Mede door de komst van social media is de mediasportwereld enorm veranderd. Clubs, organisaties en merken zijn veranderd in mediabedrijven, waar entertainment en content een heel grote rol spelen. Twitter biedt deze partijen een podium om deze content onder een groot publiek te verspreiden én extra inkomsten te genereren. SPORTNEXT sprak met Simone Tomassetti van Twitter over het Amplify-programma, Twitter als ‘digitale huiskamer’ en het belang van personalisatie.
Ajax lanceerde in april als eerste Nederlandse voetbalclub een premium content partnership met Twitter. De Amsterdammers volgden hiermee het voorbeeld van onder meer de KNVB, RTL Nederland en Ziggo. Deze bedrijven doen mee met het Amplify-programma, dat is gemaakt om het voor uitgevers gemakkelijker te maken om inkomsten te genereren met video-inhoud op Twitter. Simone Tomassetti, Partner Manager Zuid-Europa, Benelux en Scandinavië bij Twitter, over de samenwerking met Ajax. “Wij zijn altijd bezig om uit te breiden en nieuwe partners te vinden waarmee we kunnen samenwerken. Daarbij kijken we naar de grootste partijen en de grootste contentmakers. Ajax heeft een van de grootste contentkanalen van Nederland en de club heeft internationale bekendheid. Het was voor ons daarom logisch met Ajax te gaan samenwerken.”
Nu Ajax onderdeel is van het Amplify-programma kan het gebruikmaken van verschillende voordelen die het programma biedt. “Het is een winwin-situatie voor alle partijen. De uitgever krijgt extra bereik en aandacht, omdat Twitter de content ook buiten hun eigen volgers onder de aandacht brengt. Daarnaast kan de contentmaker extra inkomsten genereren, omdat er advertenties voorafgaand, tijdens en na video’s getoond kunnen worden. Tot slot speelt innovatie een belangrijke rol. Met nieuwe features kunnen we voor extra betrokkenheid zorgen”, aldus Tomassetti.
Eigenlijk al vanaf de introductie in 2006 is Twitter een plek waar sportfans online bij elkaar kwamen om evenementen en wedstrijden te bespreken. Het medium heeft wereldwijd 330 miljoen maandelijks actieve gebruikers en sport behoort tot de meest populaire categorieën op Twitter. Tomassetti omschrijft het platform als een digitale huiskamer voor sportliefhebbers. “Twitter is het ideale tweede scherm voor tijdens een wedstrijd of evenement. Je gebruikt het platform niet omdat je precies weet welke informatie je wilt opzoeken, maar je gaat naar Twitter om iets nieuws te ontdekken en met elkaar in gesprek te gaan.”
“Sportclubs kunnen en moeten Twitter gebruiken om direct met hun fans en op een snelle manier te communiceren. Voor merken is het belangrijk om bij het gesprek van de dag aan te sluiten. Uit eigen studies blijkt dat er een directe relatie is tussen een stijging in sales en hoe vaak er over een merk wordt gesproken op Twitter.”
Via het Amplify-programma kan er ook op een andere manier extra inkomsten worden gegenereerd. Tomassetti: “Stel dat Ajax in een pre-roll voor een video een hardloopschoen van adidas onder de aandacht brengt. Wij kunnen die video van Ajax dan ook tonen aan gebruikers die geïnteresseerd zijn in hardlopen, maar die Ajax niet volgen. Normaal gesproken zouden zij deze video van Ajax waarschijnlijk niet zien, maar nu wel.”
Gevraagd naar de belangrijkste ontwikkeling op media- en marketinggebied, heeft Tomassetti een duidelijk antwoord. “Segmentatie wordt met de dag belangrijker. Merken willen vissen in volle vijvers en klanten op de juiste manier benaderen. Aan de andere kant willen gebruikers een gepersonaliseerde ervaring. Twitter is het juiste platform voor beide groepen. Het kan ervaringen bieden aan gebruikers gebaseerd op hun interesses en merken tools bieden die hen helpen om de gewenste doelgroepen te targetten.”
Tomassetti ziet personalisatie als de sleutel naar succes voor organisaties en merken. “Segmentatie vindt op verschillende manieren plaats. Segmentatie in platform, dus televisie, radio, social media, OTT etc. En segmentatie op het gebied van rechten. Tien jaar geleden hadden alleen de tv-rechten echte waarde. Vandaag de dag wordt hetzelfde evenement in diverse formats verkocht aan verschillende platforms. Sportcontent is van oudsher een goede manier om de interesse van mensen te wekken, dus het is niet gek dat er zo’n strijd om sportrechten is.”
"We hebben al aangetoond dat we een goede partner zijn om een nieuw publiek te bereiken en een deel van de investering terug te verdienen"
“Bij Twitter werken we inmiddels samen met de belangrijkste rechtenhouders van over de hele wereld. We presenteren onszelf als de ideale samenwerkingspartner voor omroepen, sportclubs, competities en merken. We hebben al aangetoond dat we een goede partner zijn om een nieuw publiek te bereiken en een deel van de investering terug te verdienen. Ik denk dat dit de belangrijkste reden is dat al meer dan duizend bedrijven onderdeel zijn van het Amplify-programma. We hebben een duurzaam businessmodel gevonden en gaan de komende jaren verder met de mooiste content tonen in samenwerking met rechtenhouders.”
Headerfoto: Vlad1988 / Shutterstock.com