Studenten van de opleidingen SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie (Fontys Economische Hogeschool Tilburg) hebben sinds vorig jaar de kans zich te bewijzen als professional in de sportwereld. Middels een samenwerking met sportmarketingbureau Triple Double is een uniek onderwijsconcept ontstaan: BURO SPECO. Een bureau waar een kleine groep studenten werkt aan campagnes voor klanten uit de sportwereld.
De opleidingen SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie (Fontys Economische Hogeschool Tilburg) & sportmarketingbureau Triple Double werken al jaren samen. Vanuit de behoefte om studenten alle mogelijkheden geven zich te ontwikkelen en talent op te leiden, is BURO SPECO ontstaan. ”Als SPECO zijnde vinden wij het belangrijk dat studenten iets naast hun studie doen. Daarvoor hebben we het vak personal branding, waar studenten worden geholpen zichzelf te ontwikkelen en te ontdekken wat ze kunnen en willen doen. We laten studenten ook altijd vrijwilligerswerk doen bij sportevenementen, omdat dit waardevolle ervaring is die je opdoet”, legt Lars Hagen, Opleidingscoördinator SPECO Sportcommunicatie, uit.
“Aan de andere kant hadden we bij SPECO het Honours Programma voor studenten die in zichzelf wilden investeren. We boden een verdiepend en verbredend programma aan, waar bekende mensen uit de sportwereld als spreker werden uitgenodigd. De studenten moesten hier dan een essay over maken. We vroegen ons af dit concept toekomstbestendig was en zijn gaan nadenken over manieren om excellerende en ambitieuze studenten iets extra’s te bieden. Daar is het idee van een studenten sportmarketingbureau uit voortgekomen.”
Gezien de lange geschiedenis tussen SPECO en Triple Double lag een samenwerking in SX Eindhoven, de standplaats van het sportmarketingbureau, voor de hand. Een kleine groep studenten – iedereen kan zich hiervoor aanmelden – werkt aan verschillende projecten voor opdrachtgevers. “De studenten werken onder professionele begeleiding van Triple Double en een docent van SPECO. Ze vervullen alle rollen die bij sportmarketing horen. In september 2019 zijn de eerste studenten al gestart met opdrachten voor onder andere het Jeugdfonds Sport Eindhoven en De Hand van Maradona. Voor het Jeugdfonds Sport Eindhoven hebben zij meerdere projecten uitgevoerd waaronder voor Marathon Eindhoven om zo meer aandacht, zichtbaarheid en donaties voor het fonds te genereren”, zegt Hagen.
De tweede lichting SPECO’ers is begin 2020 gestart. BURO SPECO krijgt vorm door een kantoor dat zich vestigt in SX. “Het opleiden van sportmarketingtalent is bij ons altijd topprioriteit geweest en dit zal in de toekomst niet anders zijn. Sterker nog, met dit initiatief willen we dit naar een nog hoger niveau tillen. Veel jonge mensen willen in de sport aan de slag. BURO SPECO geeft studenten de kans dit ook echt te laten zien”, aldus Pieter Kuijpers van Triple Double.
Volgens Hagen is de eerste fase van BURO SPECO erg succesvol verlopen. “Zowel wij, Triple Double als de studenten kijken positief terug op de eerste ervaringen. Het is mooi om te zien dat alle studenten een enorme ontwikkeling als professional én als persoon hebben meegemaakt. De waarde van BURO SPECO is hiermee erg groot. Er is geen einddatum voor dit project, dat geeft wel aan hoeveel potentie we zien. Er liggen enorm veel mogelijkheden om nog meer te doen met BURO SPECO. Maar we doen het stap voor stap. Nu gaan we laten zien hoeveel je kunt leren en wat het betekent voor jezelf. Studenten zijn hierbij onze beste ambassadeurs. We kijken uit naar de komende jaren!”
Kijk voor meer informatie op: www.burospeco.nl.