Het is een van de belangrijkste taken voor sportverenigingen: communiceren met de achterban. In de communicatie-uitingen spelen aansprekende flyers en online visuals een steeds grotere rol, maar het zelf ontwerpen van dergelijke uitingen is ook een onderdeel waar veel clubs nog moeite mee hebben. Vijf sportbonden hebben nu de handen ineengeslagen en samen de nieuwe tool ‘Clubdesigns’ ontwikkeld, waarmee verenigingen zelf designs kunnen maken.
Clubdesigns is een initiatief van de vijf sportbonden die gevestigd zijn in DeWeerelt in Utrecht: de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF), Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV), Watersportverbond en Nederlandse Volleybalbond (Nevobo). De verenigingen die onder deze bonden vallen kunnen de tool kosteloos gebruiken om hun communicatiemiddelen mee te ontwerpen.
“Verenigingen communiceren veel met hun achterban, waarbij het belangrijk is hoe je je boodschap verpakt”, zegt Martin van Berkel, manager communicatie en media bij de Nevobo. “Vormgeving is een vak. Veel verenigingen hebben dit niet in huis en proberen zelf iets te ontwerpen voor hun uitingen. Naast dat dit een tijdrovende klus is, is het resultaat zonder die expertise ook niet altijd even geweldig. Dat is zonde, want op die manier straal je niet uit wat je wilt uitstralen met jouw club.”
In de nieuwe tool staan templates voor posters, flyers, visuals voor social media, narrowcasting en roll-up banieren. De templates zijn zo opgebouwd dat elke club deze op maat kan maken met eigen inhoud en uitstraling. Zo kunnen de kleuren, foto’s en teksten naar wens worden ingesteld. Ook kunnen het clublogo of de logo’s van sponsoren in diverse middelen verwerkt worden.
'De totstandkoming van Clubdesigns is het begin van meer samenwerking tussen sportbonden'
Het was een van de eerste grote projecten die de vijf sportbonden in Utrecht met elkaar opzetten. "De samenwerking is heel goed verlopen”, kijkt Van Berkel terug. "Omdat je met vijf verschillende partijen werkt, gaat er iets meer tijd overheen. Maar aan de andere kant is er ook meer expertise voor handen en kun je de financiering verdelen over vijf partijen. De investering is dus verspreid en nu kunnen meerdere sporten van de tool profiteren. De start oogt alvast veelbelovend. In een week zijn al 1.700 designs aangemaakt."
NOC*NSF is ook aangesloten op de samenwerking, waardoor andere verenigingen eveneens van de tool profiteren. "Elke sport kan zijn eigen templates selecteren. Andere bonden kunnen voor een vooraf vastgesteld tarief aanhaken en gebruikmaken van Clubdesigns. We hopen zoveel mogelijk sportbonden en -verenigingen hiermee te kunnen helpen."
De samenwerking tussen de vijf sportbonden smaakt volgens Van Berkel naar meer. Een volgend project werd zelfs al kort na de start van Clubdesigns gelanceerd “We zijn een podcast gestart, waar telkens twee atleten van verschillende sporten geïnterviewd worden. Francisco Elson is de vaste side-kick van het programma. Ik verwacht dat de samenwerking tussen de bonden alleen maar intensiever wordt. Er is bij elke sportbond veel expertise aanwezig, waar we van kunnen leren. De totstandkoming van de tool Clubdesigns is het begin van meer.”