De sportbehoefte in Nederland is de afgelopen jaren sterk veranderd en de coronacrisis heeft deze beweging in een stroomversnelling gebracht. Er wordt vaker ongeorganiseerd gesport en steeds meer mensen beoefenen meerdere sporten. Champ.nl speelt op deze trend in door via een online platform een flexibel sportaanbod aan te bieden. Met onder meer een investeringsronde en aanstaande samenwerkingen met diverse grote supermarkten en Decathlon is Champ optimaal voorbereid op de periode na corona, waarin er weer volop gesport kan worden.
Waar het voor bijvoorbeeld restaurants en hotels de normaalste zaak van de wereld is om online prijzen te vergelijken en via een app je tafel of kamer te boeken, is dit in de sportwereld nog lang geen gemeengoed. Daar willen Michiel Huisman en Paul Wiertz, bedenkers van restaurantreserveringsapp Couverts, verandering in brengen. De ondernemers zijn in 2018 begonnen met Champ.nl, een platform dat op regioniveau aangeeft welke sporten je kunt beoefenen. Per les of als voordeelbundel.
De oprichters van het platform zien dat er een kentering in de sportmarkt gaande is. “We merkten de afgelopen jaren al dat consumenten behoefte hadden aan een flexibeler sportaanbod. 700.000 mensen zeggen jaarlijks hun abonnement op bij de sportschool, waarbij de belangrijkste opzegreden is dat er weinig gebruik wordt gemaakt van het lidmaatschap. Op dit moment wordt er bij veel sportscholen en andere aanbieders voornamelijk nog gewerkt met langdurige abonnementen voor een vaste prijs. Dat kan en moet anders”, zegt Huisman.
"Corona heeft voor een reset van de sportconsumptie gezorgd en mensen gaan niet zomaar terug naar hun oude manier van sporten"
Champ werkt inmiddels samen met bijna 4000 sportaanbieders, ongeveer 40% van de commerciële aanbieders in Nederland. Volgens Huisman bewijst dit dat aan de aanbiederskant de behoefte er is om met een ander lidmaatschapsmodel te gaan werken. Hij gelooft er ook in dat consumenten die behoefte hebben. “De vraag naar een flexibeler aanbod was er al voor corona, maar de pandemie heeft voor een reset van de sportconsumptie gezorgd. Mensen gaan niet zomaar terug naar de manier van sporten van voor de pandemie. Het afgelopen jaar heeft een grote groep mensen een andere invulling aan hun vrije tijd gegeven. Sommigen zijn gestopt met sporten, anderen beoefenen meer verschillende sporten. We gaan een nieuwe fase van sporten en sportconsumptie in.”
De uitspraak van Huisman wordt ondersteund door cijfers van NOC*NSF, waaruit blijkt dat van de zes miljoen mensen die in januari 2020 nog actief hun sport beoefenden, in januari 2021 nog maar een derde over was. Zelfs premier Mark Rutte deelde in een persconferentie zijn zorgen over de ‘coronakilo’s’.
Om de verdere groei van het bedrijf te financieren is Champ druk bezig geweest met een investeringsronde. Het grootste gedeelte van de financiering is binnen, een deel is ook beschikbaar voor publiek middels crowdfunding.
De extra financiële middelen gaat Champ voornamelijk besteden aan de verdere ontwikkeling van de techniek achter het platform, het aanbod van sportaanbieders uitbreiden en campagnes om sporters te activeren. Huisman: “De sportmarkt in Nederland is heel gefragmenteerd. Van yogaclubs tot bootcamps en van sportverenigingen die niet-leden zoeken tot lokale sportscholen. Champ kan daarom dienen als een aggregator. Ondernemers krijgen bij ons een platform en een reserverings- en betaalmogelijkheid. Omdat wij inmiddels zoveel van die ondernemers bereiken, zijn we een interessante samenwerkingspartner voor andere bedrijven. We werken al samen met onder meer Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Menzis en Decathlon. Zij hebben een groot bereik, wij de contacten met sportaanbieders en het platform waar zoekende sporters gemakkelijk een sport vinden en boeken.”
"Champ moet een centraal punt in het sportecosysteem worden"
In 2021 staan met verschillende landelijke partners grote campagnes gepland om sportend Nederland te activeren. Het afgelopen jaar werkte Champ al samen met Albert Heijn aan de Back in Shape campagne, waarmee mensen acht weken onbeperkt in de sportschool konden sporten. Tevens kan er op het platform gebruik worden gemaakt van de Sport Cadeaukaart, die dit jaar in verschillende sportwinkels beschikbaar zal zijn. Aanbieders hebben zelf de keuze te bepalen aan welke campagnes ze mee willen doen, legt Huisman uit. “Champ fungeert als een marketingpartner voor de sportaanbieders. We hebben via onze partners een groot, landelijk bereik en kunnen het product van de aanbieders bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen. Dankzij de profielen van de gebruikers weten we redelijk goed waar hun interesses liggen. Hoe vaker iemand iets boekt via ons platform, hoe beter we hem of haar leren kennen en hoe specifieker we het aanbod op deze persoon kunnen afstemmen. Champ moet een centraal punt in het sportecosysteem worden. Het boeken van een sportles moet net zo normaal worden als dat je vroeger beltegoed op je telefoon zette. Op het moment dat je wilt sporten, koop je een rittenkaart en ga je aan de slag.”
Hoewel de meeste mensen sporten in ongeorganiseerd verband, is nog steeds ruim een kwart van de Nederlanders lid van een sportvereniging. Huisman zou dan ook graag samenwerken met sportbonden en -clubs. “We hebben het liefst een zo compleet mogelijk sportaanbod op Champ, dus ook dat van sportverenigingen. Er is op dit moment nog geen centrale plek waar je eenvoudig al het sportaanbod in jouw gemeente kunt vinden. Dat willen wij met Champ realiseren. Vanwege die marktplaats-gedachte zijn clubs meer dan welkom op het platform. Bepaalde racketsporten, zoals padel of squash, zijn al te boeken bij ons en we zijn in gesprek met de Atletiekunie en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond. Voor bonden is het moeilijk de juiste doelgroep te vinden en bereik te creëren, daar kunnen wij bij helpen.”
Het coronavirus zorgt ervoor dat een (groot) deel van het sportleven nog stilligt. Volgens Huisman is er het afgelopen jaar hard gewerkt om ervoor te zorgen dat Champ klaar is voor wanneer er overal weer gesport kan worden. “Wij richten ons op de massa. We willen een Marktplaats zijn voor allerlei sporten in heel Nederland. Daarmee onderscheiden we ons van de concurrentie. Een grote groep mensen wil meer variatie in de sporten die ze beoefenen, of kan vanwege een druk leven met werk en een gezin niet elke week sporten, maar wil zelf bepalen wanneer. Op die behoefte spelen we in met Champ.”