droeg in de Tour de France en Team Jumbo-Visma de nodige successen boekte werd er dit jaar in Nederland een stuk minder naar ‘La Grande Boucle’ gekeken dan in voorgaande jaren. De kijkcijfers zijn zelfs met 16% gedaald ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde.
Ingepland tussen het EK voetbal en de Olympische Spelen vond eind juni en begin juli de Tour de France plaats. Het sportieve kijkcijferkanon weet jaarlijks wereldwijd honderden miljoenen mensen te boeien. Maar uit een analyse van de Vlaamse professor Daam Van Reeth van de KU Leuven blijkt dat de interesse in de Tour in de meest belangrijke markten lager ligt dan in voorgaande jaren. In onder meer Spanje, Duitsland en Nederland waren de kijkcijfers aanmerkelijk lager. Alleen in Frankrijk en Italië keken er meer mensen via de televisie naar de grootste wielerkoers ter wereld.
In Nederland lagen de kijkcijfers deze editie van de Tour 16% lager dan het gemiddelde over de laatste vijf jaar. Vergeleken met de laatste reguliere editie van ‘La Grande Boucle’ in 2019 – in het coronajaar 2020 werd de koers verreden in augustus en september – daalde de cijfers zelfs met 22%. Al vanaf de eerste etappe schakelden minder mensen in bij de NOS en Eurosport. Gedurende de Tour liep het gemiddelde kijkcijfer wel iets op – met de vijftiende etappe als uitschieter -, maar het kwam niet in de buurt van de cijfers van de voorgaande jaren. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de vroegere start van de Tour (eind juni in plaats van begin juli), de afwezigheid van een Nederlandse kanshebber op het winnen van de gele trui en de concurrentie van andere grote sportevenementen, zoals het EK voetbal.
In het vakblad Sport & Strategie liet professor Van Reeth eerder al zijn licht schijnen op de kijkcijfers van de Tour de France. “De Tour is de enige wielerwedstrijd die wereldwijd aandacht geniet, al moeten de 200 landen waarnaar de organisatoren graag verwijzen wel met een korreltje zout genomen worden. Op basis van mijn jarenlange studie schat ik dat er gemiddeld wereldwijd 20 miljoen kijkers per etappe zijn. Gecumuleerd wil dat dus zeggen dat de Tour over 21 etappes een klein half miljard niet-unieke kijkers heeft.”
Over het algemeen gesproken is het aantal kijkers in de belangrijkste markten van de Ronde van Frankrijk de afgelopen jaren gedaald. Al hangt dat ook samen met het succes van renners uit eigen land en het gegeven waar de Tourstart plaatsvindt. Zo zorgde het Grand Départ in Utrecht in 2015 voor extra interesse in Nederland. Van Reeth: “Eenzelfde effect kon in 2017 worden vastgesteld in Duitsland met de Tourstart in Düsseldorf en in 2019 in België met Brussel. In Nederland was de Ronde van Frankrijk van 2015 daardoor de best bekeken Tour van deze eeuw.”
Eurosport, dat zichzelf ‘Home of Cycling’ noemt, is de grootste broadcaster van wielersport in Europa met jaarlijks tot 100 live wielerwedstrijden. Vaak echter is het kijkpubliek op een sportzender relatief beperkt. Van Reeth: “In een land als Frankrijk, waar voor Eurosport apart moet worden bijbetaald en er een groot aanbod aan concurrerende sportzenders is, betekent een wielerwedstrijd op Eurosport letterlijk het decimeren van het kijkpubliek. Zo daalde het aantal Franse kijkers voor Milaan-San Remo in 2021 met 98 procent, van bijna 1,1 miljoen naar welgeteld 20.000, doordat het exclusief op Eurosport te zien was.”
In Nederland is de Tour, vooralsnog, op zowel de publieke omroep (NOS) als een commerciële zender (Eurosport) te volgen. Desondanks vielen de kijkcijfers tegen en gaat de afgelopen editie de boeken in als één van de minst populaire van de afgelopen jaren.
Headerfoto: Maciej Schulz / Shutterstock.com
Lees meer over de kijkcijfers van de Tour de France in het vakblad Sport & Strategie. Je kunt het blad los bestellen, of abonneer je via onderstaande button.