Veronica ontpopt zich steeds meer tot dé sportzender van Nederland. De omroep heeft al de rechten voor de Champions League, Oranjevrouwen, GLORY en UFC, en daar blijft het niet bij als het aan zendermanager Bastiaan van Dalen ligt. In een interview met SPORTNEXT gaat hij dieper in op zijn plannen met Veronica, de toekomst van lineaire tv en de ontwikkeling van nieuwe online platformen.
Jullie sportportfolio is de laatste jaren snel gegroeid. De laatste toevoeging is de exclusieve uitzendrechten van alle live UFC-evenementen. Waarom past de UFC goed bij Veronica?
Van Dalen: "Voor het antwoord op deze vraag, moet je eerst uitzoomen. Want wat is Veronica? We zijn natuurlijk meer dan sport. Veronica was altijd een vrij kleine zender, met heel veel content die weinig cohesie had met elkaar. Drie jaar geleden hebben we ons gefocust op drie pijlers: film, komedie en sport. Deze drie pijlers hebben één ding gemeen: we zoeken het allerbeste binnen die contentpijler. We volgen een soort blockbuster-strategie."
"De UFC past daar goed bij, want het is de beste competitie binnen Mixed Martial Arts. Daarnaast vinden wij dat de UFC niet helemaal tot zijn recht kwam achter een betaalmuur. We denken er meer uit te kunnen halen, zeker ook omdat er een aantal interessante Nederlandse vechters op het punt staat door te breken. Tot slot zocht de UFC nog een merk wat hen verder kon helpen om de sport groter te maken in Nederland. En wij denken dat merk te zijn."
Wat zijn jullie verwachtingen met betrekking tot de UFC?
"Wij denken dat er de potentie is om een half miljoen kijkers op televisie aan te spreken. Essentieel hierin is wel dat er dat een Nederlander echt doorstoot naar de top. Aan Max Verstappen en Rico Verhoeven zie je hoeveel impact het succes van een Nederlander heeft op een sport."
"Op zaterdag 23 februari vond er een UFC-evenement plaats in Tsjechië, waar ook Stefan Struve (destijds nummer 15 op de wereldranglijst in het zwaargewicht, red.) in actie kwam. Dat was het eerste event dat we live op televisie uitzonden. We hebben groots uitgepakt, net zoals we ook bij GLORY-events doen. We trokken bij dat evenement duidelijk meer kijkers dan tot nu toe. De livestreams worden momenteel tussen de 5.000 en 10.000 keer bekeken. De samenvatting op maandagavond scoorde de eerste paar keer rond de 50.000 kijkers. We willen uiteraard groeien en geloven ook dat het kan."
'De interesse van Veronica ligt bij sporten die een groot publiek aanspreken en competities die de beste zijn binnen hun sport'
Voorlopig concentreert Veronica zich op twee sporten: voetbal en vechtsport. Blijft dat ook de focus voor het komende jaar?
"We kijken altijd naar rechten die vrijkomen. Daarbij houden we de kosten en de online component in de gaten. Op dit moment hebben we rechten voor de Champions League, Oranjevrouwen, UFC en GLORY; allemaal topcompetities en topteams. Onze interesse ligt bij sporten die een groot publiek aanspreken en competities die de beste zijn binnen hun sport. We hebben geëxperimenteerd met kleinere sporten, zoals zeilen en de Volvo Ocean Race. Maar het trok een te klein publiek."
2018 was het beste jaar ooit voor Veronica. Jullie bereikten gemiddeld elke maand 10,1 miljoen mensen. Hoe groot was de rol van sport daarin?
"De eerste zes maanden van 2018 hadden we alleen de Champions League en een paar wedstrijden van de Oranjevrouwen. Maar in de Champions League waren geen Nederlandse clubs meer actief. Dat zie je terug in de kijkcijfers. Dus het eerste half jaar heeft Veronica heel erg geleund op films – de Meimaand Filmmaand was onze beste maand ooit. Het tweede deel van 2018 heeft sport gedomineerd. Natuurlijk droegen de goede prestaties van Ajax en PSV in de Champions League daar enorm aan bij. Dat gaf een boost aan de kijkcijfers. Maar ook de Oranjevrouwen, GLORY en Veronica Inside scoorden goed. Veronica Inside sluit heel mooi aan bij de beleving van onze voetbalkijker."
"Wat ook meespeelt is dat onze programma’s goed op elkaar zijn afgestemd en veel overlap hebben. Voorheen werd de Champions League uitgezonden op SBS6 en zag de kijker reclames van K3 zoekt K3. De affiniteit van de voetballiefhebber met een dergelijk programma is niet heel hoog. Programmeer je een blockbuster met veel actie en mooie dames in je reclameblokken, dan is is de overlap in je doelgroep veel groter. Het versterkt elkaar."
De Champions League bij Veronica is een schot in de roos gebleken. Had je verwacht dat jullie gemiddeld meer dan 2 miljoen kijkers zouden trekken?
"Ik had het niet verwacht, maar er wel van gedroomd. Naast de successen van Ajax en PSV speelt ook mee dat de aanvangstijden zijn veranderd. De wedstrijden worden nu gespeeld om 19.00 uur en 21.00 uur. Daardoor valt de voorbeschouwing op de tweede wedstrijd in primetime en dat telt zwaar mee. De analyses vooraf en na afloop worden een stuk beter bekeken dan vorig jaar en dat komt ook door de keuze in presentatoren en analisten die we hebben gemaakt. Er zijn twee vaste teams met Wilfred Genee en Hélène Hendriks als presentatoren. Ook als er geen Nederlandse clubs meer actief zijn in de Champions League denken we de kijker vast te kunnen houden door kwaliteit te bieden, zowel op als naast het veld."
Je gaf aan dat de online component bij het binnenhalen van sportrechten belangrijk is. Hoe ziet de online strategie van Veronica er met betrekking tot sport uit?
"We maken veel online content, maar nu gaat dat allemaal nog op één hoop. Iemand die geïnteresseerd is in bijvoorbeeld de nieuwste filmtrailers zit niet per se te wachten op content over kickboksen en andersom geldt hetzelfde. We gaan deze content dus anders distribueren binnen onze eigen omgevingen. Het doel is zo onze doelgroep beter te voorzien van relevante content die aansluit op hun interesse."
"Met de komst van Veronica Inside is dit proces al in gang gezet. Via de online kanalen van het programma verspreiden we voetbal gerelateerde content. Dit gaan wij ook doen voor de overige sporten. Je moet denken aan apps, websites maar ook YouTube-kanalen waarvoor wij content gaan produceren."
"Ook gaan we nog meer inzetten op social media. Uiteraard om de doelgroep van informatie te voorzien over de wedstrijden en spelers, maar ook om interviews, korte quotes en updates over de (live)wedstrijden te tonen. De content die je niet op tv ziet. We willen echt via onze social media-kanalen de beleving van de kijker verrijken."
'Tv zal de komende jaren zeker een grote rol blijven spelen in het medialandschap, mits de content een hoge urgentiewaarde heeft, zoals bijvoorbeeld bij live sport of nieuws'
De wedstrijden van de Oranjevrouwen bij Veronica trekken veel kijkers. Waarom is het, buiten de kijkcijfers, belangrijk voor jullie de rechten voor de oefen- en kwalificatiewedstrijden te behouden?
"Naast de goede kijkcijfers is het oprecht leuk om deze sport op tv te brengen. Er zit enorm veel enthousiasme en positiviteit rondom vrouwenvoetbal. Dat zie je terug in voor- en nabeschouwingen en ook via social media. De speelsters zelf delen veel via hun eigen kanalen en werken graag mee aan marketing- en pr-activiteiten rondom de wedstrijden. En natuurlijk hebben wij als Veronica commerciële doelstellingen, maar het is absoluut een bonus dat onze marketing-activiteiten ook afstralen op de sport en de dat we zo samen bouwen aan de groei. Want met die groei komen er meer inkomsten, wat weer goed is voor de toekomst van het vrouwenvoetbal."
Tot slot: hoe zie jij de toekomst van televisie?
"De daling van linear kijken is sinds begin 2019 gestagneerd. Maar de markt is hard aan het veranderen, dat is gewoon een feit. Het consolideren van de markt zal uiteindelijk ook op merkniveau gaan plaatsvinden. Daar zullen enkele merken overblijven die hun content over elk mogelijk platform distribueren. Tv zal daar de aankomende jaren nog zeker een grote rol in blijven spelen, mits de content een hoge urgentiewaarde heeft, zoals bijvoorbeeld bij live sport of nieuws. Content die momenten gebonden en actueel is."
"Daar zetten we bij Veronica ook op in. Er komen wat grote projecten aan, zoals een nieuwe talkshow met Wilfred Genee en Hélène Hendriks. En we zoeken nog altijd naar een nieuwe parel op het gebied van sport die wij kunnen uitbouwen."
Lees in het SPORTNEXT magazine meer over Veronica en de magistrale mediastrategie van John de Mol.
Foto's: Veronica en shutterstock.com