Content is king. Deze gevleugelde uitspraak in sportmarketing staat nog als een paal boven water, want sportfans willen steeds meer weten van hun favoriete clubs of atleten. De groeiende social media-afdelingen bij sportorganisaties staan symbool voor deze ontwikkeling. Met huidig SPECO-student Robbin Smits, alumnus Dries Govers en SPECO-docent René Foolen bespreken we de trends op het gebied van content.
Twintig jaar geleden waren radio, televisie en de krant de belangrijkste communicatiekanalen voor een sportorganisatie, nu zijn dat social media, (club)apps en websites. In Nederland is deze verschuiving bijvoorbeeld bij Ajax duidelijk te zien. De social media-afdeling is in korte tijd enorm gegroeid en social media is inmiddels een van de drie pijlers van Ajax Media.
Dries Govers (26) maakte eerst als stagiair en tegenwoordig als social media coördinator de ontwikkelingen van dichtbij mee. “Toen ik begin 2016 aan mijn stage bij Ajax begon, deed ik veel redactioneel werk voor de website, zoals spelers interviewen en verhalen uitwerken. De andere helft van de werkzaamheden bestond uit content creëren voor social media. We gebruikten destijds vooral nog Facebook en Twitter. Instagram en Snapchat kwamen net op. Social media waren destijds nog vooral een platform om nieuws aan te jagen en fans naar de website te leiden. Dat doen we nog steeds, maar we zetten social media veel breder in. We bereiken zoveel mensen via social media. Daarmee zijn die kanalen ook steeds waardevoller geworden voor onze partners.”
Govers is een van de vele SPECO’ers op de social media-afdeling bij Ajax. Sinds een aantal jaar werken de opleiding en de club intensief samen. Zo liep de 23-jarige Robbin Smits dit studiejaar stage bij de Amsterdammers. “Ik hield mij vooral bezig met content over de jeugd. Dus op zaterdagen naar sportcomplex De Toekomst om de wedstrijd te volgen, doelpunten te filmen en andere opvallende zaken vast te leggen. Ook zette Ajax mij in om via social media verslag te doen van de trainingen van het eerste elftal.”
Smits kreeg tijdens zijn stage een goed beeld van hoe er gewerkt wordt bij Ajax. “Ajax Media heeft een duidelijke strategie. Elke sportorganisatie is actief op social media, maar iedereen pakt het net iets anders aan. Bij Ajax draait veel om de beste kwaliteit leveren en de positionering ‘For the Future’, dat zie je ook heel duidelijk terug op de kanalen. Een club als Spartak Moskou pakt het weer heel anders aan door regelmatig de draak te steken met zichzelf en veel memes te gebruiken in de content. Het belangrijkste is dat je content blijft publiceren die in lijn is met wat je wilt uitstralen als organisatie.”
Bij SPECO wordt er in de lessen veel aandacht besteed aan het proces dat voorafgaat aan het bedenken en maken van content, geeft docent René Foolen (38) aan. “Het is belangrijk eerst voor ogen te hebben wat de merkidentiteit is van de organisatie of atleet waarvoor je content maakt. Maar we leren studenten ook hoe je een unieke en onderscheidende merkidentiteit creëert. Door dit zelf ook te onderzoeken, kunnen de studenten heel goed schakelen tussen verschillende organisaties. Ze snappen dat content vanuit een mediabedrijf anders moet zijn dan de content van een sportorganisatie. De kracht van SPECO is dat studenten beseffen namens wie en voor welk publiek ze content maken én dat ze het ook nog eens zelf kunnen produceren.”
“Ook aan dat laatste aspect besteden we veel aandacht, studenten leren bij SPECO Sportcommunicatie onder andere visuals te maken, video’s te monteren en logo’s te ontwerpen. Weten wat je moeten posten is één, maar het ook daadwerkelijk kunnen creëren is net zo goed een vereiste voor de moderne contentmaker.”
Govers onderschrijft dat SPECO hem goed voorbereidde op het werk bij Ajax. “Ik heb bijvoorbeeld veel gehad aan het vak sportsponsoring. We bespraken in de lessen veel cases, zoals de branding van de Super Bowl door Pepsi. Daardoor kreeg ik beter inzicht in hoe belangrijk de partners van een organisatie zijn en dat je hun belangen moet behartigen in de content die je maakt. Ook heb ik veel gehad aan de lessen over het schrijven van zowel korte als lange teksten.”
Met de toename van het aantal social media-kanalen wordt het nog belangrijker om de fans op de diverse platforms op de juiste manier te bedienen. Govers: “Elk kanaal heeft zijn eigen fans. Op TikTok zit een jongere doelgroep die snelle en flitsende videocontent wil. Daar wil je inspelen op trends en muziek en humor gebruiken om interactie te krijgen. Twitter is veel meer een nieuwskanaal. Daar kun je juist aanhaken op de actualiteit. En dan veranderen de algoritmes en trends ook nog eens regelmatig. Weten hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken is echt cruciaal als je op dit moment in de media wilt werken.”
Wie in de sport (of daarbuiten) aan de slag wil in de media, doet er goed aan zelf actief te zijn op social media, denkt Smits. “Het belangrijkste voor een contentmaker is dat je creatief bent. Je moet gevoel hebben voor tekst en pakkende captions kunnen maken. Ook flexibiliteit is belangrijk, want zeker bij een voetbalclub kan er binnen een uur belangrijk nieuws zijn waar je op moet inspelen. Door zelf veel actief te zijn op social media, ken je de ‘ongeschreven wetten’, trends en ontwikkelingen. Dat is waardevol voor een organisatie.”
'Het draait in de sport meer dan ooit om fan engagement en content is dé manier om fans betrokken te houden'
De docenten bij SPECO volgen de ontwikkelingen in media op de voet en passen het lesprogramma jaarlijks aan de laatste trends aan. Eén ding staat voor Foolen als een paal boven water: content is onmisbaar geworden voor de sport. “Tijdens de coronapandemie gingen clubs nog meer inzetten op content om fans betrokken te houden. Lange tijd leek het erop dat snackable content de nieuwe standaard ging worden in de sportwereld. Maar de sportfan blijkt ook nog steeds interesse te hebben in (langere) wedstrijden. Zo werden de play-offs in de NFL dit voorjaar enorm goed bekeken. Voor organisaties is het dus van belang korte content voor platforms als TikTok aan te bieden, maar ook documentaires te maken of een kijkje achter de schermen te bieden."
"In z’n algemeenheid is het belangrijk om altijd te bedenken voor wie je de content maakt. Want het draait meer dan ooit om fan engagement en content is dé manier om fans betrokken te houden bij een merk, club of organisatie.”
Headerfoto: Photo Ajax Jasper Ruhe