Het laatste sportmarketingnieuws: adidas geeft Diego Armando’s uit 1981 bijzonder cadeau

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

adidas zoekt Diego Armando’s uit 1981 voor bijzonder cadeau

adidas heeft een bijzondere actie bedacht. Het Duitse sportkledingmerk gaat op zoek naar alle 'Diego Armando’s' die geboren zijn in 1981 in Argentinië. Deze personen krijgen allemaal een shirt van Boca Juniors, de club die veertig jaar geleden dankzij Diego Armando Maradona landskampioen werd.

Vanwege het succes van Maradona in eigen land zijn er in 1981 in totaal 1703 Diego Armando’s geboren in Argentinië, meer dan in elk ander jaar.

adidas maakte voor dit seizoen ook al een bijzonder shirt voor Boca Juniors. De Argentijnse topclub gaat spelen in een shirt dat lijkt op het tenue in 1981. Maradona overleed op 25 november 2020 op 60-jarige leeftijd.

PSV laat nieuwe sponsordeal uitbetalen in bitcoin

Een primeur voor PSV in Europa. De Eindhovenaren hebben een tweejarige samenwerking afgesloten met Anycoin Direct en zijn naar eigen zeggen de eerste club in de Europese Unie die zijn sponsorgeld laat uitbetalen in bitcoin. Anycoin Direct is een bedrijf uit Veghel, dat het mogelijk maakt om 'gemakkelijk en betrouwbaar' te handelen in cryptocurrency.

Frans Janssen, commercieel directeur van PSV, over de samenwerking. "De mogelijkheden en de toekomst die de wereld van cryptocurrency biedt, zijn veelbelovend. Als club in het hart van de Brainport-regio zijn we dan ook altijd bezig met innoveren, cryptocurrency past goed in dit plaatje. Om dit partnership aan te gaan met een betrouwbare partij die voor een persoonlijke benadering kiest, is erg belangrijk voor ons als club."

Eerder gingen onder andere Sparta Rotterdam, Ajax en Feyenoord al een samenwerking aan met een aanbieder van cryptocurrency.

Ook NHL gaat akkoord met shirtsponsoring

Ploegen uit de National Hockey League (NHL) krijgen vanaf het seizoen 2022/’23 toestemming om te spelen met shirtsponsors. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de competitie dat clubs een shirtsponsor mogen hebben. Team mogen een kleine patch op een van de mouwen bevestigen, waar het gesponsorde bedrijf op te zien is. Vanwege het coronavirus heeft de NHL twee lastige jaren achter de rug, met grote verliezen. Door meerdere vormen van sponsoring toe te staan - eerder werd er ook al groen licht gegeven voor helmsponsors - hoopt de league er financieel weer bovenop te komen.

Een aantal jaar geleden liet de NBA shirtsponsoring op de mouw al toe. Daarmee was het de eerste van drie grote competities – naast de NBA ook de NHL en MLB – die de regels rondom sponsoring versoepelde.

Headerfoto: ph.FAB / Shutterstock.com