De Braziliaanse voetbalclub Gremio gaat op een nieuwe manier shirts verkopen. De tweevoudig landskampioen heeft een verkoopautomaat gevuld met tenues van de club geplaatst op het vliegveld Salgado Filho in Porto Alegre.
Gremio laat de verkoopautomaat in eerste instantie negentig dagen staan in terminal 1 van het vliegveld. Na deze drie maanden wordt het project geëvalueerd, met een optie om te verlengen als het voldoende aandacht genereerd. Supporters kunnen shirts betalen via pinpas of creditcard.
Gremio’s marketingdirecteur Beto Carvalho zegt over de automaat: "Het concept is nieuw in de voetbalwereld, dus we betreden de markt op experimentele basis. Maar als we de simpelheid van distributie in ogenschouw nemen, gecombineerd met de toegankelijkheid en eenvoudigheid waarmee het product de consument bereikt, zijn we ervan overtuigd dat het een succes wordt."
Het experiment van Gremio laat eens te meer zien dat voetbalclubs op allerlei manieren proberen zich te onderscheiden en dichterbij hun fans willen komen. Met een simpele en eenvoudige methode worden niet alleen Brazilianen, maar ook toeristen geattendeerd op de voetbalclub wat mogelijk leidt tot een ‘merkvoorkeur’ of zelfs extra inkomsten.
Headerfoto: Twitter@Gremio