Walt Disney gaat de komende jaren volop inzetten op de verschillende videostreamingdiensten van het bedrijf. Een reorganisatie van de media- en entertainmenttak betekent dat de eigen contentplatforms nog belangrijker gaan worden. De focus van Disney op streaming gaat mogelijk ook gevolgen hebben voor de sportwereld en het sportmedialandschap. Een analyse.
Op maandag 12 oktober kondigde Disney-topman Bob Chapek aan dat alle tv-netwerken, filmstudio's en streamingdiensten voortaan onder één divisie vallen met de naam Media en Distributie. De beslissing wordt mede ingegeven door de coronacrisis, die ervoor heeft gezorgd dat de streamingdiensten van het bedrijf nog belangrijker zijn geworden. De filmtak heeft het moeilijk omdat veel bioscopen in grote delen van de wereld zijn gesloten en de tv-zenders van Disney lopen veel advertentie-inkomsten mis omdat bedrijven minder budget voor reclame hebben. Daar komt bovenop dat in de Verenigde Staten steeds minder huishoudens kabeltelevisie hebben, het zogenaamde cord-cutting.
“Deze reorganisatie zal onze groei op het gebied van direct-to-consumer versnellen, wat essentieel is voor de toekomst van ons bedrijf. De nieuwe organisatiestructuur, waarbij de contentcreatie apart staat van de distributie, zorgt ervoor dat we effectiever en sneller kunnen creëren wat consumenten willen en het kunnen aanbieden op een manier die zij graag willen”, schreef Chapel in een interne memo die is ingezien door TechCrunch.
Zoals hierboven genoemd zijn er steeds minder Amerikanen met kabeltelevisie. Met name jongeren kiezen voor andere opties om in hun contentbehoefte te voorzien. Sport is een van de weinige categorieën die nog wel massaal via de televisie wordt bekeken. Maar ook hierin is een verandering aanstaande, denken sommige experts. Het model dat Disney nu vanwege corona hanteert met enkele grote filmproducties – in première laten gaan op het eigen platform in plaats van in de bioscoop – zou ook kunnen doorsijpelen naar sport. Dus niet meer uitzenden via een tv-kanaal, maar alleen nog aanbieden via een streamingdienst.
Dit verschijnsel zal waarschijnlijk voor het eerst te zien zijn in de VS. Als de trend van cord-cutting blijft doorzetten, zullen traditionele kabelbedrijven namelijk niet meer in staat zijn de bedragen voor sportrechten te betalen zoals ze nu nog wel doen. Door een Disney-bundel aan te bieden met Disney+, Hulu en ESPN+, de drie eigen streamingdiensten, bindt bedrijf verschillende doelgroepen aan zich, waarmee het een voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie. In de VS is deze bundel al beschikbaar voor 12,99 dollar per maand, wat een stuk goedkoper is dan veel tv-abonnementen.
Topman Chapel kondigde ook aan dat er drie contentgroepen binnen Disney komen: studios, sport en entertainment. Een speciaal team zal voor elke productie kijken wat de meest geschikte manier is om deze te vermarkten. Voor sportproducties kan dit dus betekenen dat deze exclusief (in de VS) te zien zullen zijn via ESPN+. Dit platform werd in 2018 geïntroduceerd in de VS. Gebruikers kunnen er onder meer de UFC, Major League Soccer en documentaires bekijken. In het tweede kwartaal, waarin bijna geen live sport was te zien, steeg het aantal abonnees van 7,9 naar 8,5 miljoen. Nu de sport wereldwijd weer is hervat, is de verwachting dat het aantal abonnees sterk zal groeien de rest van het jaar.
De groei van het aantal abonnees komt onder meer omdat ESPN dit jaar een aantal succesvolle documentaires over topsporters uitbracht. Zo brak The Last Dance over Michael Jordan verschillende kijkcijferrecords. Daarnaast verschenen in 2020 ook programma’s over Lance Armstrong en Oscar Pistorius, die onder meer werden aangegrepen om ESPN+ in de markt te zetten.
Interessant aan dit verhaal voor Nederland is dat FOX Sports per 1 januari wordt vervangen door ESPN. Door de overname van FOX door Disney, wordt gestopt met die naam en heet de zender per 1 januari ESPN. In eerste instantie verandert er waarschijnlijk weinig, behalve de kleuren van de zender. Het blauw wordt rood-wit. Maar op de lange termijn kan ook de Nederlandse consument iets gaan merken van de nieuwe strategie van Disney. Het afgelopen jaar zijn onder meer de documentaires van Armstrong en Pistorius al te zien geweest op FOX Sports. Tevens worden er veel andere Amerikaanse sportdocumentaires, zoals de serie 30 for 30, op de zender uitgezonden. Mocht ESPN+ een succes blijken in de VS, dan is het niet ondenkbaar dat Nederland een van de eerste internationale markten zou zijn waar de service uitgerold wordt.
Daarbovenop komt nog dat Disney een samenwerking met Feyenoord is aangegaan voor een zogenaamde ‘inside-documentaire’ op Disney+. De Rotterdamse club wordt het hele seizoen gevolgd met camera’s. Feyenoord ontvangt hiervoor een bedrag van 3 miljoen euro. Nu wordt de serie nog aangeboden via Disney+, maar logischer is het om dit in de toekomst via ESPN+ te doen. Of om ook internationaal verschillende diensten te bundelen en mensen met goede sportcontent over de streep te trekken een abonnement af te sluiten.
Het hierboven beschreven scenario is vooralsnog toekomstmuziek. Sta echter niet raar op te kijken als Disney in de onderhandeling over de tv-rechten van de Eredivisie opeens een belangrijke speler wordt. Het bedrijf kiest duidelijk voor een strategie waarin (premium) content een speerpunt is en waarbij de eigen platforms een cruciale rol spelen. Daarmee kan het weleens als winnaar in het gevecht om de (media-)aandacht van de consument uit de strijd komen.
Headerfoto: DANIEL CONSTANTE / Shutterstock.com/ Foto in tekst: Ivan Marc / Shutterstock.com