Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor SPORTNEXT en Sport & Strategie regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor de tweede aflevering peilde Markteffect bij een panel de populariteit van het WK Vrouwenvoetbal.
Van 20 juli tot 20 augustus werd in Australië en Nieuw-Zeeland het FIFA Wereldkampioenschap vrouwenvoetbal 2023 gehouden. De OranjeLeeuwinnen werden in de kwarfinale uitgeschakeld door de uiteindelijke wereldkampioen Spanje, al kreeg de finale nog wel een Nederlands tintje met Sarina Wiegman als bondscoach van de Engelse vrouwen. Ondanks dat zij met 1-0 verloren, werd Wiegman in Groot-Brittannië op handen gedragen.
Door het tijdverschil met Australië en Nieuw-Zeeland moesten Nederlandse voetbalfans soms op ongewone tijden opstaan op de wedstrijden te volgen. Des te interessanter is het om te kijken naar hoe het WK in Nederland werd beleefd. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect peilde daarom in augustus 2023 onder een representatieve steekproef van 1.007 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder hoe het WK vrouwenvoetbal werd gevolgd aan de hand.
Uit de peiling komt allereerst naar voren dat meer dan de helft van de Nederlanders het WK op enige manier heeft gevolgd. Die groep valt nog verder uit te splitsen. Zo gaf een kleine groep (8%) tijdens het WK aan alle wedstrijden te volgen. Ongeveer 13% gaf aan alleen de wedstrijden van het Nederlands elftal te kijken, 16% keek alleen naar sommige (belangrijke) wedstrijden en 19% volgde enkel de uitslagen van sommige (belangrijke) wedstrijden. Tot slot heeft ook een grote groep Nederlanders (45%) dit WK vrouwenvoetbal volledig links laten liggen.
Behalve de mate waarin het WK vrouwenvoetbal werd gevolgd, vroeg Markteffect met een aantal stellingen ook uit wat Nederland vond van dit WK. Uit onderstaande weergave komt naar voren dat ook meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat het WK iets is om trots op te zijn en dat het onderbelicht en ondergewaardeerd is.
Foto: Julieta Ferrario / Shutterstock