Vanaf 7 januari 2025 kunnen Nederlandse golffans kennismaken met een nieuwe, innovatieve golfcompetitie: TGL. De competitie, die is opgericht door de onderneming van golficonen Tiger Woods en Rory Mcllroy en die beiden ook zullen deelnemen, wordt gespeeld in een stadion, gaat sneller dan het traditionele golf en maakt volop gebruik van de technologische mogelijkheden die er anno 2024 zijn. Ziggo Sport, dat al het meest uitgebreide golfaanbod van Nederland heeft, gaat TGL uitzenden.
In TGL nemen zes teams (Atlanta Drive GC, Boston Common Golf, Jupiter Links Golf Club, Los Angeles Golf Club, New York Golf Club en The Bay Golf Club), elk bestaande uit topgolfers van de PGA Tour, het tegen elkaar op in een drie-tegen-drie teamformat. De competitie bestaat uit vijftien reguliere seizoenswedstrijden, die doordeweeks worden afgewerkt, waarna de vier beste teams doorgaan naar de halve finales. Het seizoen sluit af met een finale waarin de twee sterkste teams strijden om de SoFi Cup.
De opzet van de nieuwe golfcompetitie is niet het enige baanbrekende: in plaats van op een grote golfbaan in de buitenlucht wordt TGL gespeeld in een speciaal gebouwde arena, het SoFi Center in Palm Beach Gardens (Florida). Dit stadion is ontworpen voor een interactieve kijkervaring en biedt plaats aan 1.500 fans die dicht op het speelveld zitten.
In het stadion slaan de spelers hun ballen naar een enorm scherm van 315 vierkante meter, waarop de virtuele golfbaan wordt weergegeven. Dit scherm toont verschillende uitdagende golfbanen, met kliffen, kustlijnen en zandduinen. Ligt de bal binnen 45 meter van de hole? Dan schakelen de spelers over naar de GreenZone, een kunstmatige green in de SoFi Arena. Deze GreenZone kan van vorm veranderen dankzij honderden ingebouwde motoren en creëert daardoor elke keer een andere situatie voor de spelers.
Ook het tempo van TGL-wedstrijden ligt een stuk hoger dan dat van het traditionele golf. Waar een gewone golfwedstrijd uren kan duren, spelen TGL-teams wedstrijden van slechts twee uur met een shotklok van 40 seconden per slag.
Voor tv-kijkers brengt TGL extra spanning door de combinatie van live actie en technologie. Met real-time statistieken en spelers die een microfoon dragen, zitten kijkers dicht op de actie. TGL maakt van golf een teamsport die kijkers vanuit huis op een nieuwe manier kunnen beleven.
“Met de komst van TGL voegen we iets bijzonders toe aan ons golfaanbod,” aldus Marcel Beerthuizen, directeur van Ziggo Sport. “Veel sporten ontwikkelen nieuwe spelvormen, met als doel de sport toegankelijker te maken en een breed en ook nieuw publiek te bereiken. TGL is zo’n innovatie met golficonen Tiger Woods en Rory McIlroy als belangrijke publiekstrekkers. Het wordt een nieuwe kijkervaring, we zijn trots dat we deze exclusief kunnen aanbieden aan onze Nederlandse kijkers en volgers.”
Fotocredits: TGL PRESENTED BY SOFI | TGL PRESENTED BY SOFI