Elke seconde telt: Philips en PSV maken Philips Stadion ‘hartveiliger’ 

Omdat een hartstilstand op en naast het veld helaas geen onbekend fenomeen is in een voetbalstadion, hebben Philips en PSV het Philips Stadion en de PSV Campus De Herdgang ‘hartveiliger’ gemaakt voor supporters, spelers, staf en medewerkers. Met de installatie van 38 AED’s, uitgebreide trainingen en een instructievideo die vast onderdeel wordt van de 'pre-match show' bij thuiswedstrijden, zetten de partijen concrete stappen om zo goed mogelijk eerste hulp te kunnen verlenen bij een hartstilstand. Het initiatief is een eerste in zijn soort in Nederland en benadrukt het belang van hartveiligheid op drukbezochte locaties.

“Als founder van de voetbalclub en naamgever van het stadion gaat de veiligheid in het Philips Stadion ons zeer aan het hart. Een medisch noodgeval anderhalf jaar geleden bij PSV-Ajax heeft ons opnieuw laten zien hoe cruciaal snelle actie en de juiste middelen zijn om in noodsituaties het verschil te maken”, zegt Sylvia van Es, president van Philips Nederland. “Met dit initiatief maken we het stadion en de trainings- en sportvelden van PSV ‘hartveiliger’ en hopen we de bewustwording rondom hartveiligheid te vergroten. Ook willen we anderen inspireren om vergelijkbare stappen te zetten. Samen kunnen we betere zorg toegankelijk maken voor meer mensen.”

Onderdeel van pre-match show

Vanaf PSV-FC Utrecht van aanstaande zaterdag wordt bij iedere thuiswedstrijd van PSV een speciale instructievideo getoond die supporters erop attent maakt hoe te handelen bij een hartstilstand. De video wordt een vast onderdeel van PSV’s ‘pre-match show’, wat uniek is in de voetbalwereld. Hiermee is de ‘12e man’ niet alleen een supporter, maar wordt hij ook een potentiële levensredder.

“Technologie kan levens redden, maar alleen als mensen weten hoe te handelen. Door bewustwording te vergroten én de juiste middelen te bieden, zorgen we dat elke seconde telt. We zijn er trots op dat we samen met onze founder Philips bewustwording rondom hartveiligheid vergroten. Zo zorgen we als club, partners en supporters voor elkaar. Dat past heel goed bij ons”, aldus Marcel Brands, algemeen directeur van PSV.