Traditiegetrouw beginnen we het nieuwe jaar met een terugblik op het jaar dat achter ons ligt. Ook 2021 verliep turbulent. De sportwereld ging open, grote evenementen konden doorgaan, maar uiteindelijk belandden we toch weer in een lockdown. Op SPORTNEXT probeerden we jullie wederom zo goed mogelijk te informeren over de gevolgen van het coronavirus op de sport(marketing)wereld, maar hielden we ook andere ontwikkelingen nauw in de gaten. We willen hier ook van de gelegenheid gebruikmaken om alle bloggers te bedanken voor hun waardevolle bijdrages. Dan nu: de 10 best gelezen blogs van 2021.
In het SPORTNEXT Magazine publiceerden we dit jaar een groot verhaal met Fortuna Sittard naar aanleiding van de kapitaalinjectie van het Nederlandse Azerion. De eigenaars van het digitale game- en reclamebedrijf werden mede-eigenaar van de Limburgse Eredivisionist door twintig procent van de aandelen over te nemen. Fortuna-voorzitter Isitan Gün en Atilla Aytekin, mede-oprichter en CEO van Azerion, lichtten in een uitgebreid interview toe hij zij met Fortuna Sittard de komende jaren zowel in sportief als organisatorisch opzicht de stap naar de subtop van Nederland willen zetten.
Jaarlijks maken we een overzicht van het aantal volgers op social media van alle Eredivisieclubs. Nu Facebook, Snapchat, Tiktok, YouTube en al die andere platforms nóg belangrijker zijn geworden in de communicatie met fans, heeft ook ons artikel aan populariteit gewonnen. Uit ons onderzoek blijkt dat Ajax nog altijd veruit de grootste Nederlandse voetbalclub op social media is. Benieuwd naar het overzicht van dit jaar? Houd SPORTNEXT de komende dagen in de gaten.
‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’, luidt het bekende gezegde. Dat geldt zeker ook voor sportclubs- en organisaties. Met de ambitie om de meest familievriendelijke club van Nederland te worden en voortdurend oog te hebben voor zijn jonge fans en volgers, heeft FC Utrecht een strategie ontworpen die zich volledig focust op Generatie Z. In dit artikel kijkt Bas van Rossum naar wat FC Utrecht zoal doet om Gen Z te bereiken, te boeien, te binden en te behouden en hoe je daar lering uit kunt trekken.
Jan de Jong (Eredivisie CV) en Eric Gudde (KNVB) waarschuwden aan het eind van het seizoen 2020/’21 dat ze bang waren dat de voetbalfan na een jaar zonder voetbal de weg naar het stadion minder zou vinden en de Eredivisie-clubs daardoor financieel een nieuwe tik zouden krijgen. Niets bleek minder waar. Ruim een maand voor de start van de Eredivisie waren er al bijna 200.000 ‘gewone’ seizoenkaarten verkocht. Bas van Rossum, docent Sport Economie en Sportmarketing bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), zette de zaken in dit veelgelezen artikel op een rij.
Met een jaar uitstel konden de Olympische en Paralympische Spelen afgelopen zomer dan toch doorgaan. Net als bij voorgaande edities maakten we weer een compleet media-overzicht met alle manieren waarop de Paralympics in Tokio te volgen waren. Deze ‘gids’ wist via Google veel bezoekers te trekken.
Net als in 2019 en 2020 zorgde Tour de Tietema ook in 2021 weer voor mooie en opmerkelijke momenten. Dit keer werd een eigen wielerploeg gestart. De droom: van de kelderklasse van het wielrennen naar de absolute wereldtop. Het Tour de Tietema Cycling Team wil de wielerwereld op z’n kop te zetten, zeggen ze zelf. Tom de Louw gaf vijf redenen waarom ‘project Tietema’ de nieuwe standaard is in sponsoring en marketing en een succes wordt (en één reden waarom niet).
Op plek 4 vinden we wederom een artikel met een ‘gidsfunctie’. Aan het begin van het jaar plaatsten we een overzicht van de belangrijkste sportevenementen in 2021. Met een jaar uitstel vonden onder meer het EK voetbal, de Dutch Grand Prix en de Olympische Spelen plaats. Aan het begin en het einde van het jaar moesten veel events toch verplaatst of geannuleerd worden. Opnieuw, constateren we tot onze teleurstelling. In 2022 doen we een nieuwe poging en kan de sportkalender hopelijk wél in stand blijven.
Financiën en sport. Deze combinatie kan op steeds meer interesse rekenen van onze lezers. Het overzicht met de meest waardevolle voetbalclubs ter wereld vond gretig aftrek. Geld speelt een steeds belangrijkere rol in de voetbalwereld. De rijkste clubs domineren al jaren het internationale voetbal. FC Barcelona, waarover later meer, was voor het eerst de meest waardevolle voetbalclub ter wereld. Ajax stond nog net in de top 20. Kunnen de Amsterdammers dit jaar hun positie handhaven?
Een zekerheidje zolang we dit overzicht maken. Elk jaar blijken duizenden mensen geïnteresseerd in de verdiensten van de grootste sporters ter wereld. Het afgelopen jaar voerde Conor McGregor de lijst aan. Hoewel hij tussen januari 2020 en mei 2021 maar één keer in actie kwam in de UFC wist hij toch 180 miljoen dollar (147 miljoen euro) bij elkaar te schrapen. Veruit het grootste deel van zijn inkomen kwam via de verkoop van zijn meerderheidsaandeel in het whiskymerk Proper No. Twelve. Het staat symbool voor een nieuwe fase in de sport. Atleten worden ondernemers. Ze treden steeds vaker op als investeerders, waarmee het geld dat zij ontvangen uit contracten met clubs en organisaties minder belangrijk is geworden voor hun totale verdiensten.
Bijna 21.000 keer, zo vaak is dit artikel het afgelopen jaar gelezen. Er zijn maar een paar blogs in onze geschiedenis met meer paginaweergaven in één jaar. Het geeft eens te meer aan dat commercie en sport steeds meer hand in hand gaan. Vanwege het coronavirus en het daaropvolgend (tijdelijk) stilleggen van de competities en spelen zonder publiek daalde de gezamenlijke omzet van de 20 rijkste clubs in Europa in het seizoen 2019/’20 met 12% naar €8,2 miljard. FC Barcelona was ondanks een omzetdaling van €125 miljoen en een schuld van ruim 1 miljard nog wel de rijkste club. We weten inmiddels dat van die status weinig meer over is. Eind januari doen we weer uitgebreid verslag van het nieuwste rapport van Deloitte.
Headerfoto: Shutterstock.com / Saolab Press