Na een zinderende ontknoping werd Max Verstappen zondag in Abu Dhabi wereldkampioen in de Formule 1. De Nederlandse coureur van Red Bull Racing versloeg concurrent Lewis Hamilton in de allerlaatste ronde van misschien wel het meest spectaculaire seizoen in de geschiedenis van de autosport. Met zijn wereldtitel treedt Verstappen niet alleen toe tot de groten der aarde in de sportwereld, hij vergroot ook zijn economische impact op de Formule 1.
De Grand Prix in Abu Dhabi werd vooraf al neergezet als de ultieme strijd tussen de legende Lewis Hamilton en de uitdager Max Verstappen. Tussen het heersende team Mercedes en het brutale Red Bull Racing. Na een seizoen dat al bol stond van de incidenten, onvoorspelbaarheid en spanning kon de knotsgekke slotfase in Abu Dhabi er ook nog wel bij. Vanuit entertainmentperspectief was het voor F1-eigenaar Liberty Media een droomseizoen. “De Formule 1 was jarenlang een optocht van dure auto’s. Nu is het een spectaculaire sport met spanning en gevechten op – en naast – de baan. Die opwinding heeft Max toegevoegd”, zegt Guido Klomp, Managing Director bij Triple Double. “Er is zondag echt een nieuwe superster geboren. Max is de aanvoerder van een nieuwe generatie coureurs, met ook Charles Leclerc, Lando Norris en George Russell. Er zijn eindelijk weer verrassingen in de Formule 1. En het belangrijkste: het draait weer om het racen.”
Verstappen zelf is ondanks zijn jonge leeftijd – hij is nog maar 24 jaar – altijd de rust zelve gebleven. Alles stond in het teken van presteren. Van winnen. Die instelling is volgens Klomp wat de Nederlander onderscheidt van veel anderen. “Max wordt niet gedreven door marketing of geld. Hij wil op de baan resultaten behalen, dat is het enige wat telt voor hem. Max is authentiek en dat is bij sponsorships misschien wel het belangrijkste aspect. Hij bouwt niet zo actief aan zijn merk zoals Hamilton, die zich inzet voor diversiteit en inclusie en heel veel bezig is met fashion. Max gebruikt social media vooral om in contact te blijven met zijn fans.”
Met zijn nieuwe status als wereldkampioen wordt de aantrekkingskracht van Verstappen nog groter. Welk bedrijf wil er niet geassocieerd worden met een jonge Formule 1-kampioen, die het talent heeft de sport het komende decennium te domineren? Klomp stelt dat het team achter Verstappen voor een paar belangrijke keuzes staat: “Max schuift nu als wereldkampioen aan bij onderhandelingen. Hoe gaat het ‘Team Verstappen’ daarmee om?"
"Als je eerlijk bent wordt het voor Jumbo uitdagend om mee te kunnen in de bedragen die grote, internationaal georiënteerde merken op tafel willen gaan leggen voor een partnership met Max. Er zijn maar een paar plekken op zijn helm beschikbaar. Deze zijn nu voorbehouden aan Jumbo en CarNext. Die betalen hiervoor weliswaar veel geld, maar niet de hoofdprijs. Sponsors staan in de rij om voor veel geld een plek op de helm van Max te bemachtigen. Maar het zou mij ook weer niet verbazen als Max trouw blijft aan Jumbo, het bedrijf dat hem van jongs af aan al steunt.”
'De economische impact van Max op de Formule 1 en de rechtenhouders is gigantisch groot'
Dat Verstappen de komende jaren zijn bankrekening verder kan spekken is evident. Het afgelopen verdiende hij al zo’n 21,5 miljoen euro. Met een wereldtitel en eventuele nieuwe sponsors gaat dat bedrag verder oplopen. Maar Klomp vindt het veel interessanter om te kijken naar wat Max oplevert, in plaats van wat hij verdient. “Hij zet in zijn eentje de gehele autosport in Nederland op de kaart. De Dutch Grand Prix, Circuit Zandvoort, de sponsors, de media; iedereen profiteert van zijn prestaties. En hij helpt ook nog eens de Formule 1 doordat er bij z’n beetje elk circuit Oranjefans op de tribune zitten. Deze zorgen voor extra inkomsten voor de circuits, maar net zo belangrijk: ze brengen extra sfeer. De fans voegen letterlijk kleur toe aan de sport. De economische impact van Max op de Formule 1 en de rechtenhouders is gigantisch groot.”
Na een aantal lastige jaren zit de Formule 1 alweer enige tijd in de lift. De (social) mediastrategie, de samenwerking met Netflix, de terugkeer naar historische circuits en de toegenomen aandacht voor de fans hebben van de Formule 1 een populair ‘product’ gemaakt. Klomp ziet de toekomst voor de sport daarom erg zonnig in. “De Formule 1 is vrij letterlijk een rondreizend circus. Zo’n beetje elke twee weken strijkt het neer in een nieuw land. Nieuwe markten als de Verenigde Staten lopen steeds meer warm voor de sport."
"Met de nieuwe auto’s moet er volgend jaar meer competitie tussen de teams ontstaan. En dat is ontzettend belangrijk. Je kunt de sport toegankelijker maken, fantastische beelden uit een cockpit delen en een kijkje achter de schermen geven, maar als het niet spannend en onvoorspelbaar is haken mensen toch af. De fans zijn daarom de grote winnaar. En Liberty Media heeft het best mogelijke scenario gekregen: een seizoen dat tot de laatste ronde spannend was, met uiteindelijk Max Verstappen - de nieuwe ster - als wereldkampioen.”
Headerfoto: Getty Images / Red Bull Content Pool