Op 10 oktober pronkte op drie Decathlon-panden in België plotseling het woord ‘Nolhtaced’. In Gent, Evere en Namen stond de naam van de sportwinkel doodleuk achterstevoren. Een foutje bij het vervangen van de witte letters? Nee! Het blijkt een stunt waarmee Decathlon een maand lang het omgekeerd winkelen aanbiedt: de sportwinkel koopt tweedehands, niet (meer) gebruikte sportkledij terug, herstelt het en verkoopt de kleren vervolgens (met garantie) door. Hiermee wil Decathlon hergebruik aanmoedigen en de koopkracht verhogen.
Het doel is om zoveel mogelijk spullen te hergebruiken en de impact op ons milieu te beperken. Mensen mogen zelfs sportkleren die niet van de Decathlon afkomstig zijn, terugbrengen naar Nolhtaced. Bijna al het sportmateriaal dat in uitstekende of zeer goede staat verkeert, met uitzondering van hygiëneproducten als zwemkleding en veiligheidsproducten als fietshelmen, is welkom. Via het tweedehandsaanbod krijgen consumenten die minder koopkrachtig zijn ook de kans om kwalitatief goed sportmateriaal aan te schaffen voor een lagere prijs.
De terugkoopservice wordt nu dus een maand lang in de kijker gezet met de omgekeerde naam. Door de eenvoudige en tegelijkertijd toch opvallende uiting, zal de naam Decathlon óók na de terugkoopactie eerder een belletje doen rinkelen bij mensen als het gaat om duurzaamheid. Dat stukje merkassociatie is echter niet de enige winst. Decathlon neemt met de actie namelijk niet zomaar een wilde gok: tijdens een testfase eerder dit jaar, toen nog zonder naamswijziging, kocht Decathlon België al 26.000 spullen terug. In totaal waren deze producten goed voor 593.220 euro in aankoopbonnen die twee jaar lang geldig bleven. Ook laat het bedrijf weten dat recent onderzoek onder meer dan 1.000 Belgen heeft aangetoond dat 30% van hen de aankoop van nieuwe sportkledij en nieuw sportmateriaal uitstelt door de gestegen prijzen, 20% gaf aan tweedehandsmateriaal te kopen en 15% tweedehandssportkledij.