Het laatste sportmarketingnieuws: Adidas lanceert bijzondere uitshirts WK vrouwenvoetbal

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Adidas lanceert shirts voor WK vrouwenvoetbal

Deze zomer – van 20 juli tot en met 20 augustus – vindt in Australië en Nieuw-Zeeland het WK voetbal voor vrouwen plaats. Adidas sponsort tien van de deelnemende teams en lanceerde inmiddels de eerste shirts.

Eerder al werden de ontwerpen voor Costa Rica, Italië en Jamaica onthuld. Vorige week maakte de Duitse sportkledingfabrikant ook de unieke uittenues voor Argentinië, Colombia, Duitsland, Japan, Spanje en Zweden bekend. Elk shirt heeft een verwijzing naar de natuur in het betreffende land.

Op het shirt van Argentinië vinden we bijvoorbeeld de bergketen Serranía de Hornocal, het Colombiaanse shirt is een eerbetoon aan de rivier de Caño Cristales – ook wel bekend als de rivier van de vijf kleuren – en de Zweedse dames zullen aantreden in een tenue waarin de gletsjers en ijskappen zijn verwerkt.

Reacties:

  • Sam Handy, Vice President Product and Design, adidas Football: “Zoals met elk groot toernooi, zullen de ontwerpen terechtkomen in de geschiedenisboeken over voetbal. Nu het WK wordt gehouden in Australië en Nieuw-Zeeland – twee landen met een iconisch landschap – wilden we dat als gemeenschappelijk thema aanbrengen in de shirts, om de wonderlijke natuur op onze aarde te vieren.”

Verbod sponsoring kansspelaanbieders half jaar later

Het verbod op sponsoring door online kansspelaanbieders schuift met een half jaar op, naar 1 juli 2024 voor evenementen en televisieprogramma's en naar 1 juli 2025 voor sportorganisaties.

Het opschuiven van de data komt omdat het verbod op ongerichte reclame voor hoog risico-kansspelen pas uiterlijk 1 juli 2023 in werking treedt. In eerste instantie zou dat al 1 januari 2023 zijn. Dat heeft Franc Weerwind, Minister voor Rechtsbescherming, laten weten op kamervragen. Door het uitstel schuiven ook alle andere verbodsdata met een half jaar op.

Dat de data pas een half jaar ingaan betekent dat de sponsorcontracten met clubs, die normaal gesproken per seizoen lopen, nu volledig kunnen worden uitgediend in het seizoen 2024-25.

Jumbo heroverweegt sportsponsoring in 2024

Jumbo heroverweegt of - en hoe - het na 2024 actief zal zijn in sportsponsoring. Dat de supermarktketen na 2024 nog hoofdsponsor zal zijn van Team Jumbo-Visma, lijkt klein.

Het huidige partnership met Team Jumbo-Visma (het grootste partnership van Jumbo in de sport) werd in 2019 met onbepaalde tijd verlengd, maar in ieder geval voor vijf jaar aangegaan. Bovendien is er een opzegtermijn van twee jaar. Dat betekent dat Jumbo na 2024 contractueel de mogelijkheid heeft om op een andere manier de sponsoring in te vullen, of zelfs helemaal te stoppen.

Een woordvoerder van Jumbo laat weten: "Op dit moment kijken we naar onze positionering. Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie en ambities én de behoeftes van onze klant." Het management van de wielerploeg meldt desgevraagd aan het AD dat de heroverweging van Jumbo’s sportsponsorschap van nabij wordt gevolgd, maar dat het niet wordt gezien als iets verontrustends. Jumbo betaalt inmiddels zo'n 12 miljoen euro per jaar voor het hoofdsponsorschap.

Eerder werd al bekend dat Jumbo zich terugtrekt uit auto- en motorsportsponsoring, behalve uit de samenwerking met Max Verstappen en de F1 Heineken Dutch GP. Jumbo is een van de zes event supporters van de Dutch GP. De licentie van de Grand Prix in Zandvoort werd in 2020 in eerste instantie voor drie jaar aangegaan met de optie van twee extra jaren. Het sponsorhip van Jumbo met PSV als onderdeel van Brainport Eindhoven werd in 2022 met drie jaar verlengd en loopt tot medio 2025.

Cannondale officiële ‘bike partner’ van KNVB

Sinds 2018 trainen alle Nederlandse nationale elftallen op de KNVB Campus om zich voor te bereiden op interlands of toernooien. Voor trainingen verplaatsen de teams zich per fiets vanuit het spelershotel naar de gym of de voetbalvelden. Dit oer-Hollandse tafereel is inmiddels iconisch geworden en al vele malen door nationale en internationale media vastgelegd.

Cannondale is per 21 maart 2023 ‘official bike partner’ van de KNVB. Tijdens interlandweken fietsen de spelers en stafleden van het Nederlands elftal, de OranjeLeeuwinnen en alle vertegenwoordigende jeugdteams op Cannondale-mountainbikes als zij verblijven op de KNVB Campus in Zeist.

Cannondale gaat de nationale elftallen voorzien van hoogwaardige mountainbikes. Het innovatieve merk staat bekend om vele revoluties binnen de fietsindustrie. Zo pionierde Cannondale met de bekende Lefty voorvork en terwijl de rest van de wereld nog vastzat aan staal, kondigde Cannondale de productie van aluminium en carbon aan. Cannondale produceert sinds 1971 high-end racefietsen en mountainbikes voor professionele atleten en teams, maar ook e-bikes, gravelbikes en stadsfietsen.

Reacties:

  • Dave Dekker, directeur commercie bij de KNVB: “Sinds alle nationale elftallen op de KNVB Campus trainen en verblijven, is de fiets haast een onmisbaar vervoermiddel geworden. Van het spelershotel op de Campus naar de velden en voor ritjes in de omgeving. Met Cannondale hebben we een partner die fietsen van de allerhoogste kwaliteit levert. Cannondale is een grensverleggend en vooruitstrevend merk, eigenschappen die perfect aansluiten op die van de KNVB.”
  • Frank van Dulmen, head of sales Cannondale Europe: “Wij zijn enorm trots op de samenwerking met de KNVB. De prestaties van de KNVB-elftallen zijn een begrip in Nederland en ver daarbuiten. Met deze nieuwe fietsen dragen we graag ons steentje bij aan de perfecte voorbereiding en toekomstige successen van alle bondsteams.”