Het laatste sportmarketingnieuws: MVV Maastricht presenteert uniek André Rieu-shirt

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: MVV Maastricht presenteert uniek André Rieu-shirt, Golazo Brands en FC Afkicken lanceren de podcast ‘De Beslissers in sportmarketing’ en Essent keert terug in het schaatsen met een nieuwe partnerstrategie.

MVV Maastricht presenteert uniek André Rieu-shirt

De wereldberoemde Maastrichtenaar André Rieu siert in oktober het shirt van MVV Maastricht. Het MVV-silhouetshirt is vanaf zijn 75e verjaardag - op 1 oktober - afgebeeld op het shirt van de club. De actie is een samenwerking tussen MVV Maastricht, André Rieu en de sponsoren OneCasino en Voetbalshop.nl, waardoor het shirt internationaal wordt aangeboden.

Roland Heerkens, oprichter en partner van Voetbalshop.nl, initieerde de samenwerking: “Mijn vader was, net als de vader van André Rieu, muziekpedagoog en dirigent. Rieu komt bovendien ook uit Maastricht. De keuze was daarom eenvoudig en klinkt als muziek in mijn oren.” Ook André Rieu reageerde direct enthousiast: “Maastricht is mijn thuis. Ik reis veel, maar Maastricht heeft nog altijd mijn hart. Ik ben er trots om aan dit initiatief mee te mogen werken.”

Jean Boelen, directeur van MVV Maastricht, licht de bijzondere actie toe: “We zijn trots dat André Rieu op de borst van het prachtige MVV-shirt prijkt. De combinatie Rieu, MVV en Maastricht gaat met deze actie de hele wereld over.”

Hoofdsponsor OneCasino maakt plaats voor muziek

Tijdens de oktobermaand schittert het silhouet van Rieu op de prominentste plek op het shirt van MVV Maastricht, een plek die normaal gereserveerd is voor MVV-hoofdsponsor OneCasino. “We staan onze plek graag af”, vertelt Mark Schram, CEO van het online casino. “We sponsoren MVV en houden van de stad Maastricht. Met dit unieke shirt geven we MVV de ruimte om extra fondsen te genereren, en tegelijkertijd schenken we aandacht aan iets anders dat ons aan het hart gaat: muziek!”

Voetbalshop.nl introduceert shirt met Rieu

Heerkens: “Voetbalshop.nl, de commerciële teamwear-, merchandise- en retailpartner van MVV Maastricht, is apetrots om André Rieu te portretteren op de Nike-shirts. Creativiteit en kwaliteit zijn onze uitgangspunten, en de kans om gepersonaliseerde shirts op deze manier aan te bieden, is uniek. We hebben een compleet product gecreëerd, inclusief shirt en een ‘Shirtplay™’ – dé display voor de fans – als collectors item.”

De MVV Rieu-shirts zijn vanaf nu te koop via www.voetbalshop.nl/mvv. De unieke Shirtplays™ zijn vanaf half oktober verkrijgbaar.

Golazo Brands en FC Afkicken lanceren podcast ‘De Beslissers in sportmarketing’

FC Afkicken-host Neal Petersen en Guido Klomp, directielid van Golazo Brands (voorheen Triple Double), duiken voor deze nieuwe podcastserie in de wereld van sport en business. Ze gaan in gesprek met beslissers en invloedrijke figuren in de sport én het bedrijfsleven. Hoe versterken hun merken elkaar? De podcast biedt waardevolle inzichten en inspirerende verhalen voor sportliefhebbers, vakgenoten en marketingprofessionals.

Actuele thema’s binnen de sportwereld, trends in sportmarketing, de groei van sportevenementen en natuurlijk sportsponsoring worden aangestipt – met als leidraad hoe sport en business elkaar beïnvloeden en versterken. Naast directeuren en bestuurders sluiten ook atleten en experts uit de sportindustrie regelmatig aan.

PSV en Brainport Eindhoven

Hoe krijg je je merknaam op een voetbalshirt, zonder daarvoor te hoeven betalen? In de eerste aflevering vertellen Frans Janssen, commercieel directeur van PSV, en Paul van Nunen, directeur van Brainport Eindhoven, over een van de meest unieke sponsorships in de wereld. Een consortium van bedrijven - ASML, CSU, Jumbo Supermarkten, Philips, Swinkels Family Brewers en VDL Groep – dragen samen bij om de naam van een regio op de kaart te zetten. Het gesprek belicht de keuzes van de voetbalclub, de bijzondere werking van dit ecosysteem en het belang voor de Brainport-regio. Frans Janssen: “Veel clubs en sportbonden kloppen bij me aan. Ik zeg tegen iedereen: het moet in het DNA van de regio zitten om een samenwerking als deze aan te kunnen gaan. Het is nogal iets, jezelf wegcijferen voor een groter belang.” Natuurlijk ontbreekt een korte vooruitblik op de toekomst niet.

Podcastplatformen

De eerste aflevering van ‘De Beslissers in sportmarketing’ is vanaf vrijdag 27 september te beluisteren op alle grote podcastplatformen, waaronder Spotify, Apple Podcast en YouTube. De nieuwe aflevering, met niemand minder dan Dave Dekker (commercieel directeur KNVB) en Peter Lansaat (Head of sponsoring Albert Heijn) verschijnt op 25 oktober.

Essent keert terug in schaatsen met nieuwe partnerstrategie

Essent keert terug in het schaatsen met een nieuwe partnerstrategie. In het iconische Thialf werd team Essent, gehuld in magenta schaatspakken, officieel aan de pers gepresenteerd. Deze teampresentatie is een eerste kennismaking met het team en bovendien de start van een nieuwe partnerstrategie waarbij merkbeleving en -zichtbaarheid voor Essent hand in hand gaan met investeren in schaatsminnend Nederland. Hiermee speelt Essent in op de groeiende trend van integrale partnerships in de sportwereld, met als doel om een bredere bijdrage te leveren aan de schaatsport via verduurzaming en het behoud van dit culturele erfgoed in Nederland.

Door te investeren in een integraal partnerprogramma, waarin de schaatssport, maatschappelijke betrokkenheid en merkwaarden samenkomen, wil Essent de binding van klanten met het merk versterken. “Essent kiest heel bewust voor de schaatssport”, zo benadrukt Thijs van Rossum, Commercieel directeur bij Essent. “Met meer dan 8,5 miljoen kijkers is het een van de best bekeken sporten in Nederland. En via die sport, diepgeworteld in de Nederlandse cultuur, zetten wij in op een langdurige relatie met onze klanten. Dat past bij onze strategie, omdat we alleen op die manier de tijd hebben om klanten stap voor stap verder te helpen met het verduurzamen van hun woning.”

Veranderend medialandschap

Het medialandschap verandert. En dan vooral het gebruik van traditionele massamedia. “In lijn met die ontwikkelingen is de keuze om de zogenoemde mediamix te verbreden en een deel van onze marketinginvesteringen te verschuiven naar sportsponsoring een logisch gevolg. Schaatsen biedt een uniek podium om te inspireren om zelf stappen te zetten in verduurzaming.”, aldus van Rossum.

Essent wil duurzaam een positieve bijdrage leveren

In een tijd waarin ook de energiemarkt gekenmerkt wordt door veranderingen en complexe keuzes rondom verduurzaming, wil Essent zich onderscheiden als een partner die niet alleen energie levert, maar ook uiteenlopende oplossingen biedt voor verduurzaming. Niet alleen voor woningen, maar ook voor bijvoorbeeld stadions en bredere gebiedsontwikkeling. Het energiebedrijf verbindt zich daarom niet alleen aan Team Essent, maar sluit zich ook aan bij Team Duurzaam IJs, een samenwerking van de KNSB om kunstijsbanen te helpen met verduurzaming. Bovendien draagt Essent ook bij aan de maatschappelijke ambitie van de Sven Kramer Academy om kinderen het plezier van het schaatsen te laten ervaren. Waarbij Essent, als merk voor iedereen, het juist belangrijk vindt dat de schaatssport ook bereikbaar blijft voor kinderen voor wie dit minder vanzelfsprekend is.